Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 15 juni 2008

Jävla helvetes skithund!

Av Lina - 15 juni 2008 19:45

Jag skrek faktiskt så tidigare idag när jag låg där i diket och försökte känna efter om alla ben i kroppen var hela.


Vi tog en cykeltur. Sambon har cyklat med Pejla förut och sagt att det brukar gå rätt bra. "Bra" har kanske olika betydelse för olika personer, jag vet inte, men jag tyckte inte att det gick bra alls. När vi for iväg ville hon gärna dra mig på cykeln, så jag åkte lite fram och tillbaka en del och försökte förstärka när hon befann sig i rätt position.


Men så när hon sprungit fint vid sidan en stund tappade jag nog koncentrationen på henne en smula. Och rätt som det var drog hon ner i ett dike. Jag vet inte hur jag tänkte riktigt. Minns att jag insåg att det inte var någon idé att försöka bromsa, det var för sent. Minns också att jag tänkte på hur jag borde landa där nere i diket (som var ett väldigt djupt dike, en och en halv meter kanske) för att inte skada mig. Och att jag måste försöka styra cykeln så att jag inte kraschar rakt in i Pejla.


Varför jag inte bara släppte kopplet är ju en gåta...


Sambon och dottern var med och jag hörde sambon halvskrika och fråga hur jag mådde där nere. "Jag mår skitbra fattar du väl!!" skrek jag tillbaks. Och sedan "Jävla helvetes skithund!!". Pejla fick sig en rätt rejäl duns i sidan av mig. Jag var så förbannad på henne! Men hon stod där med sitt glada vift, alldeles som vanligt.


Efter några sekunder dök grannarnas pojkar upp bakom mig. Vi hade landat precis utanför deras hus. "Jick dä bja?" sa Rikard, sonens bästis. Och då kunde jag inte hålla mig utan brast ut i världens gapskratt.


Sambon fick ta Pejla en stund efter detta, då jag kände mig lite vinglig. Men efter någon halvtimma tog jag över igen och såg till att vara koncentrerad på vad hunden höll på med hela tiden. Och det gick jättebra. Lyckades till och med slinka till henne en godbit emellanåt och hon var rejält trött när vi kom hem.


Dagen började redan tidigt med onödiga olyckor för övrigt. Vi var lata igår kväll efter stort familjemys vid EM-tv:n. Och imorse kunde jag konstatera att Pejla skaffat frukost på egen hand. Från en ostädad diskbänk:


- Färskfoder för en hel dag (som stod och tinade och borde ha räckt till både morgon- och kvällsmål samt träningsgodis.

- Vindruvor, en liten klase (inte bra, jag vet!)

- En halv burk gräslöksost.

- En fjärdedels burk vitlöksost (hm)

- Ett halvt paket salta kex

- Ett halvt paket smörgåsrån

- En halv påse lättsaltade chips


En hel del salt och andra onyttigheter med andra ord. Hittade även några olivkärnor under vardagsrumsbordet senare under dagen och jag kan tänka mig att även detta tillhört damens frukost. Säkert slank något mer ner som jag inte har koll på.


Det blir till att ha köksdörren stängd om nätterna hädanefter!

 
 
Ingen bild

Linda

15 juni 2008 22:31

Säker på att detta inte var i fredags...den 13:e? ;-) / Linda

 
Jana

Jana

16 juni 2008 11:00

Låter som om du har fått en riktig hund nu. ;-) Bäst att du vänjer dig att sådant kommer att hända med jämna mellanrum just när man tror att man har världens bäst uppfostrade hund. Välkommmen till klubben "Pet from hell!"
;-)

http://isgardsdjur.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marta

16 juni 2008 12:15

Hjäp, vilka bravader! Jag fick mig i alla fall ett gott skratt även om jag blev lite orolig först och trodde att Pejla hade blivit påkörd eller nå´t - det kopplade inte riktigt när jag läste att du kollade så att alla benen var hela.

 
AK

AK

16 juni 2008 12:30

himmel vilken smäll! *fnissar lite*
En springer kanske? så slipper du ha kopplet i näven...och hon kan inte dra ner i dikena, fjädern tillåter inte det.
Ha det nu gött!!

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

Hundbiten

16 juni 2008 13:26

Fredagen den 13:e var en riktig turdag för oss den här gången. Söndagen den 15:e verkar vara otursdagen istället... :)

Ja Jana, jag antar att hon börjar bli riktig hund. Både kul och lite trist, kanske :)

Jag skrattade också Marta, fast kanske mest för att det gjorde så jäkla ont. Det är värre idag också tyvärr. Tror mina revben fick sig en rejäl smäll och blir det inte bättre blir det nog till att uppsöka läkare...

Springer - det låter som en bra idé. Vart hittar man det tro? Typ Jami eller så?

 
Ingen bild

Linda

16 juni 2008 18:03

http://springer.no/

Det är lite ordning på norrmännen emellanåt... :-)

 
Ingen bild

Hundbiten

16 juni 2008 18:14

Tack Linda! Vilken himla smart grej!

 
Ingen bild

Lojs

17 juni 2008 08:56

Definitivt springer eller ännu hellre en "Walky Dog" som jag har nu.
Samma idé, men Walky Dogen är mycket lättare att montera och själva stången går på typ 3 sekunder att ta av och på, om man inte vill ha den på cykeln när man cyklar utan hund.

Man kan vara helt trygg när man cyklar med springer/walky dog, man känner när hundarna rycker, men det händer inte särskilt mycket i och med att det fjädrar.

 
Ingen bild

Hundbiten

17 juni 2008 09:18

Tack Lojs! Ska definitiv kolla upp - vart har du köpt din?

 
Tina

Tina

17 juni 2008 12:46

Ja ibland är hundarna billiga :-) Hoppas du inte blev allvarligt skadad i alla fall även om det kan göra j..igt ont. Råkade ut för samma sak med Freddie trots elastiskt koppel. Ska nog skaffa den där walky-dogen jag med.
Tina

http://workinglabs.wordpress.com

 
Ingen bild

Lojs

17 juni 2008 15:14

Jag är inte till så stor hjälp vad gäller inköp, jag köpte den i min lokala djuraffär, hittade ingen på nätet.

 
Madelen

Madelen

20 juni 2008 10:55

Jag gillar springern som tänk men linan och fästen man sätter i halsbandet är inte världens bästa. Min förra spets på 15 kilo drog av den lätt som en plätt.

Jag vill gärna att vi ses någon dag i sommar. Jag är ledig första och andra helgen i juli. Vore skitkul att träffas och träna!

http://k9kiwi.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards