Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 26 november 2008

Hundar och sällskap är bra för själen

Av Lina - 26 november 2008 15:25

Jag har ett jobb (egentligen flera när jag tänker efter) som är rätt stressigt. Det är deadline på deadline, mycket planering och pusslande för att få saker och ting att gå ihop, och i perioder gör detta att jag är så trött att jag bara säckar ihop om kvällarna, helt tömd på energi.


Som jag skrev häromdagen så har jag vanligtvis brukat ta en promenad med hundarna på egen hand på lunch. Det varierar hur lång den här promenaden kunnat vara, beroende på hur bråttom det varit att komma tillbaks till jobbet, men sedan en tid har jag alltså skaffat sällskap på lunchpromenaderna. Och av någon anledning har detta också gjort att promenaderna, eller åtminstone tiden ute med hundarna, har förlängts.


Igår blev det lite bergsbestigning. Vi har ett litet berg precis vid en av de restauranger där vi brukar luncha. Det är en slalombacke, och den är brant.


Vi gick uppför hela backen, jag, hundarna, sambon och en kollega till. Jädrar vilken bra benmotion. Och hundarna sprang förstås hela tiden. På väg ner för berget igen gjorde vi lite inkallningsövningar med hundarna. Skickade iväg dem nedåt berget och kallade sedan in dem när de sprungit en bra bit - på så sätt fick de en ordentlig genomkörare av intervallträning i väldigt hård terräng. Himla bra, och både de och vi hade kul.


Idag kom Nina, Kody och Quila hit över lunch och vi tog en promenad i skogen. Vi gick genom snår och nästan omöjliga passager ibland. Tränade inkallningar även idag. Nemi är faktiskt helt hundraprocentig vad gäller det här. Med Pejla är det inte riktigt så, och någon regelbunden inkallningsträning har det inte varit på länge här, så jag har börjat gå tillbaka lite. Belönar förstås frivilliga inkallningar, men kallar också in en hel del när hon redan är på väg mot mig eller vänder upp mot mig. 


Hundarna drog iväg en sväng efter något i skogen. Kan ha varit vilt, vi vet inte. Men alla fyra gick att kalla in, även om ett par av dem hade ett tydligt intresse riktat inåt skogen även under inkallningen och fick kallas in ett par gånger innan de kom ända fram till oss.


Hur som helst - egentligen ville jag skriva något om hur bra det är för själen att i en stressfylld vardag få dessa underbara pauser mitt på dagen, när det fortfarande är ljust ute, att ha tillgång till naturen, se lyckliga hundar i det fria och att samtidigt få en stund borta från jobbprat och istället bara vara social med nära och kära. Det är värt hur mycket som helst och är verkligen ett ultimat sätt att varva ner.

 
 
Madelen

Madelen

26 november 2008 19:26

Jag håller helt med, det är viktigt och härligt med pauserna under stressiga perioder. Man ska ta vara på ljuset om man har möjlighet. Angående nästa helg så skulle jag inte missa det om jag så fick köpa mig en rullstol (någonstans måste de väl gå att köpa, stöldgods eller nått ;) )

http://k9kiwi.wordpress.com

 
Ingen bild

Louise

27 november 2008 10:47

Tur att min kelpie är hundraprocentig på nånting i alla fall. ;) Eller rättare sagt, kul att den sak jag lagt allra mest energi på under valpträningen faktiskt fungerar. :)

 
Lina

Lina

27 november 2008 10:51

Madelen - det är bra! Eventuellt har jag med någon typ av vagn att köra böckerna på - du kan ju få sitta på den när böckerna är avlastade i montern :D

Louise - jag tror att jag får börja ropa "Nemi" som inkallningssignal för Pejla :D Nemi är en fantastisk lärare vad gäller inkallning - när jag ropar på Nemi härmar Pejla och kommer som ett skott :D

http://www.hundtranaren.se

 
Johanna, Millie & Muhze

Johanna, Millie & Muhze

27 november 2008 13:48

Du skulle nästan kunna döpa om inlägget till "hundars sällskap är bra för själen" ;o)

http://madaboutdogs.blogg.se

 
Ingen bild

Maria&Hera

28 november 2008 10:48

Kan bara hålla med!! Jag känner mig ofta otroligt priviligierad som har möjlighet att oftast kunna komma ut dagtid när det är ljust och gå långa härliga promenader med min goa hund!

 
Ingen bild

Maja

30 november 2008 22:18

Det är sant att hundar är bra för själen, men min unghund tär en hel del på min själ ibland. De goa stunderna vinner dock alltid i längden.

 
missY

missY

1 december 2008 13:36

Det är sant att hundar är som medecin- ett lugn för själeb. jag saknar min vovve som tyvärr gick bort för nått år sen. så tomt det blir. men jag letar ny ras för ny vovve ska jag ha =)

kram

http://me-my-precious.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards