Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 30 juni 2008

Lydnad, passivitet, apportering och spår

Av Lina - 30 juni 2008 21:18

Ibland blir det ingenting. Och ibland blir det allt på en gång.


Jag hade lovat klippa gräsmattan på klubbens appellplan idag, så det var ju bara att ge sig iväg. Men gräsklipparen krånglade förstås, så jag fick ringa på hjälp, och medan vi väntade tränade vi lite lydnad.


Hopp-sitt-hopp har vi jobbat med lite då och då på senare tid. Hemma på det egna hindret funkar det väldigt bra, men på klubben har det varit svårare. Men idag fick vi till det. Enda störningen var två killar som höll på att sätta upp ett bullerplank längst bort på planen. Pejla försökte smita dit en gång, men tvärvände på inkallning. Matte = stolt.


Hoppträningen då. Det tog en stund, och jag fick fela några gånger, men tillslut hoppade hon rakt ut, vände upp och kunde vänta någon sekund på "sitt", för att slutligen få återhoppet och "varsågod" till avståndsbelöning.


Baklängeskedjade det lite snabbt först för att det inte skulle bli för svårt, och återigen fick jag lite tester då hon försökte gena i kedjan. Men som sagt, vi fick till det riktigt bra till slut.


Körde lite ingångar med apportbock också. Det gick ganska bra. Hon var väldigt trött och flåsig i värmen, men det funkade. Kastade bocken ett par gånger också, och hon hämtar. Men vi har en bit kvar innan det ser ut som jag vill. Ska ta hjälp av någon kompis som ska få hålla henne och släppa mot mig på långt avstånd för att kanske få upp farten en aning.


När snälla Alf kom och hjälpte mig med gräsklipparen fick Pejla ligga under ett träd och vänta. Hon låg där i ca 2 timmar, för så lång tid tog det att klippa! Gick till henne ett par gånger och belönade med en liten godbit för att hon var duktig, men för det allra mesta lät jag henne bara vara. En stund sov hon såg jag. Och det kändes bra, att hon kan ligga så och slappna av. Extra bra när det är på klubben... att hon faktiskt kan stänga av lite trots att vi är på en träningsplats.


När hela gräsplanen var klippt drog vi till skogs för att träffa Lotta med Safira och Olle, Nina med Lisa och Gipsy och Ulla med Beckie. Det var apporteringsträning på gång. Åh så roligt det är!


Men först gick det jättedåligt för oss. Pejla skulle springa och hämta en dummie som Nina kastade rakt framför oss på ganska långt avstånd. Hon sprang ut ett par gånger, men när hon nästan var framme vek hon av åt höger och började söka i snårskogen. Jag vet inte, men det kändes nästan som om det måste ha varit något särskilt där, för det var så tydligt att hon drogs åt det hållet... En av de andra hundarna hade också varit där och snurrat innan vi kom, så det kändes inte helt otroligt att det fanns någon spännande doft där.


Men vi körde en lite enklare variant och Pejla hämtade dummien till slut.


Nina hade kråka och and med sig och det var lite spännande. Vi testade att bara gå fram till fåglarna för att se Pejlas reaktion. Hon luktade och nosade och nafsade lite, och jag belönade och berömde henne.


Jag tog kråkan och gick en bit in i skogen, kastade iväg den några meter, och Pejla stack iväg och nosade upp den. Plockade fram klickern och började shejpa hennes intresse för kråkan och efter en stund gapade hon över den några gånger. Och när Ulla kom fram till oss blev Pejla sådär retrieverglad att hon bara måste bära någonting, och då passade jag på att ge henne kråkan. Tada! Duktiga tjej :)


Det var många hundar som tränade. Hade med mig Pejla ute så att hon fick kika på när de andra hundarna jobbade. Hon är rätt duktig för det mesta på att vara tyst, även om hon inte alltid är lugn, så är hon iallafall tyst. Men idag kom det en hel del pip och gnäll från henne när de andra hundarna apporterade. Särskilt när de apporterade i vatten...


Vi fick tillslut också testa vattenapportering, och det gick riktigt riktigt bra. Första dummien var hon väldigt tveksam inför. (Jag borde verkligen ha tränat lite med vattendummies på torra land först...), men snart plockade hon ändå in den och sprang till mig med den. Vi stod rätt nära vattnet med den första dummien, men förflyttade oss sakta men säkert längre och längre ifrån, och hon hämtade in fyra dummies jättefint. Så fort hon grep den i vattnet vände hon och sprang upp mot mig (sa Lotta, jag kunde inte se vad som hände där nere i vattnet). Såg flera saker som vi ska jobba med. Hon är duktig på att komma ända fram, för det mesta. Men inte alltid. En annan sak att träna separat på kan vara att springa med dummie ända in trots att man är dyblöt (inte stanna på vägen och skaka sig torr). Nu gjorde hon inte det mer än en gång, men ändå.


Mot slutet fick hon även hämta tre dummies som låg ute på små öar i vattnet - alltså hoppa i vattnet och simma, upp på den lilla ön, och hoppa tillbaka i vattnet med dummie och sedan upp på torra land. Men Pejla lyckades faktiskt hitta omvägar som gjorde att hon kunde hoppa från land till land, över vattnet :) Sista dummien kastade dock Lotta så att hon var tvungen att ta vattenvägen tillbaka, och det gick det med. Men vi måste helt klart träna på att hon ska komma rakt in till mig. För det är väl så det ska vara egentligen?


Innan vi for hem för kvällen gick vi ett ganska kort spår som legat kanske 45 minuter. Det gick ganska bra. Hon fick lite problem i 90-gradersvinkeln och genade så att vi missade "hörnet". Så nästa gång ska jag lägga spåret direkt vi kommer dit så att det får ligga ett par timmar innan vi går det. 


Jag har, hör och häpna, en helt utslagen hund bredvid mig här. Hon sover som en stock. 

 
 
Ingen bild

Cilla

30 juni 2008 22:05

Hej
Hittade din blogg av en slump, trevlig läsning.
särskilt då jag skälv är tvilling och har två flatt tikar tillsammans med kennel Straight Flush http://www.straightflush-stavlohundcenter.se/
//Cilla

 
AK

AK

30 juni 2008 23:04

Det verkar vara galet kul med apporteringsträning!
Pejla är underbar!

http://bacillen.wordpress.com

 
Veronica, Rio & Oliver

Veronica, Rio & Oliver

1 juli 2008 00:01

Va roligt att ni kommit igång och tränar apportering. Det är vekligen rolig träning.

Tänk att jag missade er i Rottneros. Såg erat namn i katalogen efter bedömningen, men då hade nog ni försvunnit. GRATTIS till CK på Pejla. Va roligt.

http://goto.glocalnet.net/veronica1

 
Marita & Zelda

Marita & Zelda

1 juli 2008 23:02

Hallo!! Kika in på min blogg, du har blivit utmanad!

http://hem.bredband.net/b581626

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards