Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 2 oktober 2008

Lugnare

Av Lina - 2 oktober 2008 09:26

Igår morse tog vi en tidig vända till en "ensam" plan, eller ja, det finns både grus- och gräsplaner där, och det är i princip alltid folktomt, så det är lite av en favoritplats att åka till när jag vill träna utan störning.


Vi gick en vända över planerna och parkeringarna med båda hundarna lösa. Det kändes skönt att ha bra uppsikt över dem, och det hela gick bra. Någon gång sa Nemi ifrån, men då fick hon gå bort en stund. De sprang i början och halvlekte lite, men Nemi hade nog ingen större lust egentligen, så efter en liten stund sprang de var för sig och roade sig på egen hand.


När vi lekt och rastat klart tränade jag med hundarna, en åt gången. Med Nemi blev det fotträning. Hon är så annorlunda att jobba med mot vad jag är van! Jag har liksom fått för mig att hon inte tycker att det är roligt; att hon tycker det blir jobbigt när belöningen uteblir och blir låg, men efter att ha pratat med Louise så inser jag att jag kanske missförstår hennes kroppsspråk. Hon är ju en vallhund och har av naturen lägre hållning än vad Pejla har. Det är väl en vanesak för mig antar jag. 


Men, för att jag ska kunna få till det med Nemi tror jag att jag måste ta allt från början nästan. Mycket på grund av att jag ska hitta rätt sätt att träna med henne. Så med fotträningen blev det först några frivilliga ingångar och sedan testade vi att gå. Det jag såg, och har sett förut, är att hon tappar fokus på mig precis de två-tre första stegen. Eller ja, fokus har hon kanske, men hon tittar inte på mig.


Sak nummer två som jag sett är att hon gör precis så, släpper mitt ansikte med blicken, innan hon börjar sacka. Så min plan är helt enkelt det gamla vanliga - att förstärka mycket precis de allra första stegen. Ett steg, två steg, tre steg, ett steg, fyra steg, ett steg, ett steg osv osv. Varje gång hon släpper mig med blicken gör vi bara om. Jag vill helt enkelt få upp hennes belöningsförväntan där i början och sedan börja pingponga mig uppåt i antal steg, precis som jag gjorde med Pejla när jag hade liknande problem med henne. 


Såg en förbättring redan under första passet. Det är inte 100%, kanske inte ens 80%, men från att ha varit 0-10% låg vi på slutet iallafall över 50%. Jag tror att det här vore ett ypperligt läge att faktiskt loggföra. Med Pejla är jag så sammansvetsad att jag kan hålla mer i huvudet och gå mer på känn, men med Nemi är allt nytt och det blir mycket att ta in rent upplevelse- och informationsmässigt för mig, så logg är nog ingen dum idé för att få svart på vitt hur det faktiskt går.


Belöningsplaceringen har jag just nu framåt med Nemi, även detta förstås för att undvika belöningsförväntan bakåt. Jag vill inte heller förstärka att hon sluter upp bakifrån för mycket, då det är just detta som är lite av problemet när jag går fot med henne. Hon kan sacka, och sedan komma upp bakifrån med belöningsförväntan - vill inte att det ska bli en kedja av detta. Så belöningsplacering framåt känns mer logiskt just nu. Det kan mycket väl tänkas att den ska ändras längre fram, men nu testar jag såhär ett tag.


Pejla fick också träna fritt följ. Med henne är det ju lite tvärt om - hon sackar väldigt sällan, men däremot har hon en tendens att tränga/komma för långt fram, när det blir längre tid mellan belöningarna. Med henne gör jag alltså lite tvärt om. Har en leksak som vi busar med, hon blir taggad, vi går fot en bit och någonstans längs vägen tappar jag leksaken på marken bakom mig, utan att hon märker (Tina, hon har inte märkt det än!). När hon går bra säger jag "ta den" och vid det här laget har hon lärt sig att saken ligger bakom oss.


Jag tycker att Pejlas position är skön nu. Den känns rätt - jag ser henne i ögonvrån och attityden är härlig. Jag ska bara se upp med att inte gå för sakta, för då blir det gärna lite studsigt.


Jag måste säga att det är väldigt intressant att träna samma moment med två så olika hundar. Det ger massor av nya tankar och insikter hos mig.


Sedan senast jag skrev har det inte blivit något mer tjafs mellan hundarna. Igår "råkade" de lägga sig rygg mot rygg nedanför soffan en stund. Båda var trötta och jag vet inte ens om de visste om att de låg och lutade sig mot varandra, men det var hur lugnt som helst iallafall. 


Jag har äntligen lyckats få i hamn övertala-sambon-om-att-hundarna-ska-få-vara-i-soffan-projektet. Det visade sig vara enklare än jag trodde. Han vill inte ha hundar i soffan. Punkt. Men jag tycker att det är så MYSIGT och har alltid passat på att bjuda upp Pejla när sambon inte är med :) Nu har vi kommit överens om att hundarna får vara i soffan när vi bjuder upp dem. De får inte gå upp och lägga sig på egen hand. Och när de ligger där ska de ligga på en filt, som skydd. Det är väl främst att soffan blir smutsig som min sambo inte står ut med, och en filt löser ju faktiskt precis hela den problematiken.


 
 
Madelen

Madelen

2 oktober 2008 10:20

Du har fått utmärkelsen "I love your blog" från mig :) .

http://k9kiwi.wordpress.com

 
Ingen bild

Marta

2 oktober 2008 12:47

Kul att träningen går bra. Det verkar skoj och lärorikt att träna någon annans hund. Blir det träning för Maria H nu i helgen?

 
Lina

Lina

2 oktober 2008 12:52

Madelen - tack, söta du :)

Marta - ja, det är jättespännande! Kursen är 11-12 oktober, har du ångrat dig? :)

http://www.hundtranaren.se

 
Tina

Tina

2 oktober 2008 13:15

Petig han är din sambo, soffmys som är så härligt :-)
Angående din fråga så har jag svarat i bloggen men gör det här med. Nej jag flyttar mig själv. Fick en tankeställare om kanske det är tydligare om Freddie för sköta förflyttningen. Insåg att jag inte kört frisignal på länge dessutom.

http://workinglabs.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards