Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 5 mars 2008

Motivation

Av Lina - 5 mars 2008 09:43

Det är som att när jag säger högt att jag är omotiverad att träna lydnad, så fungerar det i sig som motivation att ta tag i träningen.


Sagt och gjort - både igår och idag har vi tränat lydnad ute i solskenet (vilket väder!!). Har testat läggande och ställande under gång, och det funkar bra tycker jag. Ska träna upp mer stuns i ställandet och kanske att jag ska byta kommando där... Ska även träna mer fart i läggandet.


Har provat lite fjärr också, med sitt, ligg och stå. Sitt och ligg funkar faktiskt klockrent. Förutom när hon ibland verkar tro att hon ska få en inkallning från ligget - då liksom hoppar hon fram i sitt. Men det ser jag inte som något stort problem - bara hon får mer rutin på detta så tror jag faktiskt att det blir jättebra.


Stå är nog det svåraste jag vet att träna och jag borde ju därmed ta tag i det ordentligt. Hon vet helt enkelt inte riktigt vad stå är. Hon ställer sig oftast i och för sig på kommandot, men det är inte alls säkert att hon står kvar. Hon kan något steg, både bakåt och framåt, och detta är något jag tänkt ta hjälp med på tävlingslydnadskursen i Göteborg nästa helg.


Fria följet funkar helt ok. Men hon har ju inte megafokus direkt :) Har börjat testa lite svängar och vändningar på stället och inser att vi har väldigt mycket kvar att träna på, men hon tycker det är roligt och det är en bra start!


En sak som vi verkligen behöver träna på är uthållighet! Det har jag inte haft någon plan för, och har väl ingen klar än heller, men insikten om att den behövs är stor just nu. Dessutom måste jag bli bättre på att visa skillnad mellan träning och paus...


Ska hämta hem buren från systern idag och fortsätta lite burlekar också. Även testa att ta med buren ut och se vad det blir för skillnad i träningen då...


Solen skiner ute och jag vill inte jobba mera nu!

 
 
Ann

Ann

5 mars 2008 09:56

Trevlig blogg du har, hit kommer jag fler gånger. Vi har ju samma intresse också.

Mvh Ann

http://pyttan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards