Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 19 maj 2008

Lunchruta och lite seg

Av Lina - 19 maj 2008 14:47

Vi har tagit det relativt lugnt den senaste veckan. En rejäl paus skulle man kunna säga, med i princip bara vanliga promenader och spring och bus på gräsmattan och annat vardagligt.


Men idag testade vi lite ruta igen på lunchen. Min dotter var hemma och behjälplig och plockade ömsom bort, la ömsom tillbaks target i rutan.


Det syns väldigt tydligt att Pejla springer till targeten än så länge. Hon låser den med blicken och springer till den. Men roligt är att om hon inte ser den (när den är borta) så springer hon ändå in i rutan. Hon tycks söka efter targeten, men har hittills fått rätt många klick och belöning i rutan för att bara ta sig dit. Det jag hoppas på är att hon så småningom ska ha blivit förstärkt så många gånger där inne att hon får förståelse för hela grejen med konerna och allt.


I början körde vi tre skick till rutan med target. Inga problem, hon dyker på den. Sedan varvade vi ca 5-6 skick med target och utan varannan gång. Och på slutet körde vi tre skick på raken helt utan target, och hon gick in på alla tre.


Vi fortsätter och ser hur det går. Ska börja flytta rutan oftare nu också, har bara flyttat den två gånger hittills.


Annars är hon lite slö faktiskt. Jag vet inte vad det är riktigt. Hon är väldigt het och på när det väl vankas träning, men hon vill inte äta sin vanliga mat :( Varje gång det blivit såhär hittills har jag tänkt att det är väl kanske löp på G. Men ingen gång har det varit det, så jag vågar inte tro det den här gången... Det borde ju rent logiskt kunna vara det i och för sig, då hon är 15 månader och inte har löpt en enda gång än!


Hon har förstås varit lite bortskämd de senaste dagarna och fått smaka på en hel del godsaker, och det är mycket möjligt att hon helt enkelt blivit kräsen och väntar på godare saker än torrfoder... Det har jag också varit med om förut, och det har avhjälpts väldigt enkelt - godisförbud. Inget annat vankas än torrfoder under några dagar, och då brukar hon snart börja äta igen.


Men vi får se. Håller det i sig många dagar får jag nästan ringa vetten och be henne göra en koll.

 
 
Lena Öberg

Lena Öberg

19 maj 2008 15:23

Hej på er!
Vill bara säga att Doris har börjat löpa så det kan ju vara att Pejla är på gång. Doris är väldigt lugn och lite låg just nu.
Kram Lena

http://www.goldcliff.se

 
Tina

Tina

19 maj 2008 19:43

Hoppas det går bra med rutan. Det är säkert löp på gång, då brukar dom bli sega.
Tina

http://workinglabs.wordpress.com

 
Ingen bild

Hundbiten

19 maj 2008 21:07

Jaha, så syrran löper, ja men då kanske man kan våga hoppas på att segheten beror på det denna gång! :)

 
Madelen

Madelen

20 maj 2008 19:17

Kolla om hon har börjat svullna "där bak". Det har alla mina hundar gjort innan löp.

http://k9kiwi.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards