Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2008

Lite trött

Av Lina - 1 oktober 2008 09:12

Att få en ny hund i familjen känns lite som när jag fick barn. Inte för att jag vill jämföra små människobarn med hundar, jag menar bara att jag själv beter mig lite likadant. Oroar mig för saker, har lättare att vakna av ljud, är ordentligt trött, mer observant än vanligt osv.


Anledningen till min oro är att jag känner mig osäker på hur bra hundarna går ihop egentligen. De sprang runt och lekte på gräsmattan här hemma häromdagen, men inomhus är det inte lika enkelt. Ett par gånger har det blivit lite tjafs mellan tjejerna och jag tycker inte om det! Och det är väl detta som gör mig lite trött - att jag känner att jag måste hålla koll hela tiden och avbryta innan det händer något. Det är å den positiva sidan en nyttig lektion i hundspråk, för mig.


Nemi kan vara lite polis. Härom kvällen låg jag i soffan och tittade på tv. Nemi låg just då en bit bort på en matta, och Pejla låg nedanför soffan och åmade sig. Rätt som det var råkade Pejla sparka till soffbordet, som inte riktigt är något bord, utan en fotpall med en stor bricka på. Det stod två vattenglas på brickan och jag hojtade till - OJOJOJOJ, till sambon som satt till så att han kunde rädda glasen från att åka i golvet.


Det kan kanske ha varit mitt högljudda ojande som gjorde att Nemi plötsligt kom farande och klämde sig in mellan Pejla och soffan där jag satt. Det kändes lite som att hon ville vara med och hålla ordning på den klantiga Pejla eller något sådant, och någon sekund efter det var tjafset igång.


Det hände inget allvarligt alls, det hela var över på ett par sekunder, men det kändes ändå tråkigt eftersom jag tyckt att utvecklingen dittills hade gått åt rätt håll.


Det har blivit tjafsigt ett par gånger till efter det. Det är inga stora grejer, men jag är ovan och tycker det är tråkigt att de inte bara kan komma överens, hela tiden.


Pejla har tuffat till sig också det senaste - förr var det så att hon helt enkelt inte fattade allvar utan bara fjantade på, eller så gav hon sig på en sekund om en hund sa ifrån riktigt ordentligt, då lommande hon till mig. Men nu kan hon hojta tillbaks. Hon kan även vara onödigt utmanande mot Nemi tycker jag - gå mot henne med tydligt riktat fokus på henne. Jag avbryter detta varje gång jag ser det.


Å andra sidan, när de båda har fokus på mig så kan de trängas runt mina fötter utan att det blir bråkigt, eller snubbla över varandra ut eller in genom dörrar - inga problem. De kan också ligga och vila/sova med bara någon meter emellan, helt avslappnat, så jag hoppas att de här småincidenterna inte ska bli värre.


Kompostgaller är ju bra, för övrigt. När jag inte kan hålla koll på hundarna får de helt enkelt vara i olika rum. Men det hade varit så otroligt skönt om de bara kunde vara bästisar!


 
 
Tina

Tina

1 oktober 2008 11:35

Det där polisbeteendet känner jag igen. Sabina ville gärna hjälpa till att trycka till Freddie när han var liten och gjorde lite tok. Hon var till och med på vår självgående damsugare när jag "skällde" på den för att den fastnat. Det här har jag bara lugnt visat att hon inte behöver hålla på med. Polisar hon får hon helt enkelt lämna oss en liten stund. Kan kanske vara värt att prova. Men visst är det spännande att studera hur hundarna interagerar med varandra.

http://workinglabs.wordpress.com

 
Lina

Lina

1 oktober 2008 13:11

Tina - ja, det är lite så jag gjort, och precis så Lojs visade mig när Nemi polisar eller vaktar mig - jag ber henne gå bort en stund helt enkelt.

http://www.hundtranaren.se

 
Harriet

Harriet

1 oktober 2008 19:14

Hejsan!
Du har fått en utmärkelse i min blogg. Kika gärna in. :)

http://www.kiara.dinstudio.se

 
Lina

Lina

2 oktober 2008 13:12

Vad du är snäll Harriet, tack :)

http://www.hundtranaren.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards