Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2008

Eftersnack

Av Lina - 28 oktober 2008 11:02

Jag har funderat lite sedan tävlingen i lördags, och kan konstatera vissa saker:


Jag hade rätt i att Pejla inte var mogen för start - trots att hon kan de flesta momenten på träning så behöver hon mycket mer uthållighets- och tävlingsträning för att det ska funka.


Pejla kan inte momenten så bra som jag trodde att hon kunde dem. Beviset är apporteringen som hon klarade galant - hade hon varit nog tränad i övriga moment hade störningarna inte blivit lika jobbiga. Mer momentträning också med andra ord!


Självklarheter, visst. Men för mig var kanske det här en erfarenhet som var tvungen att göras. Jag ägnade många timmar åt att ångra vår start, men har så smått börjat vända det hela till att jag lärt mig en hel del om hundträning! :) Ofta behöver man uppleva saker, inte bara läsa om dem, för att riktigt inse hur det är om ni förstår hur jag menar, och det har jag ju gjort nu!


Som förstagångshundägare och klickerfanatiker har jag även insett en annan sak - att jag som klickertränare hittills fokuserat alldeles för mycket på detaljer och inlärning och hög belöningsfrekvens. Allt detta är jättebra, men om man har som mål att tävla med sin hund så måste ju även dessa förhållanden tränas.


Jag har Maria Hagströms kurshelg i huvudet rätt ofta nu för tiden, och i det här sammanhanget tänker jag på det hon sa om att hålla en balans mellan detaljträning/hög belöningsfrekvens, och uthållighets-/tävlingsträning. Jag tror att det här är väldigt viktigt utifrån de mål jag har med tävlandet.


Det här ska bli spännande!  Det är lite som att börja på något nytt. Ska jag våga sätta upp det mål som Maria har för sina hundar? Att de ska kunna gå ett och ett halvt tävlingsprogram innan de är klara för tävlingsstart? Det är mycket jobb som ligger bakom, men faktiskt så lockar det väldigt mycket :)


Det var för övrigt länge sedan jag skrev någonting om Nemi! Under kurserna och tävlingstankar har det varit mycket fokuserat kring Pejla, men Nemi är fortfarande kvar hos oss och charmar oss på nya sätt ideligen.


Jag hade någon slags tanke om att starta på en lydnadstävling även med henne under tiden som hon bor här, men de tankarna har jag lagt lite åt sidan. Att träna Pejla och att träna Nemi är två helt skilda saker, och med Nemi håller jag fortfarande på att komma underfund med hur vi fungerar ihop. Vi har visserligen kommit en bit, men någon tävlingsstart känns inte realistisk :)


Nemi har iallafall installerat sig i familjen ordentligt nu. Hon och Pejla har inte gruffat en enda gång sedan den gången de rök ihop på skogspromenaden med familjen som jag skrev om. Det känns väldigt länge sedan. Nu är allt lugnt hela tiden - de älskar inte varandra, de leker inte särskilt mycket med varandra, men de accepterar varandra till 100% och står ut med att av misstag springa in i samma bur en stund.


Det är verkligen nyttigt för mig att testa på det här med två hundar också! Jag har ju länge varit sugen på en hund nr 2, men sambon säger blankt nej till det :) Och i ärlighetens namn så tror jag inte att det skulle fungera i längden - inte så länge jag jobbar mer än heltid. Jag har konstant dåligt samvete för antingen den ena eller den andra hunden för att jag inte hinner med som jag skulle vilja. Men den dagen jag har möjlighet att jobba mindre hoppas jag att sambon ska gå att övertala, för det är väldigt roligt och trevligt med två. Och kelpie ligger väldigt bra till :)


Häromdagen sa för övrigt sambon något som tände en liten dröm i mitt hjärta. Han berättade att han ibland går och funderar på att skaffa häst. Han jobbade under många år med islandshästar, och saknar det livet ibland. Jag ser framför mig att vi har en liten gård med ett par hästar,höns, några får och en eller ett par vallhundar. Några katter till vore inte heller fel. Vilket annorlunda liv det skulle bli!

 
 
Lillan & Zelda

Lillan & Zelda

28 oktober 2008 14:34

Min bok har kommit!!!=)
Efter allt strul som varit runt mig så börjar stressen släppa och knutar lösa upp sig och saker och ting börjar så smått vända till det positiva. Så går jag då ut och hämtar posten och där ligger den! Jippie, den kom som en skänk uppifrån, som ett bevis på att det jobbiga är på väg över och det är bara att kasta sig in i boken och se det som är det fina med livet! Samvaro!
Flummigt? Jaa...=)

http://hem.bredband.net/b581626

 
Pia&Dexter

Pia&Dexter

28 oktober 2008 17:27

Hm...både läskigt och spännande att läsa om din upplevelse. Jag och Dexter är inte där ännu, att göra sin första tävling. Men den kommer ju så småningom. Jag har precis tagit beslutet att låta Dexter vila ett tag, dvs inte fortsätta med tävlingslydnadskurs efter den vi går nu (2:a omgången). Han behöver mogna och komma ikapp i tanken. Han är bara 14 månader och det märks ;-) Men beslutet är ändå viktigt för mig som gärna blir mycket entusiastisk. Jag är som du, första-hundsägare, och känner att jag verkligen trivs med det här livet. Ler när jag läser om dina "gårdsplaner". Låter härligt (även om jag är häst-rädd).

http://raddningshunden.blogspot.com

 
Vendela&Dagny

Vendela&Dagny

28 oktober 2008 19:23

Visst är det härligt med ett litet skogsborgsspöke som ständigt påminner om en massa smarta saker! Tror att många klickerfantaster har uthållighet som sin akilleshäl=)

http://fyrbent.blogspot.com

 
Ina

Ina

28 oktober 2008 21:16

Hoppet är det sista som lämnar en! Keep on Dreaming!=)

http://www.hoffemindi.se

 
Mija

Mija

29 oktober 2008 21:29

Härligt att höra att det funkar med Nemi. /Uppfödaren

http://www.agilitybiten.se

 
Tina

Tina

30 oktober 2008 11:25

Bra tankar om tävlingen. Det är av erfarenheten och misstagen man lär sig. Tycker också du tänker rätt med 2 hundar. Jag har ständigt dåligt samvete för Sabina som oftast får stå tillbaka till förmån för Freddie. Önskar också mig ett annat liv med gård, djur och inget lönearbete, drömma kan man alltid :)
Kram
Tina

http://workinglabs.wordpress.com

 
Tina

Tina

30 oktober 2008 16:48

Du är utmanad i min blogg

http://workinglabs.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards