Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 11 december 2008

Selma på besök

Av Lina - 11 december 2008 07:14

Min systers hund Selma är en blandning mellan kinesisk nakenhund och papillon. Hon är en omplacering och börjar bli till åren vid det här laget.


Selma har alltid haft lite märkliga matvanor. Hon tar en foderkula ur skålen och bär iväg med den, äter upp den och hämtar sedan en ny. När hon är hos mig äter hon max tre kulor, sedan är det bra.


Min syster har berättat att Selma börjat tappa tänderna, och jag funderade igårkväll på om det kanske faktiskt är så att hon har ont i munnen och att det är därför hon inte äter mer än några kulor åt gången. Det brukar ta henne flera minuter att äta en enda kula, och om hon nu har tandlossning så vore det ju inte helt konstigt om matvanorna helt enkelt beror på att hon har ont.


Jag la hennes mat i blöt igårkväll och bjöd på uppsvällda foderkulor till frukost. Selma åt upp nästan alltihop!


Lilla frökens mage är nog dock inte riktigt van att äta allt på en gång, så det blev bråttom ut på rastning efteråt :) Men det verkar väl bättre i längden att hon inte går och småäter då och då, utan istället ett par gånger om dagen får äta sig ordentligt mätt?


 
 
Sara

Sara

11 december 2008 11:43

Om det är så att hon har ont i munnen kanske en tripp till vet. är nödvändig och få lite pencillin om ni inte redan har varit där? Vad härligt att hon ville äta upp allt :)

http://djurens.wordpress.com

 
Gunnel

Gunnel

11 december 2008 11:50

Nu är du nog Selmas hälte för alltid!

http://igunnelsblick.wordpress.com

 
AK

AK

11 december 2008 13:34

Tant Selma har givetvis varit hos veterinären och fått hjälp med sina lossnande tänder?
Gott att hon fick äta sig mätt! Inte skönt med tandvärk...

http://bacillen.wordpress.com

 
Madelen

Madelen

11 december 2008 16:20

Min förra hund hade ont i munnen ibland, då var det bara att åka in och dra en tand. Hon hade fina tänder men när hon blev äldre blev några dåliga. Veterinären sa att det är för att pulpan drar sig tillbaka och kvar är tanden, men mycket skörare. Prova kläm lite utanpå munnen det var enda sättet jag kunde se på Nikita att hon hade ont. Hon var och åt som vanligt annars.

http://k9kiwi.wordpress.com

 
Vendela&Dagny

Vendela&Dagny

11 december 2008 17:51

Vilken tur att Semla har dig! En tripp till vetten kan vara klokt som sagts ovan, men jag kan inte låta bli att kommentera att antibiotika i det allra flesta "munfall" är onödigt (självklart kan man inte uttala sig utan att ha sett hunden men vår tandföreläsare sa att det enda ni behöver komma ihåg är att inte använda antibiotika..) Sorry Lina för utläggningen men det skär i mitt resistenshjärta;)
Mycket trevlig recension av din bok i hundsport förresten! Kul att vi lyckades träffas på Lördagen!

http://fyrbent.blogspot.com

 
Ingen bild

Maria&Hera

11 december 2008 17:55

Bra tänkt med maten! Hoppas att magen håller sig ok också¨.

 
Eva o Kasper

Eva o Kasper

11 december 2008 19:07

Å jag som just läste detta om Leffe:
http://iloapp.lifeofleif.com/blog/blogg2?NewComment&post=264#
Är det speciellt för småhundar, eller en slump?

http://skogsstjrna.blogspot.com

 
Malin

Malin

11 december 2008 22:30

Tack för beröm! :) I på mässan hade jag min nikon d700 och 80-200 f/2.8 AF-s
Detaljerad utrustningslista kan du läsa på hemsidan ;)

http://mangie.se

 
Ingen bild

Maria Y

12 december 2008 10:43

Söt hund!
Tandlossning är rätt vanligt på flera dvärghundsraser och jag har för mig att nakenhundarna är extra utsatta faktiskt. Vendela har kanske koll på det?
När Stella hade ont i munnen var det uppblött mat som gällde, men nu när fultanden är borta funkar allt igen, inkl hästskoapportering.

 
lotta

lotta

14 december 2008 09:44

så söt!! Å, vad skönt för henne att kunna äta lite mer på en gång..pruttan !!

http://www.juniocola.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards