Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 18 januari 2009

Träningsvecka 3 • 12-18 januari

Av Lina - 18 januari 2009 15:16

En summering av veckans klottrande i Hundtränaren, och den här veckan har vi fokuserat på frishejping av trix, avslappning och kondition.


Frishejping av sitt vackert
Vi började ju förra veckan med "sitt vackert" och den här veckan har det lossnat rejält! Ett pass i mitten av veckan såg jag hur det liksom tändes ett ljus i Pejlas ögon, och efter detta har vi avancerat rejält. Vi har kört något litet pass varje dag, och igår och idag ser jag att hon börjar få bättre balans och att hon hittat en teknik som inte gör det så ansträngande att komma upp i sitt-vackert-ställning.


Tidigare har jag bara använt godisbelöning i den här shejpingen, men igår och idag valde jag en leksak istället, som jag kastat rakt i munnen på henne som belöning. Och belöningsfasen har fortsatt med att vi antingen kampar om saken, eller att hon bär den och att jag kliar henne och fånar mig; mycket omtyckt, båda grejerna. Och efter att jag börjat med den här belöningsformen för det här trixet har hon allt oftare börjat komma springande med en leksak som hon duttar mot mig, vill att jag ska ta, för att sedan sätta sig vackert. Så sött och så himla roligt!

(Bilden är dålig i kvalitet, men ungefär såhär ser det ut nu - lite snett, men med vikten på rätt ställe!)




Frishejping av lyfta tass (från stående)
Vi har även börjat frishejpa ett nytt trix som är på "omedvetenhetsstadie" än så länge - att lyfta ena framtassen från stående. Hittills är det svårt och jag får med mycket skräp. Hon är så jäkla snabb, trampar runt, backar, bugar och håller på, och det är verkligen en riktig utmaning att frishejpa med henne från stående position! Men, det här är jag fullkomligt medveten om, och det är också detta som är en av anledningara till att jag väljer att jobba med ett trix från stående - det är svårt, men också "nödvändigt" - jag behöver få henne mer stadig i att träna stående framför mig utan att fara runt!


Räknar nog med att vi inte kommer kunna avancera lika snabbt i det här trixet som i sitt vackert, men det blir en rolig utmaning, helt klart!


En sak som jag tänkt många gånger, men som jag nu äntligen fått ner på pränt i boken, är att jag ska börja förstärka mer långsamma och eftertänksamma rörelser hos Pejla. I frishejpingen förstås, men kanske även i vardagen och överlag, så att hon ändrar sitt tempo i livet en aning :) Har ingen klar plan, men ska börja testa lite smått och se vad det ger för resultat.


Avslappning
Pejla har haft svårt att ligga ner och slappna av nära mig, men det här har vi "tränat" på då och då under en lång period och nu går det mycket bättre. Förr kunde hon börja slicka sig eller nagga sig själv en del när vi satt tillsammans för avslappning, men det ser jag väldigt sällan nu för tiden.


Ett par dagar den här veckan har hon legat hos mig i soffan eller sängen och bara slappat. Jag kliar henne, klappar, pratar med henne, eller bara ligger tyst och vilar. Otroligt mysigt, och kanske inte något som andra ser som "träning", men väldigt viktigt och jag är så glad att det fungerar att mysa helt avslappnat nu.


Vi har även tränat att hon kan sitta mellan mina knän när jag sitter på huk och håller en arm kring henne. Det här är hon inte jättebra på än, men kommer att bli! :)


Motion
Den biten står sambon för för närvarande. Två löppass på vardera 1,5 mil har det hunnits med den här veckan. Bra!


 
 
Madelen

Madelen

18 januari 2009 21:52

Tack så mycket, det ska bli väldigt spännande :) . Va duktiga ni är i er träning! Så sött att hämta leksaken för att få sitta fint, hon tränar dig bra! Kram

http://k9kiwi.wordpress.com

 
Lillan & Zelda

Lillan & Zelda

19 januari 2009 11:20

Det där med att mysa ÄR träning. Zelda hade jättesvårt för det när hon var yngre. Så fort man satte sig nära eller lade sig på golvet vid henne började hon tugga och busa. Det är verkligen viktigt att kunna slappna av bredvid varandra och krävs en hel del träning så jag förstår vad du menar.
Ha det så gott!

http://hem.bredband.net/b581626

 
Ingen bild

Maria&Hera

19 januari 2009 11:27

Duktigt tränat! Vi håller också på med lite shejping men här behövs det mer fart istället:)
Sött kort på Pejla!
kram

 
Madelen

Madelen

19 januari 2009 18:09

Så söt hon är!!! Arbetsdagen gick prima, har uppdaterat bloggen om det :).

http://k9kiwi.wordpress.com

 
Ingen bild

Marta

20 januari 2009 11:33

Du skulle kunna låna lite eftertänksamhet av oss, Villgott är som en liten professor att frishejpa. Han är ganska passiv och observerar mig väldigt mycket, han gör små små försiktiga rörelser för att se vad som ger utdelning. Jag har kommit fram till att det kan vara en ganska bra egenskap trots allt? Snurrandet har ju blivit snävare och snabbare allteftersom han blivit säkrare, jag testade även att belöna upp beteendet med lek när det väl satt och då tände han till ordentligt, skoj!

Det här med att (fri)shejpa fram beteendet är ju riktigt riktigt kul, och nyttigt! Kör man lite trix så blir det ju rena gymnastiken för hunden!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards