Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 18 juni 2007

Pejlas kullsyskon på utställning

Av Lina - 18 juni 2007 10:16

Hela kullen som Pejla kommer ifrån var väldigt fina. Sådär utställningsfina menar jag. Alltså, personligen kan jag inte säga så mycket om det, men min uppfödare Lena, som ställer ut mycket, var väldigt nöjd med kullen.


Och nu har Pejlas syskon blivit utställda för första gången. Det gick jättebra och jag tycker det är så roligt för Lenas skull!


För närvarande finns tre (eller är det fyra till och med?) valpar kvar hos Lena, och hon ska behålla två av dem. De andra hämtas i sommar. Alla valparna hade jättefina omdömen på utställningen i Gränna igår. Citerar från Lenas/Goldcliffs hemsida:


"Utställning SSRK Gränna
Domare: Ragnhild Ulin
Flatcoated Retriever


Idag var det premiär för småttingarna i valpklass 4-6 månader. Cliff vann klassen med HP, tvåa kom Nicco också med HP och Hubbe blev 4:a bästa hanvalp! Bra kämpat Ninni! Lilla Doris vann också sin klass med HP, så det blev Cliff och Doris som fick slåss om BIR. Doris blev BIM och Cliff blev BIR och han slutade dagen med att bli BIS-3! Henric Frykstrand dömde BIS-valparna.


Kritik för Cliff: Härlig helhet med mycket vackra linjer och proportioner. Underbart huvud och uttryck, aning halsskinn. Bra hals och överlinje, lagom kropp för åldern. Rejäla ben, goda vinklar. Rör sig utmärkt med driv och stil, glad och trevlig.


Kritik för Nicco: Härlig lovande helhet, välfyllt mkt vackert huvud och uttryck. Bra hals, topline och kropp för åldern. Kraftfull benstomme, flotta linjer. Goda vinklar. Rör sig med härligt drive och stil trevligt temperament.


Kritik för Doris: Tilltalande tikvalp med välformat huvud trevligt uttryck. Bra hals, välkroppad, välvinklad, aning fallande i korset. Bra ben och pälskvalité rör sig med lediga rörelser. Trevligt temperament."



Stort jättegrattis från mig och Pejla! :)


PS. Vad betyder HP?

 
 
Ingen bild

Ida & Trixa

18 juni 2007 11:56

Hej!
Hittade hit via Kristinas och Viljas hemsida. Vad kul att läsa om Pejlas utveckling, jag har nämligen en halvsyster till henne ur Ellas första kull. Pejla verkar vara en jättehärlig hund och du verkar vara väldigt duktig på att träna henne.
PS. Jag tror att HP står för Hederspris som ges till extra lovande valpar

 
Ehlin Lindström

Ehlin Lindström

18 juni 2007 13:23

Vad roligt att det gick bra för Pejlas syskon! :) Det går nog lika bra för Pejla! Vänta bara..*ler*! Roligt att du hittade till min hemsida! :) Ha det bra! //Ehlin

http://www.ehlin-hundarna.dinstudio.se

 
Ingen bild

Hundbiten

18 juni 2007 14:17

Ida: Har du någon länk till din hemsida/blogg? Skulle vara jättekul att läsa där, om du har någon, vill säga :)

Sedan vill jag säga till dig och andra som skriver att vi är duktiga - tänk på att jag är nybörjare! Och att jag mest skriver om sådant som går bra ;) Kan inte mycket om det här och jag är inte så säker på att vi är duktiga hela tiden. Lär mig nytt var och varannan dag, och gör såklart många misstag. Så ni får inte ha för höga förväntningar - jag är ingen supertränare - bara engagerad nybörjare! :D

 
Ingen bild

La famiglia

19 juni 2007 00:32

Här dräller det minsann av förkortningar, HP, BIM och BIS och BIS-3. Har du greppat alla förkortningar ännu?

 
Hundbiten

Hundbiten

19 juni 2007 11:45

La famiglia: Förkortingarna är inte helt greppade, men på ett ungefär tror jag :) Känns som det kvittar egentligen, men det är ju kul om man kan hänga med något sånär när man läser sådana där omdömen :)

Men HP = hederspris, BIM = Best in *någonting*??, BIS = best in show? BIS-3, en tredjeplacering bland hundarna som tävlar om Best in show?

Ungefär va? :)

http://www.hundbiten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

La famiglia

22 juni 2007 18:06

Som sagt, jag är inte så utställningsintresserad med det gäller ju att kunna de viktigaste orden så man verkar kunnig. Men BIM betyder Bäst I Motsatt kön. Bästa hane och bästa tik inom rasen tävlar ju om att bli BIR (Bäst I Rasen). Den som inte blir BIR blir BIM. Öööhh, tror jag

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards