Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 2 juli 2008

Lydnadsträning

Av Lina - 2 juli 2008 13:23

Igår var barnen hos farmor och jag hoppade över gräsklipperiet och fick flera timmar ute på klubben.


Första vändan tränade vi på att träna, skulle man kunna säga. Leka ihop, komma tillbaks med leksak, komma i rätt stämning direkt vi ställer upp osv osv. Samarbete på plan helt enkelt. Det var roligt.


Körde några läggande under gång, mest för att stämma av att det fortfarande fungerar, och det gjorde det.


Tränade även på andra saker och på vår att-göra-lista finns några saker att ta tag i:


- Ingångar med apportbock - utan att slå i mitt ben med apportbocken samt att sätta sig rakt, varje gång.


- Fart med apportbocken - började vi träna igår, långt avstånd till matte gjorde susen! Men det ska bli bättre och tränas på kortare avstånd. 


- Inkallning med ställande - mer bakåtvikt i ställandena (igen!) och att få det under ordentlig signalkontroll.


- Signalkontroll vs frivilliga beteenden. Detta är så svårt! Måste träna mer systematiskt på att få in förståelsen för signalkontroll träning kontra frivilliga beteenden. Som det är nu smyger sig frivilliga beteenden in under signalkontrollpass, och de frivilliga beteendena blir sämre när vi tränat med signal... hur får man bra balans i detta? (Jag vet, träna på det, förstås...).


- Rutan - ta upp träningen igen helt enkelt. Har lite olika saker som jag ska träna parallellt där (target i rutan, springa frivilligt mellan koner...)


Platsliggning - det har hänt något där. Igår när vi tränade plats var Pejla MYCKET osäker. Hon låg kvar hela tiden, men hade öronen platt bakåtstrukna och såg inte alls bekväm ut. Har flera tänkbara anledningar för detta i just den situationen som var, men det spelar egentligen ingen roll vad det berodde på - det ska tränas. 


Doggie zen - ta tag i den här träningen på riktigt! Det är fortfarande väldigt svårt för Pejla att koncentrera sig med avståndsbelöning utställd.


Till helgen är det klickertränarutbildning och vi har även ett par läxor där som jag jobbar med. Så det blir inga latfasoner den här veckan inte! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards