Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 6 maj 2008

Tävlingsträning

Av Lina - 6 maj 2008 21:28

For till klubben på tävlingsträningskväll. Vi fick köra fyra moment var och jag valde linförighet, ställande, läggande och hopp över hinder.


Linförigheten kändes som en evighet, och jag fick verkligen hålla handen i styr för att inte belöna för ofta. Men det gick jättebra! Dock märker jag att Pejla går upp lite i varv när belöningarna kommer mer sällan. Hon blir jäkligt på liksom, och hamnar något långt fram. Men klubbkompisarna tyckte att det såg jättefint ut, så jag får väl lyssna på dem :)


Ställande under gång. Hon la sig. Jättefint :) Men vi gick tillbaka och gjorde om och då ställde hon sig. (Vi har tränat läggande under gång tidigare idag, så jag borde ha förberett henne bättre på momentet kanske?)


Sedan blev det en inkallning för kompisarna tyckte det vore elakt att göra det för svårt för henne och direkt köra ett läggande efter det som varit. Så vi fick fem moment, och inkallningen gick jättebra. Inga problem.


Läggande under gång. Har tränat mycket det senaste på att få upp farten i läggandet och det har börjat ge bra resultat. Hon la sig snabbt, och inte så snett (dock lite), och låg kvar hela tiden utan att nosa. Hurra!


Hopp över hinder... ojoj. Här blev det lite problem. Hon satt kvar fint och väntade på kommando, men på "hopp" genade hon förbi hindret. Inte en, inte två, utan tre gånger!! Shajt. Det har hänt en gång förut, på kurs... och det känns ju inte helt lyckat att lära in det :) Men så hade jag lite flax. Efter tredje misslyckade försöket fick hon plötsligt liksom syn på hindret och drog iväg från mig och hoppade över till andra sidan - jaaaaaa! ropade jag och drog igång värsta leken med snörboll. Sedan satte jag henne igen och gick runt, kommenderade, och den här gången gick det jättebra. Fint hopp och bra ingång - megabelöning igen förstås.


Man kan fundera på vad som gick galet de tre första försöken. Dels hade jag nog en bräda högre än vanligt på hindret. Det kan vara en sak. Dels var det vaaarmt och hon var väldigt flåsig - kanske kändes för jobbigt att hoppa helt enkelt. Skönare att bara springa vid sidan? Och dessutom hade vi en myggsvärm runt omkring oss som hon blev väldigt fokuserad på - kollade sig runt om i luften hela tiden, bet efter dem och såg allmänt "borta" ut. Men. Största farhågan är förstås att hon faktiskt blivit förstärkt för att göra just så... Även om hon aldrig blivit belönad för det så har precis samma scenario hänt två gånger nu. Inte bra... Fast jag tror nog att det blir bra med lite bättre träning :)


När vi kom hem letade jag faktiskt fram en lämplig träbänk som går att vända på sidan så att det blir ett relativt lågt och brett hinder. Och så lekte vi diverse hopplekar och hade görskoj. Hon hoppade både frivilligt och på kommando, och jag tror nog att vi ska få fason på det...

 
 
Vendela&Dagny

Vendela&Dagny

7 maj 2008 08:55

Spännande med tävling! Det kommer ni att fixa galant! Visst har du en canvasbur? Jag ska köpa en men kan inte bestämma mig för om jag ska ha den "sladdrigare" modellen utan "skelett" eller den med "skelett". Vilken har du och hur lätt är den att fälla upp och ner ofta, står den stadigt?

http://dagny.taftea.se

 
Ingen bild

Hundbiten

7 maj 2008 09:42

Jag är inte särskilt nöjd med min canvasbur faktiskt. Det är en sån där modell med stålrör som man fäller upp och sedan sticker man i det ena stålröret i det andra på mitten uppetill. Som en gardinstång typ. Problemet är att det är skitsvårt att få isär den sedan. Tar mig flera minuter av slit varje gång :( Så jag är faktiskt på jakt efter en ny modell...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards