Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 4 september 2008

Spår och sånt

Av Lina - 4 september 2008 15:12

Har lite dålig tid för bloggen för närvarande, men tränat har vi gjort. Har lagt två spår den här veckan. Jag vet inte om ni läste Maria Y:s kommentar till förra spårinlägget? Iallafall så kände jag mycket väl igen mig i det hon beskrev - att hunden går ur spår en bit före föremålet, gör en lov runt det, för att "slippa leka" eller något sådant, och istället kunna fortsätta spåret på andra sidan.


Så blev det i söndags för oss. La ett rätt långt spår med 5-6 saker i. Första grejen tog hon upp, men de andra nosade hon på sin höjd på och gick sedan förbi, och de sista två grejerna lovade hon runt... Jaja, då vet man det.


Igår la vi ett nytt spår och den här gången testade jag med vanliga spårpinnar istället. Och det gick minsann bättre. Har jobbat separat med att bygga värde i pinnarna, och dessa plockar hon glatt och stolt upp. Inte för att hon vill bära dem särskilt länge, men hon tar ju upp dem iallafall. Så frågan är om man ska krångla med leksaker i spåret?


Vi lekte lite på lydnadsplanen på klubben igår också medan spåret låg till sig. Det var valpkurs och 20 valpar på plats. Härligt! :D Man blir ju bara liiiite sugen på en liten en...

 
 
Harriet

Harriet

6 september 2008 14:33

Har du funderat på att lägga ut den på BK:s. Jag tror nog att det skulle gå att sälja böcker på vår BK. :)

http://www.kiara.dinstudio.se

 
Ingen bild

Maria Y

9 september 2008 08:05

Strunta i leksaker i spåret ett bra tag framöver. Fortsätt med pinnar, fortsätt parallellt med att pinnplocksövningar separat. se till att vidga begreppet "pinne" till skogspinnar, väldigt små pinnar, rundstav, spånskivebitar osv så du får ett väl generaliserat pinnkoncept!
Sedan behöver du förstås utveckla ett intresse för allehanda föremål så du även får till uppletandet :-) Men du behöver inte öva på det i spåret just nu...

 
Hundbiten

Hundbiten

9 september 2008 20:59

Tack igen Maria för bra tips! Det känns bra det du säger om att strunta i leksakerna ett bra tag framöver - det känns helt enkelt inte roligt att krångla med det när det inte fungerar, och jag vill absolut inte att själva upplevelsen av spårandet ska bli lidande pga det... Pinnar är roligt däremot :) Och träapporter! Det har vi också testat i spåret nu, och även rundstav - funkar kanon :) Och platta pinnar har vi också testat - går nästan lika bra men är mer tuggvänliga :)

http://www.hundtranaren.se

 
Ingen bild

Maria Y

10 september 2008 19:18

Skogspinnar brukar vara största utmaningen :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards