Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 23 februari 2009

Träningsvecka 8 • 16-22 februrai

Av Lina - 23 februari 2009 20:05

Det blir inte mycket bloggat här inte! Har alldeles för mycket att göra för närvarande, och det är som vanligt jobbet som ställer till det :) Både bra och dåligt, får man väl säga.


Men lite träning har det ändå hunnit bli under veckan som gick, och här är en sammanfattning av anteckningarna i Hundtränaren:


Gå-fint-träning i flexikoppel går framåt! Det är faktiskt mycket enklare att träna det här utan ett kort koppel som egentligen ofta blir ivägen och ställer till det.


Platsliggning
Jag vill försöka träna in ett beteende a la Maria Hagströms målbild av platsliggning, som går ut på att man bokstavligen ska behöva lyfta bort hunden för att den ska flytta sig från platsen.


Och eftersom Pejla gärna ligger med hakan tryckt mot backen har jag börjat där. Inomhus, i störningsfri miljö, och varit PETnoga med kriterierna. Jag vill att hon ska ligga rakt fram med huvudet; inte det minsta snett eller på sidan/kinden.


Vi har tränat att hon ligger rakt fram oberoende på vart jag befinner mig i förhållande till henne. Jag har stått framför, vid sidan och bakom. Vid sidan och bakom ville hon gärna vrida huvudet så att hon kunde se mig, men med raka besked, dvs ordentliga kriterier, var det snabbt gjort att få henne att förstå att det var huvudets position och riktning som gav utdelning.


Vi har avancerat så att jag kan gå över och runt henne, ligga bredvid på golvet och peta; att min sambo kan försöka locka på henne medan jag står och går bredvid henne, att han går över henne och nuddar henne, och att vi båda petar och försöker putta henne ur position. Och det är häftigt vad hon börjat kämpa för att hålla positionen! Jag kan även tappa godbitar runt omkring henne, och till och med lägga eller kasta godbitar så att de stöter emot hennes haka. Men hon rör inte en fena! För det mesta nu iallafall. Och gör hon det är jag snabb att plocka undan godbiten, och efter ett sådant felande ligger hon stensäkert.


Det svåraste var nog när sambon klappade och kliade henne. Svansen började gå som tusan och man såg på henne att hon så himla gärna ville upp och gosa med honom :D


Jag tror hur som helst att jag ska överträna det här ordentligt innan vi flyttar ut det, så att det sitter som berget!


Fjärr/trix
Vi har tränat tvåans fjärrväxlingar också, fast jag har blandat in "sitt fint" bland växlingarna, vilket har gett ett kanonresultat!


Sitt fint påverkar både sitt>ligg, och ligg>sitt väldigt bra. Från sitt fint>ligg får hon en väldig fart, rakt ner i backen, och detta har påverkat så att även sitt>ligg börjar likna detta. Samma åt andra hållet - ligg>sitt fint får henne att ta kraft och tänka bakåt, vilket har påverkat de vanliga uppsättande väldigt positivt!


Vi har också haft helhelgsbesök av Jessica med Riva och hela härliga familjen. Sonen fick en ny favoritkompis i form av Jessicas dotter, och hundarna har busat rejält.


Upptäckte dock en sida hos Pejla som jag inte är särskilt förtjust i - hon betedde sig förstås allmänt retrieverklumpigt när hon lekte med Riva, men hon är alldeles för på och ska klättra på stackars Riva. Hon var till och med uppe och red på henne en sväng, och det gillar jag inte!


Men hundarna hade förstås massor av kul också, ute, där de kunde springa och brottas i snön. Oj vad de slet, och vad härligt trötta de blev efteråt :)

 
 
AK

AK

23 februari 2009 23:06

Du tränar så begåvat!!! Jag får bra inspiration till vår platsträning. Tack!!

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

Marta

24 februari 2009 12:01

Det är alltid kul att läsa om din träning. Den är så väl genomtänkt och bra planerad!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards