Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 1 december 2008

Bra reklam för bra hundträning!

Av Lina - 1 december 2008 23:12

AK och ett gäng från klickerforum har varit och visat upp klickerträning i Nordstan i Göteborg. Nu var det kanske mest meningen att störningsträna hundarna (och sig själva?) :), men det är så himla kul att se att en hel del människor verkar väldigt nyfikna på vad som sker.


Kolla in en del av träningspasset i AK:s blogg, och gå sedan ut och gör precis samma sak själv :)

 
 
AK

AK

2 december 2008 12:23

Oj, tack!
nä vi tänkte nog inte så mycket på reklamen, mest på träningen. Men det var oerhört kul att möta så mkt människor och visa hundträning utan ryck och skrik.

http://bacillen.wordpress.com

 
Gunilla & Asta

Gunilla & Asta

3 december 2008 18:06

Ja, jag såg det på bloggen! Det var ju kanonbra träning men också fantastiskt bra reklam. Såg ju att det var en helt del nyfikna åskådare :D Kanske ska på några personer om det där i alla fall...

http://vitherde.wordpress.com

 
Jenny

Jenny

3 december 2008 22:43

Hej Lina! Såg din tråd om att lära in läggandet på klickerforumet. Jag är inte medlem där så jag skriver ett tips här istället. Om du vill ha att hon fäller sig rakt bakåt (och inte är jättenoga med att endast frishejpa allt 100%) så kanske det är intressant. Jag brukar börja så här. Först plockar jag fram läggandet och belönar henne ett par ggr per ligg för att hunden blir kvar i liggande ställning. Sen belönar jag upp hunden en bit från golvet, dvs först belöning i ligg, sen håller jag fram handen strax ovanför/framför och säger varsågod. Hunden får då höja sig med armbågarna från golvet för att få ta godisen. Sen behöver den bara sjunka ned i ett nytt ligg utan att flytta tassarm och får belöning i liggande igen. Jag ökar gradvis nivån som den får ta godisen på så att de måste stå upp, men inte fortare än att de upprätthåller god teknik. Jag gör så här för att jag vill få in rätt teknink i kroppen, ett muskelminna av att bara fälla sig fram och tillbaka liksom. Sen är det lättare att gå vidare med att låta hunden pröva mer "själv", man har bättre odds då. Kanske det här är för likt lockande men jag tycker det kan funka bra, kanske kan kalla det för att under belöning sätta hunden i en position där det är lätt att göra rätt:). Lycka till om du testar, och annars också förstås... /Jenny

http://www.ebbaochcaki.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards