Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 24 september 2008

Lek är ju så roligt!

Av Lina - 24 september 2008 09:58

Pejla har börjat leka igen :)

Efter hennes löp blev hon lite tråkig, men det har börjat vända och det är så roligt!


Idag efter morgonpromenaden tog vi oss en liten lekstund i trädgården. Jag gick och gömde en leksak lite retfullt under jackan och Pejla var på helspänn. Vi gick fot med BRA attityd och jag tappade leksaken när hon inte märkte. Rätt som det var sa jag "ta den!" (som i "varsågod att ta den"). De första gångerna blev hon lite förvirrad eftersom hon inte visste vart leksaken fanns, men efter ett par sådana upplägg greppade hon precis.


Och hon var verkligen heltaggad på lek! Hon sprang som en galning och hämtade upp grejen och kom sedan tillbaks för att leka med mig. Hon är inte helt 100 på att komma ända fram till mig, utan gör ofta en lekinvit med leksaken i munnen någon meter bort, men det gör ingenting som det är nu. Lika ofta kommer hon nämligen ända fram om vill KAMPA! Jag kunde inte vara en gladare matte än när detta sker :) Ni som följt oss vet att vi haft lite problem just med detta, men övning ger färdighet :D


När vi kom in igen väntade hon som vanligt på mig i ytterhallen innan hon får lov att springa in. Hon brukar rusa in i köket på "varsågod" eftersom vi ofta beger oss dit efter att ha varit ute, men jag vill gärna få en chans att torka av henne först, så att hon inte bara dundrar in med leriga tassar på eget bevåg.


Jag torkade av henne, sa "varsågod" och förväntade mig förstås att hon i vanlig ordning skulle göra en rivstart mot köket. Men vad händer?


På "varsågod" blir Pejla istället toksprallig och trycker sig fram, förbi mig, för att ta leksaken jag lagt på golvet vid mina skor :D


Jag skulle gissa att Pejlas fantastiska leklust är ett resultat av olika saker:


1. Hon har hämtat sig lite efter alla hormonupplevelser.


2. Vi har tränat på att bara leka, utan krav på prestation.


3. Jag har börjat leka på ett annat sätt med henne, lite "snällare" skulle man nog kunna beskriva det - låtit henne styra mer och verkligen belönat både kampande och att hålla sig till mig med grejer med kvalitetsbelöningar. Har även plockat in mer sociala belöningar än jag gjort tidigare. Min hund ÄLSKAR ju social uppmärksamhet och jag har blivit bättre på att använda mig av detta i träningen.


4. Vi har lekt sparsamt och överlag tränat sparsamt den senaste månaden och bara detta att pausa tycker jag har gjort de små stunderna vi ändå tränar/leker ihop mer intensiva.


Bara en sådan här sak gör mig lycklig: Medan jag suttit här och bloggat, så har Pejla lyckats öppna leklådan i hallen på egen hand och sprungit fram och tillbaka och hämtat diverse grejer. Hon tycker att datorn är skit och att jag borde koncentrera mig på det här istället:


 Bordet bredvid min dator, vi samlar på hög.


 Kolla, kolla jag fann en till!


Men lägg den inte på bordet, jag vill ju leka med den!

Och jag vill leka med den här också, och med dig matte!


Och den här lådan fixar jag numer på egen hand

(men varför lägger matte tillbaks alla roliga grejer där?!)

 
 
Ingen bild

Marta

24 september 2008 13:08

Kul! Villgott har också fått ett uppsving på lekfronten - det kanske hör årstiden till?

 
Lina

Lina

24 september 2008 13:12

Ja, det har du rätt i! Svalkan gör nog sitt till också. Det får bli nr 5 då :)

http://www.hundtranaren.se

 
AK

AK

24 september 2008 13:19

goaste pejlan!
Roligt att ni återfunnit lekglädjen!
bilderna är sötast!

http://bacillen.wordpress.com

 
Lina

Lina

24 september 2008 21:22

Ja, lekglädje är bästast :) Det är så roligt att det funkar igen. Och bättre än någonsin förut dessutom!

http://www.hundtranaren.se

 
AK

AK

24 september 2008 22:08

önskar pengarna fanns så jag kunde va med på kursen, men tyvärr.
Nästa gång kanske!

http://bacillen.wordpress.com

 
Lillan & Zelda

Lillan & Zelda

25 september 2008 09:53

Åh, vilka mysiga bilder! Det riktigt lyser bus och lek om Pejla=)

http://hem.bredband.net/b581626

 
Tina

Tina

25 september 2008 16:49

Va roligt att läsa det här blogginlägget. Kul att ni kommit igång med lekandet, men hur sjutton tappar man en leksak utan att hunden märker det?
Tina

http://workinglabs.wordpress.com

 
Lina

Lina

25 september 2008 17:10

Haha, ja du Tina :D
Det gäller att släppa den vid rätt tillfälle, och jag har en mjuk sak som inte låter när den ramlar i gräset.
Men jag ska erkänna att när hon fattat konceptet, då var det lite svårare och hon märkte några gånger - men det gör inget tycker jag - om hon bara fortsätter repetition vi håller på med så får hon ju sitt varsågod (ta den), och det fattade hon också snabbt.

Om hon försöker tjyva, vilket inte hänt än, får jag väl försöka vara jäkligt snabb så att jag hinner före... :/

http://www.hundtranaren.se

 
Ingen bild

Marta

25 september 2008 17:39

Jag har inga som helst problem med att tappa leksaker utan att min hund märker det. Tyvärr så uppfattar jag det inte alltid själv heller. Jag har tappat bort massor av leksaker, vissa hittar vi under promenaderna, andra får man hämta då folk hör av sig men de flesta förblir borta...

 
Lina

Lina

25 september 2008 19:03

Hahaha, igen :)
Ja alla har vi olika problem :D
Skulle gissa då att Pejla och jag befinner oss någonstans mitt emellan Tina/Freddie och Marta/Vilgott vad gäller tappade leksaker och uppmärksamhet :D

http://www.hundtranaren.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards