Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 29 december 2008

Hovfjället

Av Lina - 29 december 2008 14:18


Vardagslydnadsträning är faktisk ganska tråkig. Det är iallafall vad jag brukar tro, men i mellandagarna har jag börjat ändra uppfattning. Det handlar nog för det allra mesta om min inställning.


Pejla har följt med oss till Hovfjället flera gånger de senaste dagarna. Hovfjället är Torsbys egna lilla skidparadis med sisådär 6-7 nedfarter och milsvis med längdspår. Det är fullt ös där uppe såhär års.


Första dagen Pejla var med orkade jag inte bry mig så mycket om att hon blir alldeles spratteltokig av alla människor och allt som åker och swishar förbi hela tiden. Jag höll henne mest i kort koppel och gav henne en och annan godbit när hon höll sig lugnare. Men så mötte jag ett par med två flattar i backen, två flattar som gick som ljus utan att dra i kopplen, och på väg hem från fjället tänkte jag att jag måste ju skärpa mig. Både för min egen och för Pejlas skull.


Sagt och gjort. Efter detta har jag slutat strunta i att Pejla stressar upp sig och istället sett till att hon får utlopp för det hon känner när vi kommer till Hovfjället. Jag tar henne med mig upp i backen och leker, helt enkelt. Vi tränar lite enkla saker bara för att ha kul ihop, sitt och ligg i snön t.ex., och jag belönar med att hon får pudelfnatta lite i snön. Jag pudelfnattar gärna själv tillsammans med henne också, och det räcker med bara några minuter av detta fjant för att hon ska tycka att matte är världens roligaste lektant som hittar på roligt bus, och sedan följer hon mig som en liten pärla.


Igår var hon helt lysande. Vi körde lite såntdär lekbus/träning en stund och sedan gick vi upp och ner för backen bland snowboard- och slalomåkare, och hon gick fot i princip hela tiden, och med svansen glatt viftande konstant. Jag hittade en och annan pinne åt henne i snön och hon var lika lycklig varje gång.


Hon har ganska svårt för att gå fint vid backens fot, där det är väldigt trångt med folk och korvgrillarna står tätt efter backen. Plus alla matrester från kiosken... Men i stort sett skötte hon sig alldeles perfekt hela tiden. Vi stod rätt länge nära en sån där liftkarusell där barnen åker runt runt i en lift. Där hade hon väldigt svårt att slappna av häromdagen, men igår gick det jättebra. Och visst är det superförstärkande för en som förare när man får de där leende blickarna från omgivningen som säger "guuud vilken duktig hund du har!"? :)

 
 
Ingen bild

Marta

29 december 2008 14:46

Vad härligt det låter!!! Ni är så duktiga!

 
Lillan & Zelda

Lillan & Zelda

29 december 2008 17:30

Kul att läsa om vardagslydnaden och jag är helt säker på att Pejla kommer bli precis en sån hund du vill ha! Vardagslydnad är nog det jag lagt ned mest tid på och ibland tror verkligen folk att jag har världens ordentligaste hund men vid vissa tillställningar där jag som allra mest vill att hon ska sköta sig kan Zelda spatta ur totalt, även om hon fyllt fem år så beter hon sig som en valp! Jag blir då nervös och generad och har märkt att detta triggar henne ännu mer till att flippa! Ond cirkel så att säga...det är sååå skämmigt ibland när hon blir sådär men oftast är hon ju faktiskt ganska så skötsam och jag är ju framförallt gladast åt att jag har en hund som VÅGAR att vara glad och busig=)

http://hem.bredband.net/b581626

 
Maria&Hera

Maria&Hera

29 december 2008 17:49

Vilken rolig och bra vardagslydnadsträning!
Hoppas ni får ett härligt GOTT NYTT ÅR!
kramar Maria&Hera

http://belgarfans.bloggagratis.se

 
AK

AK

29 december 2008 21:34

Och här är en hund och en matte som säger till Pejla "Guuuud vilken duktig matte du har!!"
Ha det gött på nyår, hoppas ditt nya år blir riktigt bra!

http://bacillen.wordpress.com

 
Tina

Tina

29 december 2008 22:53

Kul att du hittat ett bra sätt att träna vardagslydnad, varför ska vardagen vara allvarlig och tråkig för.

http://workinglabs.wordpress.com

 
Louise

Louise

29 december 2008 22:53

Åh, jag vill också till Hovfjället! (Men inte för att träna hund ;) )

http://www.blogtown.se/blog.php?id=lojs

 
Moa

Moa

30 december 2008 14:45

Tjena. vilka söta hundar du har.

http://www.123minsida.se/www-moas-hundliv

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards