Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 5 april 2007

Hundbitens tankar om bloggandet

Av Lina - 5 april 2007 09:05

Den här bloggen handlar om, och ska handla om, hur det kan upplevas att skaffa hund för första gången. Det är så det är tänkt. Upptäckandet av hundägandet är kärnan i denna verksamhet.

Men precis så som hundägandet måste bli en del av ett liv, ett vanligt vardagsliv, så måste kanske bloggandet bli det också? Jag har bara bloggat i en månad och redan sviker jag mina mål om vad skriveriet ska handla om. För här sitter jag nu och skriver om bloggandet i sig.

Jag har sett detta fenomen förut - hur tankarna kring själva bloggandet ger sig till känna hos många bloggare. Det är intressant, tycker jag, att företeelsen ”blogga” liksom tar över och blir en självuppfyllande aktivitet som det av någon anledning känns angeläget att skriva om.

Flummeri? Ja, kanske det. Och jag har ju bestämt och tydligt klartgjort, för mig själv och för andra, att Hundbiten handlar om att skaffa hund för första gången. Och då får det bli så. Det är så jag vill ha det.

Men, eftersom de här tankarna ändå kommit till mig nu, och eftersom jag har så många andra historier, som kanske rentav är mer intressanta, så har det ändå slagit mig att blogga om annat. Men inte här förstås. Det får bli på annan plats, på annan tid.

Tid föresten. Finns det någon sådan kvar när man skaffat sig en hund?

 
 
Ingen bild

Persilja

5 april 2007 10:48

Du får gärna låta bloggen vandra utanför själva hundlivet! Det hör ju ihop! Och det här med bloggandet är intressant. Det är verkligen en slags rörelse. En rörelse som kan skapa mycket goda bieffekter för både skivare och läsare.
Längtar att se lilla Penny Lane i farten.
Atjo! Fast jag är allergisk mot just henne!
Jag lever förresten i en tro att jag ska kunna leva med en hund trots allergi...Har hört av många att det går. Har faktiskt INTE hört att det inte går, men jag är rädd att jag omedvetet är selektiv i mitt hörande.
Jag hatar min allergi lika mycket som jag älskar hundar...

 
Ida Brändström

Ida Brändström

5 april 2007 11:01

Så, imorron kommer du att få hem lilla skuttan. Kul!
Själv tänker jag spendera helgen med att pyssla om hundar, katta och barn i stugan.

GLAD PÅSK!
//Ida & ligistmaffian

http://idas-hundar.se

 
Ingen bild

Hundbiten

5 april 2007 11:19

Persilja: Jag är också allergisk! Just nu, mot våren. Sedan är det hästar, vissa katter och hundar, andra pälsar och pälsdjur, stenfrukter och jag vet inte allt. :( Det är jobbigt och trist, men jag är INTE allergisk mot Flatcoated retrievers. Det bara är så. :/


Ida: Vad roligt att du kommer tillbaka! Du är en mentor för mig, vad du än säger. Glad påsk på hela familjen!

 
Frida

Frida

5 april 2007 16:48

Jaa, jag har varit inne här och varit avundsjuk på dig som får hämta din valp redan nu, fy tusan vad underbart! Önskar dig all lycka till, det kommer säkert gå jättebra!! Kramar och Glad påsk! /Frida med flatten Toya

http://www.afrodite.webb.se

 
Sigge

Sigge

5 april 2007 17:57

Önskar en en riktigt trevlig påsk och ser fram emot valprapporterna.
Personligen så ska jag äntligen få träffa människovalpen i helgen.
Känner att jag behöver lägga mina tassar i hans uppfostran.

http://svamphunden.bloggagratis.se

 
Pernilla, Tilly & Glimma

Pernilla, Tilly & Glimma

5 april 2007 18:12

Hej!!! Ser att det är imorgon lilla Pejla kommer hem, vad mysigt!!! Vi önskar henne välkommen till sitt nya hem och att ni får en riktigt Go & Glad Påsk.

Kram från Mullsjö.

http://hem.bredband.net/pernsand

 
Ingen bild

Hundbiten

5 april 2007 18:41

Frida: Jamen det är inte långt kvar för dig heller! Glad påsk på dig också :)

Sigge: Människovalpar är också goda att snusa på. Var försiktig bara :)

Pernilla och gänget: Ja! Imorgon bär det av. Jag vet ärligt talat inte om jag lyckas somna ikväll. Ett par glas rödvin kanske hjälper? Så här i påskatider och allt? Kram!

 
Ingen bild

Persilja

5 april 2007 19:49

Så du känner aldrig av hundar av vissa slag???
Jag kan gosa hur mycket som helst med en havaneser eller en pudel medan en vorsteh eller irländsk eller engelsk setter bara behöver ligga i samma rum så börjar jag nysa...
Men pudlar och liknande är ju såna som inte fäller och mjällar så mycket så det är ju säkert därför. Men flatcoated har ju samma päls som settrar. Märkligt det där med allergier.

 
Ingen bild

Hundbiten

5 april 2007 21:58

Persilja: Mja, det är ju inte så att jag känner av vissa raser, utan det beror mer på individen (pratar pälsdjur här), fast å andra sidan har jag inte så väldigt många bekanta med hundar/katter, så någon vetenskaplig förklaring är svår att ge.

Vad jag dock helt och hållet säkert kan säga, efter att ha besökt "min" valpkull två gånger, gosat med både valpar och mammahund, är att flattar inte ger särskilt stora allergiproblem för mig.

Min far säger att sådant är psykiskt. Min mor är hyperallergisk. Och jag vet ärligt talat inte vad man ska tro...

 
La famiglia

La famiglia

5 april 2007 22:12

Det där med allergi är obegripligt. Tåla vissa raser men inte andra förekommer. Tåla en viss hund men inte en annan av samma ras lär också förekomma. Mao, det är fullständigt obegripligt.

http://liteavvarje.bloggagratis.se

 
Ingen bild

La famiglia

5 april 2007 22:15

Det där med att hålla bloggandet till en röd tråd är en intressant företeelse. Jag började på samma sätt. Min blogg skulle handla om espresso, lagotto, vespa, och italiensk mat. Men det blev så torftigt tyckte jag efter en tid, och utvidgade det till att även handla om mänskliga relationer. Numer är den röda tråden att det jag skriver skulle kunna vara påkomment under en hundpromenad, bakom styret på Vespan eller hängandes i en espressobar. Jag tror både jag och mina läsare tjänar på det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards