Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 19 juni 2008

Positivt straff och negativ förstärkning. Ja. Det fungerar.

Av Lina - 19 juni 2008 10:05

Sambon var ute i springskogen med Pejla igen igår. Hon var väldigt ivrig fick jag höra och jag antar att hon vid det här laget lärt sig vad det betyder när husse tar på springutstyrsel och tar henne med till Valberget. Klart hon blir glad!


Hur som helst. Sambon är helt införstådd med "min" typ av träningsfilosofi, han ser att den fungerar bra och tycker att både jag och Pejla är väldigt duktiga i allt som vi tränar. Men jag vet att han aldrig själv skulle ha ork att träna fram ett säkert "håll dig i den här positionen när vi springer" på klickervis. Så han låter henne dra lite hur som, hon drar ner i diken ibland, ibland springer hon rätt långa stunder, men ibland kommer ett ryck osv. Hon har fått göra det, han har stått ut med det, men igår fick han tydligen nog.


När min sambo springer, då vill han springa. Inte hålla på och krångla med hunden. Det ska bara fungera, liksom, och jag förstår mycket väl den känslan! Så, när Pejla igår gjorde ett totalt tokryck och slet iväg honom kröp grottmannen fram. Fly förbannad (det gjorde ont i armen dessutom) skrek han åt henne (vad vet jag inte) och gjorde ett klassiskt koppelryck. Riktigt, riktigt hårt... Hon pep till till och med...


Inget jag förespråkar alls. Inget min sambo heller förespråkar, men hur det var så sprang Pejla hela milen precis vid hans sida. Precis där han vill ha henne. Han kopplade lös henne efter en stund eftersom hon var så duktig, släppte iväg henne på varsågod så att hon fick springa tok som hon ville. Han fortsatte springa och belönade henne när hon frivilligt kom upp och fortsatte färden längs hans sida.


Det ska bli intressant att höra hur nästa springtur förlöper. OM det var ett riktigt positivt straff som utdelades så bör ju Pejla även fortsatt hålla sig där hon "ska" vara. Om hon inte gör det, ja, då är jag lite fundersam över resultatet av den förstärkning min sambo (högst, högst troligen) fått av att rycka i kopplet....  
 
Helena

Helena

19 juni 2008 16:21

Visst är det så att det fungerar. Knepigt att det ska vara så förstärkande. Även för oss som har insikt i och har sett de negativa effekterna av aversiva metoder kan det ligga väldigt nära till hands att ta till dem när humöret rinner till (talar av egen erfarenhet här).

Glad midsommar!

http://bordertass.wordpress.com

 
Ann-Louise

Ann-Louise

21 juni 2008 09:42

Man är inte mer än människa ibland... Klart det funkar, och det funkar "bra" också (dvs. är effektivt om timingen är rätt).
Hoppas ni har en trevlig midsommar!

http://hastochhund.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lojs

21 juni 2008 10:13

Japp, det funkar ju rätt ofta, bara man lyckas tajma, (jag var kass på det där med tajming när jag fortfarande var "vanlig" hundtränare, så för mig var det inte särskilt effektivt, mest förstärkande för min del...) frågan är ju bara om man kan tänka sig att leva med de konsekvenser man kan få.

Jag tror för övrigt att vältajmade positiva straff kan vara ännu mer effektiva på klickertränade hundar än på hundar som råkar ut för positiva straff ofta, eftersom det kan bli en så stor grej för hunden när den inte är van vid det.

 
Tina

Tina

21 juni 2008 20:51

Japp, idag har jag beskådat detta fenomen. Instruktören lägger ner en hund som är uselt tränad i både inkallning, fotgående och avlämningar. hunden blir genast "lugn" och foglig. Alla är glada och nöjda och gruppen imponerad över hur bra det fungerar med straff.
Hoppas för Pejlas skull att bestraffningen sitter i så pass att husse kan få belöna rätt beteende också.
Tina

http://workinglabs.wordpress.com

 
Ingen bild

Hundbiten

23 juni 2008 09:57

Jag tror också att positiva straff kan vara mer effektiva på klickertränade hundar. Nu vet jag iofs inte om det beror på att Pejla är klickertränad, eller att hon är "mjuk" av naturen, men hon är extremt känslig för sådant som hon upplever som straff (folk som skriker/blir arga osv).

Och det "farligaste" med dessa straff är väl just detta att det är så himla förstärkande för den som utdelar det... Men jag måste väl tillägga att min sambo är väldigt duktig på att utdela positiv förstärkning och belönat Pejla ofta när de är ute på egen hand, och även hemma, när hon gör sådant som han gillar. Just den här gången rann det väl liksom bara över. Hoppas det inte blir en vana bara...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards