Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2008

Selma

Av Lina - 8 augusti 2008 20:23


Vi har Selma på besök. Hon är en blandras, mixad mellan kinesisk nakenhund och papillon. Min syster och hennes ex fick överta henne av exets mamma när exets lillebror blev allergisk.


Selma har några saker för sig som jag inte riktigt uppskattar. När vi är ute på promenad och möter en annan hund blir hon totalt galen. Skäller, gör utfall och beter sig allmänt aggressivt.


Första promenaden hade jag hennes vanliga koppel på - det vill säga ett sånt där flexikoppel som rullas ut längre och längre ju mer hunden drar. Lite som att ha hunden lös, fast ändå inte.


Så fort vi kom utanför vår tomt mötte vi en annan hund och hela helvetet brakade lös. Och så kan man ju bara inte ha det! Jädra flexikoppel. Jag försökte stoppa det med den där knappen som sitter på handtaget, men icke. Selma drog iväg som en galen psykopat och jag skämdes. Pejla var duktig - hon blev påverkad av Selma, helt klart - raggen stod på henne och jag hörde något litet ljud, men hon höll sig ändå relativt lugn och förhållandevis tyst.


Jag vände på klacken, gick in och hämtade ett vanligt koppel och satte det på Selma. För mig känns det betydligt enklare om jag vet hur långt bort från mig hunden tar sig... plus att jag är van att hantera ett vanligt koppel. Håller jag det kort så är det kort, liksom.


Selma är varken stor eller stark, men det verkar som om hon tror det.


Idag har vi ägnat oss ett försök till utsläckning. Selma skäller något enormt när någon kommer genom ytterdörren. Men idag upptäckte jag att det inte bara är dörrljudet som utlöser hennes anfall - det räcker gott med att jag ropar "hej hej" eller "hallå" så sätter hon igång.


Pejla reagerar också på dörren, men oftast räcker det med ett eller två boffanden, sedan är det bra. Selma skäller och ylar och lever om så att man faktiskt känner för att tillämpa den där tschhhh-metoden...  :/


Utsläckningsprojektet består helt enkelt i att jag ropar "hej" eller "hallå" eller knackar i väggen, eller öppnar och stänger ytterdörren. Jädrar vilket liv vi hade här i dryga femton minuter förut. Det var som en kör. Jag sjöng mina hej och hallån, och Selma tog i för att var hon var värd och såg ut som en liten ylande varg emellanåt. Pejla hängde också med på ett hörn, men slutade rätt snabbt när ingenting hände.


Jag satt på min plats i soffan och dummade mig och till slut! Till slut gav Selma upp! Hon hade några väsande ljud för sig där på slutet, men sedan tror jag att hon helt enkelt fick slut på luft.


Vi kom så långt att jag kunde börja belöna henne med godbitar - jag ropade, knackade eller smällde i dörren. Och när hon medvetet valde att vara tyst fick hon en godbit. Och ser man på. Efter en väldigt liten stund var mina hejarop betingade - så fort jag ropade tittade Selma förväntansfullt på mig - "vart är min godis?" :D


Fast sedan när sambon kom hem från springturen och det smällde i dörren "på riktigt" var det hela havet stormar igen. Fast inte riktigt ändå faktiskt. Till och med sambon reagerade på att hon bara skällde tre-fyra gånger.


Så jag tror benhårt på det här.


Vad min syster tycker om att jag "tränar" hennes hund har jag däremot ingen aning om... :/



 
 
Matilda

Matilda

9 augusti 2008 15:59

Hejsan, har kikat in här några ggr;) Jäkligt söt flatte tjej du har;) Tack för detta inlägg, jag ska testa det där med utsläckning, har själv två hundar som blir smått galna när de ringer på dörrn eller när jag ropar "Kom in", så här ska de skrikas ikväll:P

http://www.dreamteams.se.nu

 
AK

AK

9 augusti 2008 23:41

Klart syrran uppskattar, dumt vore väl annars!
Utsläckning rockar! Du är så häftig och duktig!

http://bacillen.wordpress.com

 
Louise

Louise

15 augusti 2008 07:36

Vilket bra tips!! Har ett helvete med skällande med min omplaceringshund så fort någon säger hej eller ringer på dörren. Ska testa det genast. Snälla, fortsätt skriv om hur det går.

http://www.eskilstunahundcenter.se

 
Ingen bild

Hundbiten

15 augusti 2008 09:19

Matilda - har du testat någonting? Hur har det gått?
AK - Utsläckning rockar. :)
Louise - Tyvärr har jag inte Selma här längre och har inte kunnat fortsätta projeketet, men ska förstås ta upp det igen nästa gång jag är extramatte :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards