Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 21 november 2009

Sista helgen hos Klickerklok

Av Lina - 21 november 2009 23:20

Ja, nu hoppas jag förstås att det inte är sista, som i allra, allra sista, men vi har sista helgen på årets klickertränarutbildning steg 2. Tanken idag var egentligen att vi skulle köra tävlingslydnad, men med en strålande sol på klarblå himmel kom vi rätt snabbt överens om att åka ut i skogen och träna sök. Yes! :) Jag älskar verkligen sök. Och det gör Pejla också :)


Vi ville testa systemövningar, dvs frivilliga skick till figuranter som i ett zickzackmönster från mittstigen, först nära, ca 10 meter ut till figurant, för att successivt flytta ut figuranterna längre och längre. Vi körde flying över stigen, och jag måste säga att Pejla gjorde det väldigt bra! Jag var lite orolig att hon skulle strunta fullständigt i mig och bara springa lite hur som helst fram och tillbaka, men alla gånger utom ett par så strök hon fint förbi mig vid vänstra sidan - även då hon kom lite snett ifrån sidan och in. Helt klockrent var det förstås inte - hon missade någon gång och sprang för långt ifrån mig på stigen, men på det hela taget kändes det väldigt, väldigt bra! Det var superkul och jag känner mig verkligen otroligt taggad att träna mer sök.


Mitt upp i alltihopa kom Sara Moll från TV4 Värmland för att göra ett reportage om mig och Hundtränaren :) Hon filmade en del under sökträningen, och gjorde sedan en intervju. Lite pirrigt förstås, men också himla roligt! Vet inte när inslaget kommer på TV, men hoppas att det blir snart.


Efter en mycket sen lunch fick vi en timmas tävlingslydnad i ridhus. Jag gjorde en ordentlig uppvärmning då Pejla vilat länge nu - gick först ut och gjorde ett enkelt upplet på en äng för att blåsa ur Pejla den värsta intensiteten, och körde sedan förstärkning med hög frekvens utanför ridhuset, för att hon valde mig istället för de andra hundarna och all hästlukt runtomkring, plus att vi tränade vändningar och halter för fria följet. Fortsatte uppvärmningen i ridhuset "utanför plan" och märkte att den här miljön är väldigt svår för Pejla. Men jag fick henne helt ok med tycker jag, och vi gjorde en inmarch, uppställning och ett par steg på ett fritt följ, sedan belöning. Hon sprang efter bollen, men det fanns förstås hästskit på backen som var betydligt mer intressant, så efter en stund släppte hon bollen och tog sig en smakbit... :/


Vi gjorde en inmarch till följt av en rak inkallning + transportsträcka - ny belöning. Lekte med bollen och försökte engagera mig själv mer i leken - funkade bra, men hästskiten lockade även denna gång tillslut mer, och det är i nuläget en alldeles för svår störning.


Tycker ändå att hon hade bra fokus under själva övningarna, förutom en dipp med nosen det allra sista under inkallningen. Så imorgon blir det till att doggie-zen-träna hästskit helt enkelt! Det hade ju varit så kul att kunna både träna och kanske t.o.m tävla inomhus vintertid :)


Kvällen har efter middag hos Fanny och Thomas spenderats med Elin och Spike i gäststugan här i Fjugesta. Pejla har fått vila. Mest på grund av att jag är helt urblåst i skallen och inte orkar tänka riktigt - efter en hel dag ute med träning, intryck, och lite nervositet inför TV-inspelningen, så känns min hjärna rätt stekt. Spike däremot har fått göra markering på vittringspinnar. Jag träffade Elin senast på Maria Hagström-kursen här för ett par veckor sedan, och jag måste säga att Elin gjort ett helt suveränt jobb med vittringen sedan dess - stor förbättring och nu markerar Spike med ett tydligt frys på rätt pinne (förra gången testade han gärna att frysa lite på vilken som). Kul och väldigt inspirerande att se. Så nu ska vi hem och träna på post-it igen, det var rätt länge sedan :)


Som sagt, trött, trött, men väldigt nöjd. Och nu är det definitivt dags att samla krafter inför imorgon. Sova, med andra ord.

 
 
AK

AK

22 november 2009 00:23

Vad härligt med sök i sol!
Och TV! Fräckt! :D

http://bacillen.wordpress.com

 
Madelen

Madelen

22 november 2009 12:22

Ja, sök är verkligen kul. Önskar att det fanns en aktiv grupp här uppe. Kul att intervjun blev av så fort, ser fram emot att få se det och jag hoppas att jag kan se det på nätet.

En dum fråga. Varför väljer man inte apport av rätt pinne i stället för frys på rätt pinne. Jag tänker börja med Mira och jag vet att det kommer inte finnas någon chans att jag kan få henne att frysa på rätt pinne, hon kommer apportera varje gång.

http://k9kiwi.wordpress.com

 
Lillan & Zelda

Lillan & Zelda

22 november 2009 12:46

Vilken helg! Kan tro att din hjärna är slut... oj,oj,oj!
Men oh vad kul det ska bli att se er på tv!!!!!
Du måste rapportera så fort du vet när det ska sändas!=)

http://zelda.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards