Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 10 mars 2008

Tränarträff i Karlstad

Av Lina - 10 mars 2008 16:19

Igår åkte vi till Karlstad för att träffa träningskompisar från runtom i Värmland, och ännu lite längre ifrån också. Regnet strilade i princip hela dagen, men vi hann med en hel del.


Först tränade vi en stund en och en medan resten av högen tittade på. Detta är nyttigt! Både att se andra träna och lämna respons på det, och kanske framför allt, att träna framför andra. Det är inte helt lätt!


Under dessa första pass tränades det lite olika saker. Vi fick se exempel på apportering, träning av fri-signal, kontakt, störningsträning (har aldrig sett en hund bli så störd av applåder förut!) mm. Jag och Pejla testade att låna en låda av Linda och jag shejpade henne att kliva upp på den med bakbenen. Jag var väldigt osäker på om det skulle gå, men det gjorde det! För det första brukar jag ha en vägg eller liknande bakom för att göra det enklare för henne (så att hon inte kan kliva runt den och upp), för det andra har vi aldrig gjort det utomhus, och för det tredje var det ju fullt med folk soam stod och tittade på = svårt både för mig och henne. Men som sagt - det gick bra, och faktiskt gick det mycket fortare än jag hade trott.


Sedan blev det på köpet lite träning för oss att komma in med leksak - vi måste träna mer på detta igen...


Efter promenad och massor av lek tillsammans för alla hundarna (så härligt det är att se många hundar springa tillsammans!) tog vi en fikarast under ett tak på campingplatsen vi hittade. Några avvek sedan, men fyra av oss stannade kvar och tränade lite mer på eftermiddagen. Nu tränade vi allesammans samtidigt på varsitt håll på planen.


Jag har ju lärt Pejla stå lite på bakbenen med hjälp av fingertarget, och nu ville jag träna detta och ta bort hjälpen. När hon inte blev förstärkt för de "vanliga" sakerna i framförmappen började hon faktiskt snart bjuda på lite hoppa upp-beteenden som jag kunde förstärka. Och efter en stund började det se riktigt bra ut. Ett par gånger stod hon 1-2 sekunder utan hjälp! Coolt :)


Vi tränade även lite frivilliga ställanden och lägganden under baklänges march och belönade med en pinne som Pejla själv "råkade" hitta där på backen. Mycket roligt.


Nästa helg ska jag på tävlingslydnadskurs hos Fanny i Göteborg. Ska bli jättekul! Tror jag ska be om hjälp med något som vi inte tränat alls hittills - tandvisning. Har en känsla av att min hund gärna kommer både slicka och vilja bära på domaren när denne kommer fram för att kolla tänder, så det är nog nödvändigt att hitta en bra träningsstrategi för detta.


Fokus/kontakt/följsamhet under march är också något som vi slarvat med väldigt mycket - det finns ju så mycket annat som är roligare att träna på! Men det är en stor och väsentlig del av tävlingslydnaden (fritt följ menar jag nu) och jag borde verkligen ta hjälp med att lägga upp en bra träningsstrategi även för detta.


Ungarna här hemma har kräksjuka för tredje gången i vinter (!) och jag är hemma idag. Skulle läsa på läxa inför teoriprovet på tävlingssekreterarkursen på torsdag, nu när jag ändå har en massa slötid, men jag bara somnar hela tiden! 

 
 
Madelen

Madelen

10 mars 2008 20:54

Åh, tandvisning....ja just det! Det glömmer vi lite till för min del. Va härligt att träningen gick bra sen också. Hade gärna varit med då men mina händer var borta och Johan och skulle det visa sig, urdålig film väntade. Ser fram emot fredagen :)

http://k9kiwi.wordpress.com

 
Jessica

Jessica

10 mars 2008 23:10

Hallå! Tack för senast, nyttigt och kul att träffa "likasinnade" och träna ihop. Trots vädret (totalt stelfrusen.) Pejla skötte sig lysande, och gick ju klockrent upp på lådan, ni är så duktiga!
Hoppas dina ungar kryar på sig, här hade jag ett febrigt förkylt gäng när jag kom hem från träningen igår. Hoppas det är sista förkylningen för i år, och magsjukan för er. Vad tror du om att försöka ses en gång i månaden och träna tillsammans?

http://www.sjobynshundpensionat.se

 
Jana

Jana

11 mars 2008 09:09

Avis... Jag var på kurs i Arvika hela söndagen så jag missade träffen. Man lärde sig ju en massa på kursen också men Hathil åtminstone hade mycket hellre tränat tillsammans med er. Någon annan gång kanske.

http://isgardsdjur.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Hundbiten

11 mars 2008 09:42

Jag ser också fram emot fredag Madelen - vi får höras lite närmare igen om det :)

Jessica - Jag ses gärna en gång i månaden, minst! Kanske att vi ska försöka hitta en plats med möjlighet att gå på toa bara? :)

Jana - det blir fler träffar i Karlstad och du är förstås välkommen då!

 
Ingen bild

Linda

11 mars 2008 14:49

Det känns som om jag missade halva träffen! Hade velat se Pejla stå på bakbenen. Nästa gång får det bli mer "framför-gruppen"-träning. :-)

 
Ingen bild

Hundbiten

11 mars 2008 15:38

Linda - du måste lova att hojta till om du ska upp till din mormor (?) nånting framöver - så att vi kanske kan boka in lite träningstid tillsammans. Vore trevligt :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards