Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 26 april 2009

Bra träning i tävlingsmiljö

Av Lina - 26 april 2009 19:49

Idag var jag tävlingssekreterare på hemmaklubbens lydnadstävlingar. Solen strålade och i tältet blev det varmt och skönt. Pejla låg i bilen och lyssnade på skällande hundar hela dagen. Med rastpauser förstås, tack Laila för hjälpen!


Pejla kan ibland reagera med ökad aktivitetsnivå av skällande hundar. "Ibland", för den delen, för det mesta är det nog allt... Men idag när jag kollade läget hos henne låg hon sömndrucken med tunga ögon medan all världens cirkus pågick utanför. Jag hade ställt bilen så att hon kunde se ekipagen som förberedde sig innan ingång på planen, och domarens tre schäfrar skällde i kör precis hela dagen. Och jag tror att det här är väldigt nyttigt för min tjej - massor av ljud och ståhej, medan hon själv bara slappnar av. Det kändes bra!


Efter tävlingarna fick jag möjlighet att träna en egen inmarch på plan med kommandering. Vi värmde upp ute på parkeringen med lek och lite fotgående. Från kanten av planen fram till startpunkten blev det en lååång raksträcka, och där gick hon fot förbannat fint hela vägen fram. Vi ställde upp och tävlingsledaren frågade om vi var redo, och startade oss - vi stod stilla ett par sekunder - belöning!


Det kändes verkligen toppenbra! Och Pejla var med på noterna hela tiden. Tävlingslederiet var inte läskigt (som ifjol) och vi lekte och röjde lite på planen.


Ställde sedan upp för ett kort fotgående med kommandering, och belönade igen eftersom hon gick så bra med en härlig attityd.


Hennes position är något långt fram, men i det här läget struntar jag i det och vill bara belöna för den fina attityden och för att hon har sådan bra kontakt och följer mig. Men tävlingsledar-Ingela tyckte i stort det såg finfint ut, och positionsträningen ska jag inte traggla med i tävlingsmiljö ännu, det får bli vid sidan av ett tag först.


Annars har vi kört trixträning en del den här veckan. Snurra, gå i en åtta mellan mina ben när jag står still, gå slalom mellan mina ben, sitt fint, "upp" (stå på bakbenen), börjat shejpa nudda höften med nosen, backa tillsammans med mig mellan mina ben... och säkert något mer också som jag inte minns nu. De flesta av dessa trix är bara på leknivå ännu; dvs frivilligt och under shejping in progress, så att säga. Inga kommandon på än alls eller så, utan vi har bara roligt.


Är verkligen supertaggad att träna just nu och hoppas att det håller i sig några veckor till så att vi får chans att komma igång ordentligt med momenten för lydnadsklass 2 snart!

 
 
AK

AK

26 april 2009 22:23

Kanonbra!!

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

Marta

27 april 2009 14:26

Vad roligt det låter! Ni är så duktiga! Toppen att du fick chans att tävlingsträna med belöning så att Pejla lättade upp lite!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards