Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 25 november 2008

Ett sått frö, eller falska förhoppningar?

Av Lina - 25 november 2008 08:39

Redan innan Nemi kom hit så var sambon rätt skeptisk till att vi skulle passa en hund så länge. Han är rätt skeptisk till att ha hund över huvud taget egentligen, och beslutet att skaffa Pejla var i slutändan mitt beslut. Det var ok med honom, men hon är min och mitt ansvar.


Den första tiden med Nemi här hemma var sambon ungefär lika engagerad i henne som han varit med Pejla. Måttligt till inte alls med andra ord. Han har tagit henne med några gånger på löptur, kliat henne om kvällarna, pratat lite med henne när hon går förbi osv.


Men så förra veckan när vi började ta lunchpromenader tillsammans så hände någonting. Nemi och sambon fick plötsligt lite qualitytime tillsammans när jag och Pejla gjorde saker på egen hand. Och plötsligt ligger Nemi i sambons knä i soffan om kvällarna. Det är en big deal. Och att råka höra kommentarer som: Du kanske skulle ta och stanna här och bli min hund istället för att åka hem, och att sedan kliva in i köket och se sambon och Nemi sitta på golvet och råkela, det är en big, big deal!


Igår såg vi en working kelpie på TV och när jag berättade vad det var för ras sa han: Men då är ju duuuu mycket, mycket coolare, och kliade den bruna lilla råttan i knät lite extra.


Betyder det här att jag har en sambo som är shejpningsbar vad gäller en hund nr 2 om några år? Betyder det i själva verket att han är sugen på en egen kelpie..? Är han på väg att bli en riktig hundmänniska?!

 
 
Lillan & Zelda

Lillan & Zelda

25 november 2008 10:04

Skarattade gott när jag läste detta inlägg=) Hoppas att du har rätt om att det går att shejpa sambos till hund nr:2 för vår situation ser exakt ut som eran! Vågar knappt ta upp med min ämnet om en till hund, samtidigt som jag vet att efter Zelda kom in i familjen så blev hon hans ögonsten. Innan var han ungefär lika intresserad av hundköpet som om jag var på väg att inhandla nytt shampo el. liknande.=)

http://hem.bredband.net/b581626

 
Ingen bild

Marta

25 november 2008 10:28

Vad roligt det låter!!

 
Harriet

Harriet

25 november 2008 12:37

Man kanske skulle låna en hund en tid. :)

http://www.kiara.dinstudio.se

 
Pia&Dexter

Pia&Dexter

25 november 2008 20:12

Ja, det tror jag minsann! Jag tror alla behöver tillgång till djur på ett eller annat sätt. Hundmänniskan i honom har väckts ur sin dvala. Härliga tider!

http://raddningshunden.blogspot.com

 
Eva o Kasper

Eva o Kasper

25 november 2008 20:37

Jamen, shejpa på ba! ;)
Det kanske kan gå vägen...

http://skogsstjrna.blogspot.com

 
Madelen

Madelen

26 november 2008 13:02

Passa på nu, när hon är borta kanske han glömmer ;) .

Johan var precis likadan, ingen hund alls. Jag valde Kiwi och han accepterade. Jag passade Mira lite, hon avgudade honom och han smälte. Nu när vi haft henne en andra period där vi inte vet hur länge vi ska ha henne heter det nu: "hon ska stanna här, hon ska inte tillbaka".

http://k9kiwi.wordpress.com

 
Unka & Ceasar

Unka & Ceasar

26 november 2008 13:06

Vad roligt :D Min man har bara ett vilkor ang hund nr 2 och det är att jag ska ha ett jobb först. Men när jag låg på BB med Lea så sköte han om Ceasar. Det har blivit att de tar morgonpromenaderna på helgerna nu. Så visst går det att shejpa dem ;)

Lycka till.

http://www.unka.se

 
AK

AK

26 november 2008 14:01

coolt! Klart han är formbar!

http://bacillen.wordpress.com

 
Tina

Tina

27 november 2008 15:31

Hihi jag tror helt enkelt karlar (förlåt alla hundintresserade killar) förstår sitt eget bästa. Känner igen det där motståndet mycket väl. På klubbfesten i lördags hörde jag först Niklas deklarera med hög röst att han minsan inte var ett dugg intresserad av hundar. En stund senare hörde jag honom sitta och skryta om hundarnas förtänster :)
Men det är en strålande idé att smygintroducera hundar på det där viset som du gör, han kommer mjukna, jag lovar.
Tina

http://workinglabs.wordpress.com

 
Ann-Louise

Ann-Louise

1 december 2008 20:00

Känner lite igen det....
Pejla var liksom din från början. Nu finns det en hund som inte är din och då kanske han släpper till mot den.

Se upp! Det brukar vara de som är mest avoga från början som blir mest fanatiska... Håll i Pejla!!!! :-)

http://hastochhund.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards