Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 10 september 2009

Med sikte på 2:an

Av Lina - 10 september 2009 20:46

Vi har riktigt bra flyt i träningen nu, och jag tror att mycket beror på att jag själv tycker att det är så roligt att träna igen. Pejla är pigg och med på noterna, och då är det enkelt och roligt att träna = positiv förstärkning för mig. En god cirkel, så att säga :)


Idag var hon dock rätt trött när vi väl tränade. Vi tog en långpromenad tillsammans med Maritha & Zelda och Lena & Zorro. Hundarna sprang mycket lösa tillsammans, och Pejla blir alltid mycket tröttare av sådana turer, än när hon springer ensam. Så när vi väl kom till klubben ett par timmar senare var hon rejält flåsig. Dessutom strålade den vackra höstsolen över appellplanen och det var t-shirtvarmt. Riktigt sommarväder!


Trots flåsandet körde Lena igenom oss i en kedja bestående av lydnadsklass 2's inkallning med ställande, ruta och apportering. Och det gick riktigt bra! Rutan är ju absolut inte hundra på långa vägar, men hon gjorde alla moment, flåsandet till trots, och det känns skönt att veta att det funkar någorlunda även om hon inte är på topp.


Det svåraste när jag tränar sådana här längre, tävlingsmässiga kedjor av moment, är att inte belöna... Jag vill kasta en boll när hon ställer sig snabbt under inkallningen; jag vill stoppa till henne en godbit när hon gör en bra ingång; jag vill verkligen kasta bollen när hon går in i rutan... men så är det ju. Och jag måste försöka komma ihåg att jag fortfarande tränar momenten separat, och att jag då "får" belöna hur mycket jag vill för att stärka dem i sig själva. Och jag vet samtidigt hur viktig den här tävlingslika settingen är att träna , så det är bara att försöka hålla inne med belöningen ända tills det tillfälle där jag på förhand bestämt att den ska komma. Hon behöver verkligen det här för att lära sig att fortsätta jobba med glädjen i kroppen, trots att belöningarna kommer mer sällan.


Idag var hon alltså rätt trött under träningen, och jag har lärt känna Pejla såpass vid det här laget att jag vet att inför tävling eller tävlingsträning så behöver hon vila, och gärna ligga i bilen och ha det tråkigt tills vi ska ut på plan. Har vi lekt, tränat och haft för mycket skoj och fysisk aktiviet är hon inte alls lika på, och detta är naturligvis något att tänka på inför stundande tävling. Ett par dagar innan hoppas jag att vi kan köra bara punktinsatser på svagaste sidorna med mycket belöning, men inget som tröttar ut, och på själva tävlingsdagen ska vi också värma upp måttligt, bara så att hon kommer in i träningsläge. Men absolut inte trötta ut.


Vi har tränat mycket platsliggning den här veckan och avancerar stadigt. Har åkt runt till olika platser och lagt henne ensam, och har successivt ökat både tid, avstånd och även lagt på att jag går och gömmer mig. Det har gått strålande bra!


Varvar mellan att gå och gömma saker där jag går och gömmer mig, och hon får leta upp saken/godiset som belöning när vi är klara med ett kort fritt följ efter platsen, eller genom att kalla in från det ställe jag gömt mig på så att hon får leta efter mig, eller genom att gå till baka och belöna medan hon ligger, eller genom att gå tillbaka, gå ett kort fritt följ och belöna. Detta har funkat väldigt bra! (Tack Fanny för alla tips!)


I förrgår la jag en plats tillsammans med andra hundar på klubben, och bad "tävlingsledaren" att gå fram ett par gånger och belöna henne när hon låg. Funkade super - hon glömde bort att titta efter mig och hade bara blick för tävlingsledaren.


Idag la vi två platser. Den första med alla tre hundarna, Pejla, Zorro och Zelda. Jag gjorde dock misstaget att bara gå en promenad först, och glömde värma upp till träningsläge - så Pejla fattade inte alls vad det var fråga om först tror jag. Hon låg där och såg helt borta ut, och alldeles bara när jag gått några meter började hon nosa i en fågelskit som hon naturligtvis ville rulla sig i... Men jag la om och tillslut funkade det fint. Gömde mig tillsammans med Lena bakom klubbstugan, och hon låg fint i tre minuter.


Andra platsen (ca en timme senare) låg bara Pejla och Zorro. Jag och Lena gick in och gömde oss i klubbstugan för att kunna titta på dem genom fönstret. Zorro satte sig efter en stund, och ställde sig snart. Pejla låg kvar och jag gick ut och belönade. Lena la om Zorro, och vi gick in igen, och den här gången låg de mycket längre. Hade inte helt koll på tiden, men Pejla låg väldigt fint hela tiden, koncentrerad på platsen där jag lämnat henne.


Det finns naturligtvis inga garantier för någonting, någonsin, men platsträningen känns verkligen bra nu! Vi har fått till många lyckade första försök, och hon känns inte alls osäker längre. Jihaa! :)


Om du vill se några bilder från dagens träning, kika in hos Maritha & Zelda.

 
 
Madelen

Madelen

11 september 2009 11:45

Det vankas tävling har jag förstått. Stort lycka till! Det verkar ju gå jättebra och så kul att platsen är så säker!

http://k9kiwi.wordpress.com

 
Lillan & Zelda

Lillan & Zelda

11 september 2009 16:04

Ni är jätte-duktiga! Håller tummarna för att det ska gå superbra!
Kram!

http://zelda.bloggagratis.se

 
Jenny & Vixhen

Jenny & Vixhen

11 september 2009 19:58

Kul att läsa att ni e på G och att det går bra för er ;0) Vi håller tummar och tassar att det går bra på tävlingen.
Tyckte att Pejla låg mkt säkert på platsen, det ska nog inte vara några problem. Lita på henne!
Kram.

http://fjodorochvixhen.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards