Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 12 maj 2008

Tävlingsfunderingar

Av Lina - 12 maj 2008 11:16

Det gick ju som sagt bra i debuten i ettan. Men nu funderar jag på hur jag ska göra? Jag har ju noll rutin på detta och känner mig lite "borta"... Så jag behöver lite input från olika håll för att kunna bestämma mig...


Såhär - ska man flytta upp till tvåan nu? Eller är det bättre att stanna kvar i ettan ett tag för att liksom få lite tävlingsrutin (för både mig och Pejla) innan vi flyttar upp? Jag menar, det kanske bara var en ren lyckoträff att det gick så bra första tävlingen, och vem vet hur det skulle gå nästa gång? Jag funderar alltså på att fortsätta i ettan för att liksom känna mig säker på att vi faktiskt är redo att flytta upp. Smart eller dumt?


Lämna gärna en kommentar eller svara på omröstningen i högerspalt.


Det ska väl nämnas i sammanhanget att jag knappt vet vilka moment som kommer i tvåan och att vi inte tränat på dem alls. Vilket då betyder att det skulle dröja ett tag innan jag vågar starta i tvåan. 


Hur hade du gjort?? 

 
 
Jessica

Jessica

12 maj 2008 12:01

Men HERREGUD Lina vilka superpoäng ni fick GRATTIS!!! Vad duktiga ni är, du och Pejla! Visst får man blodad tand och vill tävla mer....
Kör vidare med Appellen tycker jag =)
Själv brukar jag tävla en gång i klass ett och därefter gå över till klass två. Min erfarenhet är att i klass två ligger hundarna lite stabilare under platsliggningen. Många Grattis kramar från oss!

http://www.sjobynshundpensionat.se

 
Madelen

Madelen

12 maj 2008 12:11

Traggla inte ettan utan flytta upp till roligare moment och säkrare platsliggningar. Det tycker jag.

http://k9kiwi.wordpress.com

 
Madelen

Madelen

12 maj 2008 12:13

Glömde: NEJ! Det var ingen lyckoträff!!!

http://k9kiwi.wordpress.com

 
Ingen bild

Hundbiten

12 maj 2008 12:16

Det kanske är uppflyttning ändå då... :)
Tack Jessica :) Ja, det gick ju jättebra. Apellen - ja, det har jag funderingar på också, men det är ju detta med skotten... Får ta en spårkurs hos dig snart tror jag! Har inte alls kommit igång så som jag hade tänkt, och sökträningen har hamnat långt ner på priolistan då det tyvärr tagit för mycket tid - synd för det är himla, himla kul...

 
Ingen bild

Linda

12 maj 2008 14:28

Rutin och rutin... Det finns dom som kan tävla med fina resultat varje helg, och andra som tävlar endast en gång per år med samma resultat. Jag tror att oavsett vilket så är det viktigt att underhålla hunden mellan tävlingarna, så att den fortfarande har belöningsförväntan hela tiden. Det är synd om man får en hund som förknippar tävlinssituationen med noll chans på belöning. / Linda

 
Ingen bild

Hundbiten

12 maj 2008 14:32

Kloka tankar Linda. Och rutinen är väl kanske mest för mig om jag tänker efter, för precis som du säger - jag vill ju ha en hund med belöningsförväntan! Och även om betygen blev bra i helgen så måste jag faktiskt jobba mer med det hos Pejla, helt klart! Och det är ju inget man gör på tävling, utan däremellan :)

 
Tina

Tina

12 maj 2008 15:54

Jag tycker frågan är enormt svår att svara på. Å ena sidan är det bra med tävlingsrutin för en själv. Dessutom håller jag inte med om att platsen är bättre i 2:an. Min erfarenhet är att hundarna går upp även där men att förarna är dålda så man står där med magknip och har ingen aning om vad som händer.
Å andra sidan är de ten poäng i att inte tävla "sönder" hunden. Dom lär sig snart vad som är tävling och vad som är träning. Men har man en genomtränad hund ska inte det spela någon roll. Så mitt råd är att tycker du det är kul att tävla och vill fortsätta med det så kör du några 1:or till. Tycker du tävla är jobbigt så flyttar du upp dig. Du kan också börja träna 2:an och se hur det går, tar det tid kan du klämma in lk1 tävlingar under tiden, går det snabbt flyttar du upp dig.
Tina

http://workinglabs.wordpress.com

 
Malin

Malin

12 maj 2008 17:07

Till att börja med vill jag önska jättestort GRATTIS till er, och jag är säker på att det inte var en tillfällighet!

Jag och Angie har tävlat två gånger (som någon skrev ovan, en gång per år ungefär) och är uppflyttade till klass tre. För mig med en hund som "saknar" en ordentlig arbetsmotor och som generellt sett har ganska dåligt tempo valde jag rätt snabbt att bara tävla en gång i varje klass. Onödigt att "förstöra" träningen, vilket faktiskt tävlandet gör, mer eller mindre.

För att känna sig mer säker i situationen tycker jag att man lika gärna kan åka och titta på tävlingar och gärna skriva åt domare :)

Dock! Har du stabila moment och en hund som du inte tror har några problem alls med hela program utan belöning så skulle jag kanske tänka mig att tävla ett par gånger till. Men nödvändigt är det absolut inte.

Oavsett, lycka till i framtiden!

http://mangie.se

 
Ingen bild

Hundbiten

12 maj 2008 17:23

Tack både Tina och Malin för kloka tankar! Det är jättebra att ni skriver så mycket och delar med er av era egna erfarenheter!

Har inte bestämt mig än hur det kommer bli, men jag har massor av goda råd att fundera över nu. Tack! :)

 
Fanny

Fanny

12 maj 2008 18:20

Jag röstar också för att gå vidare. Ta det lugnt med tävlandet med en färsk hund!

http://www.klickerklok.se

 
Johanna

Johanna

12 maj 2008 20:17

Tack för sällskapet igår och ett stort grattis igen! Riktigt snyggt var det och det såg så enkelt ut! Som om ni aldrig gjort annat. Helt säker på att det kommer funka lika bra om ni väljer att gå upp i tvåan direkt! / Johanna med Vinga

http://www.karlstadshundcenter.com

 
Vendela&Dagny

Vendela&Dagny

12 maj 2008 21:09

Jag har som sagt inte tävlat än och planerna kan ändras. Men som jag tänker nu så skulle jag börja träna mot tvåan men starta i en del Lk1 och skippa platsliggningen och bara köra några moment för att sedan belöna och verkligen ge hunden positiva upplevelser av tävling. Grattis igen! Hoppas vi ses i Göteborg förresten:)

http://dagny.taftea.se

 
Ina

Ina

12 maj 2008 22:17

Vilka poäng. Stort grattis!! Det skall ni vara stolta över!! Har inte tävlat än, så kan inte ge några proffsiga tankar, men många tänker precis som många andra.."gå upp i tvåan, för där är platsen säkrare", men om alla gör så så är det ju inte specillt mycke säkrare hundar i tvåan. Å som sagt, man är då även gömd och kan inte med eget öga se. Platsen skall ju "egentligen" vara så säker på sin egna att den inte reser sig för att andra gör det och det var ju verkligen Pejla. Allt har ju en gräns lixom. Det allra värsta är väll hundar som "flyger på", men varför skulle inte de kunna finnas i tvåan? Tror nog mycke på tänket på hur ens hund är. Klarar den att jobba med förväntan och belöning först efter så varför inte starta fler ggr? Ännu en gång GRATTIS

http://www.hoffemindi.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards