Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 11 april 2008

Tidig morgonträning

Av Lina - 11 april 2008 08:30

05.45 satt en fågel utanför sovrumsfönstret och lekte väckarklocka. När jag väl vaknat i ordentligt blev den tyst, men då var jag så vaken att det var lika bra att kliva upp. Gott om tid på mornarna hör inte till vanligheterna här, så medan övriga familjen sov vidare tog jag och Pejla en sväng ut till klubben igen.


Körde ungefär samma typ av pass som igår. Mycket fritt följ, och koncentrerade mig mycket på halterna. Jag tror det är dags att köra en del bakdelskontroll igen, för hon har börjat smyga ut med rumpan lite ibland.


Några hopp blev det också, och testade även att lämna henne stående på ena sidan hoppet; kommendera sitt och "belöna" med ett hopp och avslut.


Men inkallning med ställande är nog det roligaste i världen just nu. Och jag tror att Pejla tycker det också. Har ökat avståndet markant på inkallningarna för att få upp farten ordentligt, och hon lyssnar på "stanna" väldigt fint. Lägganden strutade jag i idag då vi måste träna om dem en del. Har fått med "skräp" i läggandena som jag förvisso tror kan vara svårt att få bort, men jag ska försöka iallafall.


Mycket belöning med kastad leksak blev det även idag, och vi har fortsatt träningen med att komma in med den. Öppen hand som sträcks ut åt sidan har blivit signalen, och hon kommer in med den. Lämnar hon i handen får hon en godbit i utbyte. Släpper hon på backen plockar jag bara upp den och vi tränar vidare. Funkar bra tycker jag.


En start i lk1 under året känns inte längre som ett oövervinnerligt mål, men det finns ju så många bitar som vi inte kan träna på egen hand. Tandvisning och, framför allt, platsliggning, till exempel. Platsliggningen hade varit fint att börja ta tag i på riktigt snart... 

 
 
camilla

camilla

11 april 2008 08:42

Tävlingsdebuten är ju hemsk! Sen blir det bara värre ;-)
Lycka till med tävlandet!

http://www.bentley.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards