Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 2 november 2010

Belöningssignal, vad är det?

Av Lina - 2 november 2010 11:22


Jag stöter på fler och fler hundägare som anammat någon typ av belöningsbaserad träning. Klickerträning är en variant, men det finns också många som tränar på liknande sätt, men ändå inte kallar det klickerträning. Gemensamt för de belöningsbaserade träningsmetoderna är att man fokuserar på att som ägare leta efter, hitta och se saker som hunden gör, som är bra, och att man på olika sätt förstärker dessa beteenden. Detta för att man kommit på att beteenden som förstärks faktiskt uppstår mer och mer ju mer hunden inser att just dessa beteenden är lönsamma.


Hunden som gör utfall - där väljer man att förstärka andra beteenden istället för utfall - t.ex genom att belöna att hunden lugnt tittar på andra hundar.


Hunden som drar i kopplet - där väljer man att förstärka kontakt och slakt koppel istället för att korrigera med koppelryck. Förstärkningen kan t.ex bestå av att hunden får fortsätta framåt, får gå fram och nosa på stolpen etc.

Hunden som hoppar på besökaren får endast kontakt med denne när den sitter lugnt och fint, t.ex


Många som tränar belöningsbaserat vill också ha någon typ av belöningssignal som hunden förstår. En belöningssignal kan vara ett klick med klickern, ett ord eller något annat man som ägare tycker är praktiskt. Oftast handlar det om ett ljud, iallafall inom hundträning.


Jag håller just nu två kurser i belöningsbaserad träning, och med den ena gruppen pratade vi häromveckan om just detta med belöningssignaler, vad det är och hur det fungerar.


En belöningssignal används, precis som den riktiga belöningen, som en förstärkare av beteenden. Hunden sätter sig - vi klickar - hunden får en godbit. Här skulle man egentligen kunna ge hunden den riktiga belöningen direkt, alltså: hunden sätter sig - hunden får en godbit. Men en belöningssignal kan vara väldigt praktisk många gånger. Kanske vill vi kunna tajma exakt på sekunden en rörelse som hunden gör, kanske befinner sig hunden på håll och vi har ingen möjlighet att servera godbiten snabbt nog, utan använder då en belöningssignal före den riktiga belöningen.


Vad många glömmer bort är dock att vi faktiskt använder oss av många olika belöningssignaler i vardagen, utan att ens tänka på det. Alla typer av varsågodkommandon fungerar som belöningssignaler. Några exempel:


Hunden sitter fint innanför ytterdörren - varsågod - hunden går ut. (Vilket beteende försärks?)


Hunden sitter fint vid matdags - varsågod - hunden får äta. (Vilket beteende förstärks?)


Hunden springer runt och nosar på marken - matte lockar - hunden tittar upp, får beröm och en godbit. (Vilket beteende förstärks?)


Just det sista exemplet är en sak som vi diskuterat på kursen. Ska man eller ska man inte locka på den ouppmärksamma hunden? Jag säger att man gör som man vill, men att det kan vara bra att vara medveten om vad man faktiskt gör. Vill man behöva locka på hunden, eller vill man hellre att hunden själv tar ansvar för att hålla kontakt?


Precis som ett klick kan bli en inlärd förstärkare, kan även lockande bli det. Om vi systematiskt lockar på hunden när den är ouppmärksam, för att så fort den tar kontakt, belöna den med beröm, godbitar eller lek, vad är det då vi gör egentligen? Jo, vi lär hunden att den lockande rösten betyder "belöning på väg". Vi lär den en belöningssignal.


Krångligt att förstå? Jag ska försöka förklara genom att jämföra två exempel.


När vi lär in en klicker ser det oftast ut såhär:


Klick - hunden får en godbit
Klick - hunden får en godbit
Klick - hunden får en godbit
Klick - hunden får en godbit


Efter några sådana här upprepningar har hunden oftast förstått att det där klickljudet betyder att en belöning är på väg. Klicket har blivit en inlärd försärkare, en belöningssignal. Och i det här läget kan vi börja använda klickern som en markör för olika saker som hunden gör, för att på så sätt lära in olika beteenden.


Hunden sätter sig - klick - hunden får en godbit
Hunden sätter sig - klick - hunden får en godbit
osv...


Sättandet försärks, klickern är belöningssignal, godbiten är den riktiga förstärkaren (utan godbiten skulle förstås klicket snart förlora sin innebörd som inlärd förstärkare).


När vi lär in lockande som en förstärkare kan det se ut såhär:


Hunden nosar på marken - matte lockar - hunden tittar upp och får beröm och en godbit
Hunden nosar på marken - matte lockar - hunden tittar upp och får beröm och en godbit
Hunden nosar på marken - matte lockar - hunden tittar upp och får beröm och en godbit
osv...


Ser du likheten mellan klickern och lockandet? De fungerar faktiskt båda som belöningssignaler, dvs inlärda förstärkare, och följs alltid av belöning. Och vad händer med beteendet som föregås av klicket/lockandet? Just det, det förstärks. Och ett beteende som förstärks kommer som sagt att öka, att upprepas, att bli starkare och förekomma mer i framtiden. Vill vi att hundens ouppmärksamhet ska förstärkas, öka, bli starkare?


Om man vill ha en hund som spontant söker och håller kontakt, förstärker man det! Om det är ok att du själv har ansvaret för när hunden och du ska samarbeta, är det helt ok att sätta lockandet i system på det här sättet. Det här väljer man själv. Personligen vill jag gärna ha hundar som vet att det är väldigt lönsamt att hålla koll på mig. Jag vill inte behöva locka och tjata för att få hunden att ta kontakt. Och därför förstärker jag deras spontana kontakt, ofta och mycket. Och jag försöker låta bli att locka på dem när de är ouppmärksamma så långt det är möjligt, eftersom jag vet riskerna med det här.


Jag vill poängtera att det absolut inte är fel att locka på sin hund. Många hundägare tycker att det här är helt ok, och det tycker jag också att det kan vara, även om jag inte väljer det själv i första hand. Min poäng är enbart att det kan vara bra att bli medveten om vad man förstärker, så att man själv kan göra ett aktivt val i vilka beteenden man faktiskt väljer att förstärka hos sin hund.


 
 
Zebra

Zebra

2 november 2010 20:50

Veldig fint innlegg

http://prikkeprinsessa.blogspot.com

 
Ingen bild

Gunilla

9 februari 2011 20:53

Nu kommenterar jag ett gammalt inlägg här, men den parallellen du drar mellan lockande och klickerljud är väl inte helt riktig? Såvida man inte lockar i samma ögonblick/precis EFTER att hunden gör rätt beteende då, i det här fallet tittar upp på en. Men ofta tenderar man ju att locka på hunden för att den SKA titta upp och ev. komma. Så om vi jämför lockandet med klickerns användningsområde, och tänker oss att själva lockandet precis som klickern förstärker ett "beteende" borde väl lockandet här förstärka fel beteende? Dvs. att hunden nosar runt och är smått ouppmärksam. Det är ju i det ögonblicket man väljer att använda lockandet som "belöningssignal".

Jag kanske förstod dig fel, eller så är det jag som tänker fel :)

Lina

16 augusti 2011 12:35

Hej Gunilla!
Det är precis detta som är min poäng - att lockandet här blir förstärkare för fel beteende. Och att det är bra att vara medveten om vad man faktiskt förstärker när man lockar på sin hund:

Hunden nosar/är ouppmärksam - vi lockar - hunden tittar upp och får beröm/godbit.

Det vi förstärker här, och det vi kommer att få se mer av, är alltså en hund som nosar/är ouppmärksam.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Skapa flashcards