Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 12 januari 2009

Mål 2009

Av Lina - 12 januari 2009 12:53

Har lunch och passar på att blogga lite :)


Jag har ändrat mina mål för året tusen gånger, och risken/chansen att jag gör det igen är väl stor, men jag tycker nog att de mål jag har satt just nu känns både rimliga och bra. Och eftersom Tina utmanat alla som har Hundtränaren 2009 att dela med sig av vad man skriver i boken, så tänkte jag göra just det! Och jag börjar de mål jag skrivit ned för 2009:


---------------------------------------------------------------------------------------------------

Övergripande hundtränarmål 2009

---------------------------------------------------------------------------------------------------


• REGELBUNDEN FRISHEJPING
Jag ska bli bättre på att frishejpa.
Hur? Vi ska träna på det helt enkelt. Lägga upp en plan för hur ofta och hur mycket. Vad vi frishejpar är mindre viktigt, huvudsaken är att vi gör det och att vi gör det regelbundet.

 
---------------------------------------------------------------------------------------------------


• ”FLYT I KÖKET”
Vi ska få ordentligt megaflyt på olika grundfärdigheter hemma i ostörd miljö. Visst ska vi även ha bra flyt i andra miljöer och träna detta även här, men jag vill ha dokumenterat bra flyt hemma som ett specifikt mål.


---------------------------------------------------------------------------------------------------


• TRIX
Vi ska lära in ett nytt trix varje månad. När 2009 är över ska vi med andra ord ha 12 st nya trix klara. Minst hälften ska vara under stimuluskontroll. Jag tar fram en lista med trix som jag sedan plockar från för träningen, och där jag dokumenterar status för dem. Trixträningen kan ske både med frishejping och med hjälper som target och andra föremål.


---------------------------------------------------------------------------------------------------


• STÖRNINGAR
Vi ska inte bara bli bättre, utan bra på att hantera störningar. Det handlar framför allt om att jag ska lära Pejla att hantera andra människor, med och utan hundar, runt omkring oss, och vi behöver jobba både med att andra människor är alldeles för intressanta och roliga, samt att i vissa situationer andra människor är läskiga. T.ex vill jag att hon ska hantera arga röster på ett bra sätt. Tävlingskommandering som störning ligger också med här.
Det här innebär också att vi måste jobba med både positiva och negativa störningar i vardagen för att skapa en större generell vana kring störningar. Inom detta ryms även skvallerträning.


---------------------------------------------------------------------------------------------------


• MH
Göra MH, helt enkelt.


---------------------------------------------------------------------------------------------------


• NOSARBETE
Lägga mer tid på framför allt spår (men även apportering och sök när och om tillfälle ges).


---------------------------------------------------------------------------------------------------

• AVSLAPPNING
Avsätta tid och engagemang från min sida för att medvetet träna avslappning i olika situationer.


---------------------------------------------------------------------------------------------------

• KRAVLÖS MOMENTTRÄNING
Vi fortsätter att träna moment med sikte på start i lydnadsklass 2 och apellen, men det är inget självändamål att faktiskt komma till start. Grundträningen, attityden och glädjen är det viktiga. När vi känner oss startklara startar vi förstås, men tävling är alltså inget mål i sig.


---------------------------------------------------------------------------------------------------


• HEMLIGA MÅL

Inte allt tjänar på att göras offentligt - själv är jag en sådan person som är känslig för press, även för mina egna krav, och vissa saker vill jag hålla för mig själv för att dessa mål inte ska kännas för mycket och som måsten :)


---------------------------------------------------------------------------------------------------



Så ser det alltså ut, och vi har börjat lite smått med en del redan. Jag ska sätta mig ner och dela upp de här övergripande målen i mindre delmål och träningsplaner, och kommer givetvis att rapportera det som jag får ner i boken (och säkerligen lite till) under kategorin Hundtränaren 2009 här i bloggen.

 
 
Ingen bild

Marta

12 januari 2009 14:45

Vilken bra lista! Den snor jag rakt av!

 
Ingen bild

Linda

12 januari 2009 20:00

Haha, jag har också planerat att shejpa ett trix i månaden! Ligger redan efter...

Krya på dej i fingret!

 
lotta

lotta

12 januari 2009 20:45

bra lista.. den ska jag visa mannen i huset som tränar damerna här hemma:) så kul o lärorikt det är att läsa här hos dig..:)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Lina

Lina

13 januari 2009 20:57

Marta - det är bara att sno vettu :)
Linda - ett trix i månaden känns som ett väldigt opressande mål att ha, men jag pratade med fröken Fanny idag och jag tror att jag får tänka om lite... verkar mer som vi ska lära 10 trix per månad hos henne :/
Lotta - hoppas ni får användning av något!

http://www.hundtranaren.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards