Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 4 mars 2008

Promenadträning och backa upp på DVD

Av Lina - 4 mars 2008 09:32

Tanken har ju varit att vi ska starta lydnadsklass 1 före sista juni, men jag vette fanken. Det går verkligen i perioder detta med lydnadsträning, och det går väldigt sakta framåt måste jag säga :/ Men det drar snart igång en tävlingslydnadskurs på klubben, och då kanske inspirationen kommer tillbaka?


Igår var vi ute på måndagspromenad med klubbkompisarna. Pejla har fått vara väldigt ouppfostrad hela veckan i Sälen, särskilt under promenaderna. Eller ja. Ouppfostrad... Hon har fått springa lös väldigt mycket, och när kopplet varit på har vi inte gått promenad direkt, utan mer glidit runt bland folk och djur och Pejla har mest gått med nosen i backen och letat gammal grillkorv och utspillt kaffe att gnaga i sig från snön.


Så när vi skulle gå koppelpromenad igår märktes det tydligt att reglerna för detta liksom tänjts på en del. Så jag bestämde mig för att för en gångs skull vara konsekvent och skita i att vi hamnade på efterkälken. Körde det gamla vanliga att belöna bra beteenden, men stannade även när hon drog iväg framåt. Var riktigt stolt över mig själv att jag lyckades vara så konsekvent. Och snart upptäckte jag bästa belöningen också - helt enkelt att få komma framåt mot de andra hundarna - drar du står vi still; går du fint kommer du nämrare de andra hundarna. Funkade klockrent.


Annan träning då. Tja. Lydnaden känns lite sådär halvtråkig just nu och jag är sugen på tricksträning. Men jag har så dålig fantasi. Igår ställde jag en gammal DVD-spelare på golvet och shejpade henne att kliva upp med bakbenen på den. Det var riktigt skojigt, så jag ska försöka ta tag i detta med tricks. Lämna gärna en kommentar med lite tips på tricks! Vinka och rulla runt ska jag försöka få till, och absolut fortsätta med bakbenskontrollen, men jag vill ha mer inspiration! :D

 
 
Ingen bild

Marta

4 mars 2008 11:14

Du är inte ensam om att inte ha någon motivation för tillfället. I mina mörkaste stunder så har jag helt enkelt gett upp och insett att jag helt enkelt inte är något vidare på det här med hundträning, jag får helt enkelt nöja mig med en ouppfostrad familjehund. Men så kommer några små glimtar av intresse för hundträning igen, ingenting går ju upp mot ett par förväntansfulla hundögon! Jag hoppas att de stunderna blir fler och fler och att vi kommer igång igen. Någon start i Lkl1 till våren kan jag däremot inte se som rimligt...

 
Ingen bild

Hundbiten

4 mars 2008 11:18

Jag vet hur du känner... jag är nog sådan att jag verkligen behöver input utifrån för att komma igång. Och den inputen behöver komma lite då och då för att hålla intresset uppe. Kurser och träffar, typ en gång i månaden, skulle nog behövas här egentligen...

 
Lina Samuelson

Lina Samuelson

4 mars 2008 15:22

Det har gått i vågor för mig också med träningen men du kanske kan se lydnadsmomenten som tricks? Blandar man upp lydnadsmomenten med skojsaker så blir det också roligare. Kickan går som snyggast fritt följ om hon ibland får gå slalom mellan mina ben. Om du ger dig katten på att du ska starta i LK 1 inom avsatt tid och inte tvivlar på att ni kommer dit så kommer säkerligen några moment fungera fint och det kommer nog ge bra motivation att träna vidare! Jag trodde då aldrig att jag skulle tävla med Kickan, men så stolt jag blev både över mig själv och Kickan då vi klarade det!

http://samuelsons.blogg.se

 
Jessica

Jessica

4 mars 2008 15:27

Det blir bara lättare och lättare nu när det blir varmare och ljusare ute. Det är då man verkligen kan njuta av att vara ute och träna, ser fram emot att bara kunna gå ut utan massa jackor mössor osv och kunna träna utan att fingrarna blir stelfrusna, då kommer lusten som ett brev på posten. I juli får jag starta min första lkl 1 tävling, det ser jag fram emot.
Ska bli kul att träffas på söndag!

http://www.sjobynshundpensionat.se

 
Dinnajad

Dinnajad

4 mars 2008 16:37

VI är lite krassliga och har därför också kört en del trix. Jag blev insprerad av Fanny och tränade Nelly att gå upp på en ostabil kudde. I mitt fall tog jag en gammal Luftmadras men blåste bara upp kudde. funkade jättebra till min(lilla ) hund. Jättebra kroppskontrollsövning. Kliva i en låda med alla 4 tassarna var också svårare än jag trodde men det gick!

Karolina

http://blogtown.se/blog.php?id=Dinnajad

 
Lisa o Ida

Lisa o Ida

4 mars 2008 17:50

Länk till en sida med lite tricksförslag:
http://www.hattifnatt.com/aktivering/

http://jim-lisa.se

 
ari

ari

4 mars 2008 18:16

Om du/ni har lust på cirkus- och trickträning kan ni väl alltid fråga Jana..finns massvis med inspiration att hämta och så har hon nyligen kört igång lite kursverksamhet..

http://isgard.net

 
Madelen

Madelen

4 mars 2008 20:38

Johan sa att Pejla nog bara var lite fikasugen och vad är bättre än korv och kaffe ;) . Jag ska fundera lite på trix till på söndag :)

http://k9kiwi.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards