Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 9 september 2008

Lite träning och besök

Av Lina - 9 september 2008 21:01

Jag har insett att vi måste jobba mer mer grundfärdigheterna igen. Vi har examen på klickertränarutbildningen snart och man vill ju inte stå där ringrostig när det gäller.


Så idag har vi kört igenom frivilliga grundfärdigheter. Ja, inte alla, men en del. Ingångar funkar, vi har flyt på dem både om jag belönar henne ur position och om jag flyttar mig ur position för ny repetition. De ligger fortfarande högst i mappen också, vilket är bra, så vill jag ha det.


Körde sedan stå, ligg och sitt, i den ordningen. Stå med fokus är en rätt härlig övning att köra i framförmappen tycker jag. Hundarna ser ofta så söta ut när de står där med öronen lätt framåtvinklade och tittar på en med bus i blicken :)


Läggandena är snygga nu också tycker jag. De har blivit snabbare och hon har mer bakåttänk nu än tidigare då vi jobbat en del med det - frivilliga växlingar mellan ligg och stå samt ligg och sitt där jag varit väldigt restriktiv med vad jag belönat. Och det har gett resultat!


Sitt satt längre in :) Men när de väl kommer så sitter de ganska bra. Hon har bra bakåttänk även där tycker jag.  Men hon har ju sina  små kedjor min tjej. Det var rätt många ligg-sitt innan repetitionerna blev rena. Sitt behöver tränas mer!


Samma med backandet. Jag har i perioder haft en hund som inte gjort annat än att backa, så i andra perioder har jag medvetet nästan släckt ut det beteendet. Så nu vet jag inte riktigt vad vi har kvar. Ett halvdant backande som ofta först inleds med två stegs backande till sitt, sedan ett hopp upp i stå och sedan backande igen 4-5 steg. Men jag har svårt att tro att det skulle gå att få fram ett rakt, snabbt backande igen då detta varit ett väldigt starkt beteende hos henne förut.


Vi körde även fingertarget och det märktes att även detta var länge sedan, för jag har fått tillbaka naggandet med tänderna mot fingret :) Det är lite gulligt, men jag försökte att vara hård och inte klicka förrän hon slutat nagga och stått still i frys ett par sekunder. Det funkade bra även detta. 


Körde även lite "bli" i liggposition och har ökat på störningen i form hur jag rör mig ganska mycket där. Jag kan putta på henne rätt rejält och hon trycker sig mot backen jättebra. Testade även att kliva runt och över henne och fick hög lyckandeprocent även på det.


Mer framförmappande än så blev det inte idag, men det kändes roligt igen och jag ska försöka få in en rutin så att vi tränar frivilliga beteenden åtminstone en liten stund varje dag framöver.


I söndags kom Fanny Gott och Thomas Stokke förbi en sväng. De behövde sovplats till måndag morgon under sin resa mot Finnmark där de ska jaga fågel. Söta Pi och store Pax gjorde succé hos mina barn. Särskilt Pi med sina härlig trix, och nu vill sonen ha en engelsk setter... :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards