Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 25 januari 2009

Träningsvecka 4 • 19-25 januari

Av Lina - 25 januari 2009 19:27

Då var det dags för veckans summering av anteckningarna i Hundtränaren. Vi har lagt mycket fokus på shejping och trix igen, både för att det är väldigt roligt och för att vi får till sån fin träning på samarbete. Pejla jobbar verkligen under shejpingen och hon verkar älska dessa pass.


Sitt fint

Har kört några frivilliga pass under veckan och hennes teknik är nu näst intill perfekt. Har fått bort det sneda så mycket som jag vill ha bort det (tycker det är lite sött när hon är liiite sned med huvudet och ena tassen så jag har förstärkt även en del sådant). Jag har även låtit de andra familjemedlemmarna belöna henne för en hel del frivilliga sitt fint, och jag ser nu mer och mer av beteendet som ett tiggbeteende spontant = roligt, för så vill jag gärna ha det. (Hennes default tiggbeteende vid matbordet är att ligga ner, och detta förstärker jag oregelbundet hela tiden, men hon får gärna ta till "sitt fint" ibland också, tycker det är sött) :)


Signalkontroll på sitt fint

I helgen har vi tränat signalkontroll på "sitt fint". Pejla är pinsamt dåligt tränad i "reglerna" för signalkontroll, så det tar alltid något pass innan jag släckt ut de frivilliga beteendena, och i det passet blir hon oftast lite stressad och testar annat. Men när hon väl kommer på vad det är vi gör så ser man ljuset i ögonen - Ok! Du vill att jag ska vänta tills du säger det magiska ordet! Och sedan brukar det gå fint.


Vi har inte 100% på det ännu, men jag blandade ändå in "sitt" i signalkontrollsträningen av "sitt fint" idag. Detta för att det helt enkelt är väldigt svårt för henne att skilja på dessa två. Hon har t.ex börjat sitta fint på "sitt" en del i vardagen och så kan vi ju inte ha det :D


Det märks att träningen på att skilja dessa två signaler och beteenden är tröttande, men vi har kommit en bra bit på väg i förståelsen tycker jag. Vi jobbar vidare.


Lyft av höger framtass, stående

Jag gav mig fasen på att jag skulle kunna frishejpa detta utan att göra det enkelt för mig med target eller att lära henne lyfta tassen liggande eller sittande först (sittande kan hon det redan iofs). Det har varit svårt!


Förra veckan fick jag ju mycket trampande och backande och allt vad det var, men är man bara envis som den dummaste åsna så går det!


Pejla kan nu stå framför mig och lyfta höger framtass, och vi har kommit så långt att jag kunnat släcka ut de tasslyft där hon krafsar eller petar på mig, och faktiskt också kunnat höja kriterierna mer och mer så att hon lyfter tassen högre och högre. Det är häftigt när kriteriehöjningar faktiskt fungerar - till skillnad mot att hon testar ett helt annat beteende, försöker hon alltså i det här fallet att göra någonting nytt av det hon senast blivit förstärkt för; hon tar i mer; lyfter tassen högre. Jag har också börjat variera min position (sitter på golvet, på huk, i soffan, på en stol, står osv). Bra!


Den här shejpingen är mycket bra träning för mig som tränare. Jag inser mer och mer saker hela tiden och Pejla blir bättre och bättre på det också. Jag skulle gärna skippa all annan träning och köra shejping jämt :)


Nyinlärning - kryp

Det här har varit intressant. Jag har bestämt mig för att enda sättet att lära henne krypa är att prova sig fram. Jag är väl medveten om riskerna och har sett erfarna tränare vara extremt noga med planen för inlärning av kryp eftersom det verkar vara lätt att få för hög bakdel om man ska se det som ett brukskryp.


Vi har frishejpat detta som vilket annat trix som helst. Och, jag märker ju just att den höga bakdelen eller hopp med bakdelen är det svåra om man går för fort fram :) Och det har vi gjort; gått för fort fram alltså. Men jag tror att det var en läxa jag var tvungen att uppleva.


Nu lägger jag mycket tid på att belöna låg tyngdpunkt i ligg och små, små rörelser i baktassarna. Jag vill att hon rör baktassarna före framtassarna för att komma framåt, för kommer frambenen först så blir det lätt hopp där bak.


Jag antar att kryp är ett sådant moment som kan ta tid att få snyggt, men det gör mig ingenting, jag tränar gärna grundligt och på detaljer ett tag, innan vi börjar förflytta oss snabbare framåt.


Vardagslydnad

Vi har börjat med en ny grej på de vanliga promenaderna; flexikoppel! Har hört så mycket negativt om flexikoppel att jag aldrig brytt mig om att testa det på Pejla, men nu är jag inne i en period där jag vill testa allting själv och bilda mig en egen uppfattning, och just nu måste jag säga Heja Flexikoppel! Vilken bra grej!

Jag har varit lat länge och inte tränat Pejla i att gå fint i koppel. Hon är bra på det i perioder. När jag är konsekvent. Men det är inte alltid så lätt att vara konsekvent under promenad, och då blir det liksom som det blir.


Nu har jag bestämt att alla promenader där jag inte orkar träna konsekvent, då får det bli flexikoppel istället. Och efter att ha använt det några gånger den här veckan inser jag att det blir superduperträning på gå fint även i flexi. Jag får massor av möjligheter att belöna frivillig kontakt, och under veckan har hon successivt shejpats närmare och närmare mig, helt genom att jag bara belönar när hon är vid min vänstra sida. Belöningen består i en godbit + varsågod att springa iväg.


Premacks princip

Det är ju bara så, att hon helst av allt bara vill springa iväg och nosa, eller kanske bara springa för springandets skull, och genom att ge henne det hon allra helst vill, förstärker jag ju det som sker strax innan (gå fint + äta en godbit). Det blir en liten kedja av det, där jag både förstärker att hon är nära mig, och ökar värdet på att äta godbitarna.


Jag vet inte varför jag varje gång blir så förvånad att sånt här faktiskt fungerar. Det låter kanske för enkelt för att vara sant? Men Premacks princip är ett faktum och det är häftigt och roligt för både Pejla och mig :)



 
 
AK

AK

25 januari 2009 21:21

åh så roligt att läsa om er fina träning!!

http://bacillen.wordpress.com

 
Madelen

Madelen

26 januari 2009 10:08

Jag får nog börja med detta jag med. Jättekul att läsa om er träning! Angående mitt träningsgodis så har jag kommit fram till samma sak, hos oss finns inga tuber med godis inte. Här tränas det med torra kulor och till och med det kan vara för mycket ibland.

http://k9kiwi.se

 
Ingen bild

Marta

26 januari 2009 11:04

Kul läsning! Jag har också tagit till mig Premacks princip med hull och hår, det är nästan en nödvändighet om man har en nostokig hund. Jag har inte använt flexikoppel på länge, kanske skulle testa det igen? Å andra sidan går jag mest med sele och det fungerar bra!

Hur lärde du in sitta fint? Hade Pejla styrkan och balansen från början?

 
Lotta

Lotta

26 januari 2009 11:06

Va kul att läsa om er träning, många fina tips som jag ska ta till mig!

http://www.blondinstella.bloggagratis.se

 
Lillan & Zelda

Lillan & Zelda

26 januari 2009 11:37

Hallo! Jag är en av flexi-hatarna! Men det är snarare så att jag är "flexikoppelägare felanvändningshatare" hajar du den då?=))
Finns många hundägare som släpper ut sina hundar i flexikopplets fulla längd så att jag inte kan bestämma om min hund ska få hälsa på deras el. inte... det blir jag sur på. Det är åxå väldigt stor risk att min hund då blir insnurrad av deras flexikoppel när hundarna hälsar och sån´t kan ge skador.
Jag tror du har bättre koll än så=)

http://hem.bredband.net/b581626

 
Maria&Hera

Maria&Hera

26 januari 2009 14:29

Jag tycker det är bra att du inte har bytt bloggsida än. Jag är van vid den här och tycker den är lätt att läsa och kommentera i.
Jag blir inspirerad av att shejpa mer när du skriver om er träning. Kul!
kram

http://belgarfans.bloggagratis.se

 
Hanna

Hanna

27 januari 2009 00:12

Vad duktiga ni är! :) Spännande med ny blogg också!

http://www.copperville.se

 
Ida

Ida

27 januari 2009 00:17

Vad roligt att läsa om er träning! Tycker du har bra tankar kring det mesta i den vägen! Just krypet gick jag också på niten att köra på för fort, och fick hög rumpa som betalning. Men inget som inte går att göra om. Kul att du prövar saker för att DU vill!

http://tajma.wordpress.com

 
Ingen bild

Åsa

27 januari 2009 09:38

Go flexikoppel! Jag är nog den enda SBK-instruktör som finns som förespråkar flexikoppel, men det fungerar så suveränt med mina hundar.

 
Tina

Tina

28 januari 2009 11:02

Jättebra skrivet om er träning. Sitt vackert är ett suveränt tricks att kunna. Sabina brukar använda det hos veterinären och då blir dom så glada och proppar i henne godis. Då tycker Sabina det ännu roligare att gå dit så det blir som en god cirkel av det hela.

http://workinglabs.wordpress.com

 
Harriet

Harriet

28 januari 2009 11:18

Nu har jag också puffat för tävlingen. Kan äntligen lägga in HTML på min sida :)

http://www.kiara.dinstudio.se

 
Lillan & Zelda

Lillan & Zelda

29 januari 2009 10:48

Hallo. Kolla in min blogg. Du har utmanad=)

http://hem.bredband.net/b581626

 
Ingrid och Tilla

Ingrid och Tilla

30 januari 2009 13:14

Hej! Vi fick precis boken Hundtränaren till vår skola, Örkelljunga hundgymnasium. Vi bläddrade igenom den och alla, speciellt jag konstaterade att den var helt underbar! Vi har tidigare pratat om en sådan här typ av bok så det var på tiden att det kom ut en! Och alla artiklarna och tipsen passar precis in på det vi sysslar med!
Så tack så mycket för den här boken och att vi fick ett exemplar!
Hälsningar // Ingrid och Tilla

http://www.taggadetassar.se

 
Malin

Malin

3 februari 2009 15:45

Haha, kul att vi tränar på exakt samma saker! :D

http://mangie.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards