Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 10 januari 2009

Höger om, pekfingervals

Av Lina - 10 januari 2009 16:48

Idag träffade jag och Pejla Linda på Värmlands Folkblad. Hon hade blivit tipsad att skriva en artikel om mig som initiativtagare till Hundtränaren. Kul!


Vi träffades för en pratstund ute på ett ställe där jag brukar träna med Pejla. Hon undrade en del över både boken och min egen träning med Pejla, och vi pratade säkert en timme.


Passade även på att träna lite på planen när intervjun var över, det var så länge sedan vi tränade lydnad. Och lydnad är verkligen en färskvara... fotgåendet var väl, sisådär kan man säga. Men jag tog det lite från början, lekte mycket, sprang ifrån Pejla så att hon fick söka upp min vänstra sida, och snart gick hon rätt långa bitar engagerat och härligt fritt följ. Dock låg hon väl långt fram, men det struntade jag i och koncentrerade mig på attityden hos henne. Vi hade roligt!


Tyvärr skedde en liten olycka. Det kom några andra med hund som tränade längre bort på en parkering, och Pejla blev hemskt nyfiken på vad jag tror var en gul labbe. Jag satte på henne ett retrieverkoppel som jag lät släpa medan vi tränade, för att ha en livlina att gripa tag i, utifall att hon skulle få för sig att labben var mer intressant än mig.


Vi gick på, men när vi kampade lyckades jag på något sätt få retrieverkopplet med i kampen och det snurrade sig runt mitt högra ringfinger. Pejla ryckte till rejält i leksaken och knäck - fingret drogs med, snett och hårt, knak och brak.


Det gjorde ont, men inte jätteont. Tog en paus och fortsatte sedan att träna mer. Dock utan kamplek, för såpass ont gjorde det att jag inte orkade hålla emot i leken.


När jag körde hem kände jag hur det bultade rejält i fingret, och när jag väl hemma tog vanten av mig såg fingret inte riktigt klokt ut! Uppsvällt och snett och dant :(


Efter nån halvtimme gjorde det så ont att jag gick omkring och lipade och skrattade om vartannat (jag är sån som skrattar när det gör ont, lite halvhysteriskt och väldigt underligt egentligen). Nu, några timmar och alvedon senare, bultar det inte längre, men fingret är fortfarande svällt och går inte att använda (därav pekfingervalsen).Trodde ett tag att det var av, för det knäpper konstigt i det när jag försöker böja det, men jag hoppas att det bara är en vanlig stukning.


På måndag kommer artikeln i Värmlands Folkblad och det ska bli spännande att se vad hon skriver! Pratade en del om belöningsbaserad träning och visade lite shejping för henne, och det vore ju kul om hon fick med lite om det också och inte bara om boken. Vi får se - länkar till artikeln härifrån om den även blir nätbaserad.


Nu ska jag ta en rejäl läsarpaus - har två böcker som ligger och väntar på att bli ordentligt genomlästa - två böcker som inte ännu är utgivna, utan som jag fått förtroendet att läsa igenom och komma med synpunkter på innan de är färdigskrivna. Förmånligt och roligt!

 
 
Pia o Dexter

Pia o Dexter

10 januari 2009 19:15

Aj, aj. Låter ont.
Hoppas du snart blir bättre.

Kul att läsa om dina bravader :-)

http://raddningshunden.blogspot.com

 
Johanna & M n´ M

Johanna & M n´ M

10 januari 2009 23:23

Om fingret är snett och du inte kan använda det så kan det vara ur led. Aldrig bra att låta det vara så för länge, så du borde nog gå och visa upp det för en liten dr. Krya på dej!

http://madaboutdogs.blogg.se

 
Ingen bild

Lotta

11 januari 2009 00:18

Åk in o be dom röntga fingret, jag bröt mitt lillfinger en gång men envisades med att tro att det bara var en stukning. Gick en vecka innan jag till slut gav med mig och åkte in. Det som hade kunnat fixas lätt med en liten knäck och sen en skena blev till operation med stift och lång läketid. Gör inte som jag med andra ord....åk och få det kollat direkt!

 
Lillan & Zelda

Lillan & Zelda

11 januari 2009 18:20

Nämen oj då! det lät inte bra med ditt finger! Håller med de andra, bättre du kollar upp det. Vår son ramlade ifjol i en backe i Hovfjället, jag var med och såg fallet, det var inget väldigt utan han gjorde bara en liten volt, men på kvällen gjorde armen så ont på han att vi ändå åkte in och röntgade. En spricka i armen och 4 veckors gips blev det.
Kramis! Håller tummarna för att det inte är något allvarligt.

http://hem.bredband.net/b581626

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards