Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 3 november 2008

Utmaning från Tina

Av Lina - 3 november 2008 11:46

Det kom en utmaning från Tina:


Vilken bok läste du senast?
Jag läser vanligtvis mycket, men det senaste halvåret har min läsning i huvudsak bestått av Hundtränaren 2009 och diverse hundlitteratur. Annars ligger en halvläst "Att skriva börjar här" av Maria Küchen bredvid sängen. Den är bra! Och snart ska jag nog få tid för den igen.


Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?

Det vet jag faktiskt inte, men som med allt annat skulle jag tippa på att det är flest män. Mina bokhyllor är fyllda till bredden, och jag känner inte direkt för att ställa mig och räkna! ;)


När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor det är kvar eller tänker du, "nu har jag en fjärdedel kvar", "en tredjedel", "hurra, bara hälften kvar"…

Det är sällan jag tänker "hurra, bara hälften kvar". Om en bok är dålig lämnar jag den innan hälften är kvar. Jag räknar inte heller ner, men efter halva boken känner jag det som jag är på slutspurten, vilket oftast känns lite trist.


Hur väljer du böcker du vill läsa?

Olika. Ibland chansar jag bara; ett snyggt omslag kan avgöra :) Min mamma och jag har ofta samma smak vad gäller böcker och författare, så hennes rekommendationer lyssnar jag på. Eller så köper jag helt enkelt en ny bok av en författare som jag redan gillar.


När blir en bok för lång?

När den är dålig.


Läser du lika gärna på engelska som på svenska?

Det beror på. Många romaner tjänar på att läsas på originalspråket, så de läser jag gärna på engelska. Facklitteratur däremot läser jag hellre på svenska då det annars tar en del tid att slå upp ords betydelser...


Vilken bok blev du senast berörd av?

Oj! Jag blir ofta berörd av böcker. Jag vet faktiskt inte vilken som var den senaste.


Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig?

Helt klart!


Vilken bok lämnade du senast?

Paulo Coelhos "Häxan från Portobello".


Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du ofta?

Just nu måste jag väl säga hundböcker. Men deckare börjar också ta över lite. Har inte fastnat för den genren förrän för ett par år sedan, och sedan dess har det blivit en hel del. Men annars är det nog mest eftertänksamma och symboliska/psykologiska romaner och böcker som handlar om skrivandets konst!


Rekommendera fem författare!

1. Eva Bodfäldt

2. Patricia McConnell

3. Kajsa Ingemarsson

4. Fjodor Dostojevskij

5. Marianne Fredriksson


Rekommendera fem böcker!

1. "Alkemisten" av Paulo Coelho

2. "Silke" av Alessandro Baricco

3. "Maria Magdalena" av Marianne Fredriksson

4. "Flyga drake" av Khaled Hosseini

5. "Illusioner" av Richard Bach

6. "Att skriva" av Stephen King

 
 
Tina

Tina

3 november 2008 14:50

Kul att du tog dig tid, det är roligt att läsa om vad folk har för boksmak. Jag får erkänna att det mest blir hundböcker för min del också nu för tiden.
Kram

http://workinglabs.wordpress.com

 
Ingen bild

Louise

4 november 2008 11:37

Kul att se vad du läser, "Alkemisten" tycker jag med om, väldigt tänkvärd.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards