Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2008

Tävla eller inte tävla, det är frågan

Av Lina - 23 oktober 2008 18:28

Har tränat en del fritt följ och position vid sidan i stort idag. Har stora problem med att bestämma mig för om vi ska tävla eller inte på lördag. Inför förra tävlingen var vi mycket bättre förberedda och jag kände mig säker på att alla moment satt. Den här gången känns de flesta moment som om det skulle kunna gå; några känns väldigt osäkra... så förmodligen ställer jag väl in, om det inte känns helbra under morgondagen. Måste ju testa lite.


Något tävlingstränande har det dock inte blivit, och det är ju egentligen det vi skulle ha prioriterat inför nästa tävling. Alltså tränat med mer tävlingslika förhållanden. Uthållighet har vi tränat en hel del på, fast utan tävlingsstörning, och det börjar gå riktigt bra tycker jag. Vi har även fått till mycket bättre kontaktsökande i förflyttningar mellan moment efter Maria Hagström-kursen. Men jag vet ju att träning och tävling är två skilda saker, helt och hållet, och att vi varit usla på att tävlingsträna.


Så ja. Vi får se. Just nu har jag dessutom stora koncentrationssvårigheter över lag eftersom jag är skitnervös över bokens anländande imorgon. Tänk om de satt ihop sidorna i fel ordning!

 
 
Ingen bild

Anna Charlie Laban

23 oktober 2008 22:02

Godkväll, törs inte ringa dig så här sent men såg att du funderade på pm och din anmälan! De harlagt alla torsby folkets pm på klubben tyvärr, jag hade inte riktigt koll jag heller, så med är du. Elit och trean först vid 9 sen var 1,2 samling 12 tror jag. Jag ska ta det som ett tillfälle att träna med störning och allt runtom, om jag törs..... see you kram Anna

 
Eva o Kasper

Eva o Kasper

23 oktober 2008 22:28

Bara en tanke: kan du inte se tävlingen mer som en träningstävling då? Om du nu ändå betalt och så... (hörs det att jag är från Småland? :D) Om du tänker avancerad träning när ni går ut på plan så behöver du ju inte ta resultatet så allvarligt, menar jag. Och dåkanske du kan koppla av mer, och då kanske resultatet dessutom blir bättre... ;) (i den ideala av världar)

http://skogsstjrna.blogspot.com

 
Lina

Lina

23 oktober 2008 22:40

Anna! Jag blir bara så nervös. Hemmaklubb och allt, du vet ;) Pratade med Ingela idag så jag vet att mitt pm ligger och väntar... men vi får se!

Eva - Jo. Tävlingsträning är en av mina tankar. Och då kanske att köra en bit av tävlingen och bryta rätt tidigt för en jackpotbelöning :D Vet inte hur populärt det skulle vara, men jag tror det skulle vara rätt ok för mig och Pejla :) Det är inte så mycket att jag blir nervös egentligen, utan mer att jag tränat för dåligt och så... vill inte utsätta Pejla för onödig press om du förstår hur jag menar? Det är trots allt en del "träning" innan belöningen kommer på tävling, och jag är rädd att vi nog inte kan momenten tillräckligt bra för att hon ska orka stå ut så länge :) Men som sagt, vi får se. Jag ska känna av det lite mer ordentligt imorgon, och kanske att jag ändrar uppfattning. Så var det inför ettan, och då gick det ju riktigt kalasbra :)

http://www.hundtranaren.se

 
Åsa

Åsa

24 oktober 2008 08:46

Allt beror ju på vilken målsättning du har...
Du har faktiskt betalat 150:- för att hyra plan, domare och tävlingsledare i ca 10 minuter, så utnyttja det!
Sitter inte alla momenten så gör lättare enligt din träningsnivå, eller hoppa över.

Lycka till!

http://www.asashundar.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Hera

24 oktober 2008 10:39

Så bra skrivet av Åsa tycker jag! Fast jag själv hade nog tyvärr varit för feg.
Vilket beslutet än blir är det det rätta för er!:)

 
Lina

Lina

24 oktober 2008 12:08

Tack för pepp Åsa!
Jag är en riktig fegis ibland!
:D

http://www.hundtranaren.se

 
Madelen

Madelen

24 oktober 2008 12:36

Säger samma sak, en bra träningstävling blir det. Press på Pejla blir det ju inte om inte du sätter pressen, annars är det ju lek som vanligt ;) .

http://k9kiwi.wordpress.com

 
Harriet

Harriet

24 oktober 2008 13:19

DK är tillåtet och man måste inte ta 1:a pris varje gång. ;)

http://www.kiara.dinstudio.se

 
Lina

Lina

24 oktober 2008 13:26

Madelen - ja, jag får väl hålla med då! ;)
Harriet - det har du rätt i!

http://www.hundtranaren.se

 
Jana

Jana

24 oktober 2008 21:23

Vad är det värsta som kan hända? Att hunden tycker inte om tävlingen. Men det vet du att förhindra.
Det nästvärsta då? Att folk tycker att det var tråkigt att titta på. Men de enda som verkligen måste titta på dig får ju, som Åsa skriver, betalt för det. Resten kan väl gå och dricka kaffe om de vill... ;-)
Kör!! Det kan bara bli bra. I värsta fall lär du dig något!

http://isgardsdjur.bloggagratis.se

 
Lina

Lina

24 oktober 2008 21:30

Det värsta som kan hända att Pejla tycker det blir för svårt att jobba länge utan belöningar. Det andra hoppas jag att jag kan stå ut med! :)

http://www.hundtranaren.se

 
Ingen bild

Hera

25 oktober 2008 14:29

Nu är det lördag och jag är nyfiken!:D

 
Jana

Jana

25 oktober 2008 17:38

Men du vet ju att förhindra det. Bryt och belöna henne. Det är väl inget fel med detta?

http://isgardsdjur.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards