Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 13 september 2008

Marknadshunden

Av Lina - 13 september 2008 18:35

Vi har varit på marknad. Pejla var med en sväng även förra året och då gick det bra. Hon var väldigt livlig då och ville fram och hälsa på alla, vilket är rätt många hundra en sådan här helg.


Iår har hon växt till sig lite och har skött sig bra! Jag hade förstås godbitar i fickan, små tärningar av grillad kyckling, och när vi gick genom den trängsta passagen med massor av folk, barnvagnar och mötande hundar höll jag rätt hög frekvens på belöningarna.


När vi gick runt inne på tivolit ville hon gärna gå och leta mat på marken, men för det mesta skötte hon sig utmärkt. Liksom förra året fanns det en karusellvakt (eller vad kallar man dem?) som verkade gillar hundar rätt mycket. Han lockade på henne när vi stod en bit bort, och alltid, direkt någon pratar med henne vill hon förstås fram och hälsa. Men jag väntade tills hon satt lugnt vid min sida och tittade på mig. Då fick hon varsågod att hälsa. Karusellvakten såg ut att ångra sig lite när han fick en sprattelflatte över sig med enda målet att få bära på hans jackärm...


Det är rätt högljutt på marknaden. Hög musik, många smällar och folk som tjuter i karusellerna. Pejla har inte visat ett enda tecken på att bli rädd under hela dagen och det känns skönt. När vi stod och tittade på barnen som åkte radiobilar var det ett fasligt väsen, men då la hon sig på marken och vilade. För någon månad sedan, innan hennes första löp, hade jag aldrig kunnat tänka mig att se henne sådan i en miljö som den här.


Sambon lämnade oss efter några timmar för andra aktiviteter och jag blev ensam med två galna barn och en halvgalen hund. Det hade inte heller funkat förra året, men nu gick det galant. Pejla satt lugnt och väntade medan jag köpte biljetter eller medan vi väntade på barnen i någon karusell. På det hela taget kändes det väldigt lugnt alltihop och jag är glad att jag tog henne med. Idag känner jag mig riktigt stolt över min hund!

 
 
Madelen

Madelen

13 september 2008 20:47

Det låter ju underbart att hon kunde hantera smällar och annat!

http://k9kiwi.wordpress.com

 
AK

AK

13 september 2008 21:50

så himla duktigt!
och så skönt för dig!
Kråka har också varit på marknad och skött sig, men en rätt mkt mindre marten var det tror jag ;)
Kram!

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

Helen

15 september 2008 11:00

Nu e hemsidan mkt bättre och man får en inblick över hur boken e upplagd.

//

 
Lina

Lina

15 september 2008 12:40

Madelen - ja, det var väldigt skönt. Såg även en förbättring redan för ett par helger sedan när vi var ute och spårade och det sköts på älgar i skogen. Det var på långt avstånd, men hördes ändå såpass att hon brukat reagera - men när hon spårade sket hon fullständigt i det. Gött! :)

AK - Vad rolig hon var med stolen Kråka! :D

Helen - bra! Och tack till er som gör oss uppmärksamma på hur vi kan förbättra information och annat kring boken!

http://www.hundtranaren.se

 
Mofs..

Mofs..

15 september 2008 18:57

Hej Hundbiten!

Du har fått en liten utmaning av mig!:-)

Kolla på min blogg!

hälsningar Mofs-dvärschnauzerägare

http://mofs.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards