Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 4 maj 2009

Agilitykurs igen

Av Lina - 4 maj 2009 23:30

Idag hade ett av ekipagen förhinder på agilitykursen, så Pejla fick agera stand-in på kvällens träning. Och det är faktiskt mycket roligare att få vara med och träna med egen hund än att bara titta på :)


Idag har vi testat på en hel del. Kort och lång/böjd tunnel, säck, vanliga hopphinder, långhinder och slalom. Och det går bra tycker jag! Att hoppa gillar hon verkligen, så där är det väl egentligen inga problem. För henne. Det är värre för mig; både att hinna med, och detta med handling är fortfarande ett mysterium för mig. Så när det blir fel är jag rätt säker på att det är för att jag är otydlig.


Men så kan det få vara med agilityn än så länge. Jag hoppas kunna bli bättre och få mer förståelse för allt längre fram, men än så länge har vi bara roligt.


Agilitykursen är väldigt bra störningsträning för Pejla. Hon är väldigt känslig för arga röster och blir låg om andra grälar på sina hundar. Jag har helt enkelt varit väldigt dålig på att skälla ut henne ;) Skämt å sido - hon är inte van att folk blir förbannade, och det är superbra för oss att det grälas lite då och då runt omkring oss - detta blir tillfälle för lek och belöning, och jag tycker mig se att hon klarar av det bättre och bättre. Fast det som funkar bäst hittills är att inte göra nån grej utav det, utan bara fortsätta med vårt - dvs, jag avbryter inte mitt i en övning bara för att det skriks bredvid, utan försöker i största möjliga mån låtsas som ingenting och bara köra vidare.


Men emellanåt tar hon åt sig såpass ändå att hon inte ens vill ta godis. Jag tycker det är himla svårt att hantera detta. Jag vill inte gå undan med henne, inbillar mig ändå att det är bäst att bara vara kvar i situationen då utan att något otäckt händer - så att hon lär sig att det inte är något farligt?


Hon gillar verkligen inte heller att bli avbruten i träningen av att andra hundar kommer fram. Detta har jag märkt förut, och även det här kan göra henne låg och oemotaglig för belöning. Idag smet en nyfiken schäfertik fram till Pejla när vi tränade hopphinder, och det blev lite läskigt. Jag tror inte att hon egentligen blir rädd i de här situationerna... visserligen kan hon nog koppla ihop det med att träning -> annan hund kommer fram -> annan matte blir arg...


Hur som helst - det positiva är att agilitykursen är superbra träning på det här, för det händer allt som oftast att folk blir arga, och att hundar kommer fram, men idag har vi, med något litet avbrott då och då när hon vill "kolla läget lite", faktiskt kunnat träna på riktigt bra hela tiden!


Instruktörerna på kursen uppmanar oss deltagare att använda oss mycket av positiv förstärkning (belöningar), och att verkligen försöka hitta de saker som hunden tycker det är värt att jobba för. Och det här gillar ju jag förstås!


Jag och Pejla varvar med godbitar och lek, och det funkar jättebra med kampen nu, trots störningen av de andra 9 ekipagen på väldigt nära håll. Matte = superglad. Och Pejla också ser det ut som :)


Agility verkar vara en väldigt rolig gren att hålla på med och jag hoppas att jag ska få tid i år att sätta mig in lite mer i hur allt hänger ihop. Det finns helt klart mycket härlig detaljträning att bita tag i, och jag har lite förkärlek till detta. I lydnaden är det ju självklart massor av detaljträning, men inte i samma höga tempo. Ja, ikväll känns det verkligen som om agility skulle kunna bli en ny och fartig utmaning!

 
 
Maria&Hera

Maria&Hera

5 maj 2009 09:18

Vad roligt att ni funnit något nytt och roligt att träna! Jag tror du tänker helt rätt angående Pejla´s reaktion på arga röster.Ni kämpar på så bra!

http://belgarfans.bloggagratis.se

 
Tina

Tina

5 maj 2009 11:12

Jag har också problem med det där och Freddie blir oerhört stressad och pipig när vi jakttränar med folk som skriker åt sina hundar. Jag brukar ge en godis och prata lite lugnande fast det hjälper nog inte. Vet inte hur man ska hantera detta och om hundarna verkligen ska behöva stå ut med skrikande människor. Kul låter det med agillity i alla fall men svårt.

http://workinglabs.wordpress.com

 
Madelen

Madelen

5 maj 2009 13:14

Jag skulle nog inte ta så många kombinationer nu utan mest tänka på att hon ska lära sig hindrena. Då behövs ju ingen handling :) . Frivillig inlärning av hindrena och sen gå en handlingskurs som jag, som följer Gregs system (verkar skitbra!).

Prova få hjälp av folk utan hundar som en bra bit ifrån dig skäller ut något påhittat och belöna och lek. Det är ju lättare att träna om man arrangerar.

Det är verkligen kul med agility och nu väntar jag till på ons-tors då jag kan sätta igång Kiwi igen efter vila under en vecka.

http://k9kiwi.wordpress.com

 
Eva o Kasper

Eva o Kasper

6 maj 2009 16:37

Hur gick det med slalomen då? ;)

http://skogsstjrna.blogspot.com

 
Lina

Lina

6 maj 2009 17:44

Madelen - jag veeeet att jag självklart inte ska gå för fort fram och träna kombinationer. Men måste bara testa lite vettu... :D

Eva - det gick faktiskt framåt!! Lite lite hjälp och sedan shejpade jag, och det ser ut att funka :)

http://www.hundtranaren.se

 
Ann-Louise

Ann-Louise

7 maj 2009 22:55

...och här lyser flitens lampa;-). Såpass roligt att göra någonting annat än det vanliga. Jag hoppas kunna vara med lite om Johan ska gå kurs med Diva/Kiva i höst...

http://hastochhund.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards