Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 3 mars 2008

Positivt straffad och negativt förstärkt

Av Lina - 3 mars 2008 10:49

Vi har haft en toppenvecka i Sälen. Kanonväder varenda dag, massor av snö och rosiga kinder. Morgonpromenaden upp genom trollskogen med Pejla var härlig och tog 1,5-2 timmar lite beroende på vad vi hittade på längs vägen. Jag är så glad att jag tog henne med!


En av kvällarna fick vi dock besök i stugan av vänners bekanta som också var uppe på skidsemester. Och redan från början kände jag att pappan i familjen hade en totalt annan syn på hundar (och barn, och en massa annat också) än jag. Jag gjorde mitt bästa för att hålla humöret uppe, men när han tillslut tog tag i min hunds kinder och började låta en massa konstiga ljud och nöjt konstaterade att "nu gäspar hon snart" så rann det nästan över för mig. Pejla såg så olycklig ut och hade svansen långt upp under magen. GE FAN I MIN HUND, hade jag lust att skrika, men jag tog henne lugnt ifrån honom istället och stängde in henne på mitt och dotterns rum.


Nästa kväll kom den nya bekantskapen på återbesök. Vi skulle äta middag och barnen skulle sitta vid tv-bordet. Att då ha Pejla med i ett barnasällskap som äter mat i hennes huvudhöjd kändes inte som någon bra idé. Dessutom var besökarnas dotter lite rädd för hunden, och sist men inte minst; jag ville helt enkelt inte utsätta Pejla för familjefadern igen. Så jag lät henne vara i mitt och dotterns sovrum från det att vi satte oss vid middagsbordet.


Jag orkar inte dra hela middagens konversation, då jag fortfarande blir alldeles upprörd när jag tänker på det. Hela kontentan var iallafall att jag blev fnyst åt, hånad och i princip kallad dum i huvudet för att jag inte istället för att stänga in min hund, tog ut henne och dängde henne (hon gnällde en del där inne, men jag var fast besluten att inte gå in/släppa ut henne förrän hon var tyst).


Dessutom skakades det på både ett och två huvuden när jag sa att jag aldrig vridit om örat på min hund eller lagt henne på rygg. På frågan "varför inte" sa jag helt enkelt att jag inte tycker att det behövs, och det var tydligen det dummaste man hört.


Jag höll verkligen på att bli galen. Hade ingen som helst lust att föda diskussionen, utan svarade så kort och fåordigt som möljigt på alla påståenden och frågor.


Det tråkiga var att pappan i familjen vägrade ge sig. Ju mer fåordigt jag svarade desto mer obehaglig blev han. Kände mig riktigt psykad där vid bordet! Och tillslut orkade jag inte mer av detta konstanta straffande, utan gick helt enkelt ifrån bordet, tog med mig Pejla och tog en promenad för att lugna ner mig själv. 


När vi kom tillbaka var familjen kvar. Suck. Men klockan började bli mycket så jag såg till att sysselsätta mig själv med barnens läggningsrutiner och tog det väldigt lungt inne på toa för att helt enkelt slippa mer av obehaget.  Oerhört effektiv negativ förstärkning med andra ord.


Hela situationen var överlägset den jobbigaste jag befunnnit mig i på länge. Men den avslutades ändå med (ett försök till) positiv förstärkning från min sida. Detta när pappan öppnade ytterdörren för att gå hem. Då blev han "belönad" med min ögonkontakt och lite konversation när jag sa hej då.


Det jobbiga är väl att händelsen har plågat mig av och till ända sedan dess. Den ploppar upp flera gånger om dagen och jag tänker att jag borde ha sagt ditten och datten. Men jag tror inte det hade spelat någon roll. Han var en positiv straffare ut i fingerspetsarna, både när det gällde hundar, barn och andra vuxna och det var faktiskt läskigt att se.


Vi får väl se om det hjälper att blogga om det - jag hoppas förstås att slippa tänka på detta mer nu :)


Men som sagt - i övrigt har veckan varit helt fantastiskt underbar. Längtar tillbaka till snön!

 
 
Ingen bild

Marta

3 mars 2008 13:36

Fy vilken fruktansvärd person! Jag tycker i alla fall att du gjorde rätt. Jag förstår om du mår dåligt över det som hänt, otroligt hur folk kan bete sig? Hoppas att du släpper det här och inte ältar vidare, du ger ju Pejla den bästa omvårdnad man kan tänka sig, försök att fokusera på det!
Kram..

 
Madelen

Madelen

3 mars 2008 13:38

Min första tanke var, va starkt du är! Jag hade blivit fly förbannad om någon tog i min hund på det sättet. Jag blir arg bara jag tänker på det!!! Stackars Pejla som fick utstå nått sånt och från en främmande människa till på köpet! Jag tror hon hade det bättre instängd än tillsammans med den där! Förlåt men jag blir så arg på okunniga idioter som tror att de kan något! Hoppas din positiva förstärkning fungerade, de kanske går fortare nästa gång ;). Fast det var vänners bekanta sa du, du kanske inte träffar dem igen då. Men semestern i övrigt verkar ha varit härlig!

http://k9kiwi.wordpress.com

 
Ingen bild

Hundbiten

3 mars 2008 14:12

Ja han var riktigt urjobbig faktiskt. Och inte bara med hunden som sagt... Men så är det, och man behöver inte älska alla som tur är :)

 
Veronica, Rio & Oliver

Veronica, Rio & Oliver

3 mars 2008 18:45

Trevligt med en tur till Sälen. :))
Men den där människan den skulle jag också ha blivit skogstokig på.
Vi känner en person som är likadan. Du ska veta vilka diskussioner han och jag haft. Nu så tittar jag bara på honom och skakar på huvudet när han kommer med sina dumma kommentarer.
Jag tyckte du gjorde rätt som stängde in Pejla.

http://goto.glocalnet.net/veronica1

 
Tina

Tina

4 mars 2008 18:23

Heh, kul att du är tillbaka. Men vilken otrevlig människa ni hade som gäst, var det ingen annan som reagerade, bete sig så när man är inbjuden till andra. Men jag tycker du gjorde helt rätt som inte gav dig in i en diskusion, sådana människor är inte värda att slösa energi på.
Tina

http://workinglabbs.wordpress.com

 
Ann

Ann

5 mars 2008 10:00

Den karln skulle jag ha vridit om kinderna på och låtit en hel del illa kan jag lova, sicken NOLLA.

Mvh Ann

http://pyttan.bloggagratis.se

 
AK

AK

5 mars 2008 11:50

bra att du tog med dig Pejla, ni verkar ha hat det gött!!
Tycker du gjorde helt rätt med det otrevliga besöket, både att stänga bort pejla från otrevligheterna samt inte ge svar på tal!!

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

Per T

6 mars 2008 21:33

Får jag gissa; han har aldrig själv haft hund?

 
Ingen bild

Hundbiten

7 mars 2008 10:56

Tina - jo, det var fler som reagerade, men ingen ville ställa till någon scen när alla barnen var med. Min kompis gick med mig ut när jag fick nog, och sedan såg vi liksom till att det blev läggdags osv så att gästerna fattade vinken och gick hem...

Per T - nyfiken fråga - är det du som är pertoyra på forumet? Hur som helst. Jo, han har faktiskt haft en hund... :/

 
Ingen bild

Per T

9 mars 2008 08:47

Stämmer bra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards