Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 11 februari 2008

Framförmappande

Av Lina - 11 februari 2008 12:58

Vi tog en träningsvända utomhus på lunch nyss. Jag tänkte mig träna sättanden eftersom detta beteende halkat ner en hel del, ja, till och med nästan glömts bort :)


Det är vår här. Det är ju inte riktigt klokt, men ger tillfälle att träna på lite olika underlag direkt utanför dörren (gräs, grus, snö).


Bestämde mig för att idag bläddra mig fram till sitt i framförmappen, för att sedan träna lite sättanden på olika platser ute här, och om vi skulle hinna, ville jag även träna ställanden.


1. Ingång

Tolv ingångar på halvfrusen gräsmatta. Två sneda, tio raka (så vitt jag kan se). När belöning uteblir för de sneda tycker jag att hon anstränger sig för att hamna rätt i repetitionen därpå.


2. Stå

Vi tar en liten paus, jag flyttar mig någon meter och börjar klicka innan hon hinner bjuda på ett "medvetet" stå - ett par klick, sedan dröjer jag lite på klickandet, hon står kvar resten av rep utan problem. Bra!


3. Ligg

Liten paus igen, flytt någon meter. När hon inte får klick för kontakt/stå provar hon ligg och vi tar oss igenom ett rent pass av lägganden. Dock är jag lite klantig med belöningarna ibland, kastar dem onödigt långt bort så att hon får leta en del och vi tappar flytet. Dock helt rent pass, så matte = glad och nöjd.


4. Sitt

Vi har tränat en del sitt i veckan för att få upp det i medvetandet igen, och det har förstås gett resultat. Efter utebliven förstärkning för ligg och backa provar hon sitt och vi får ett helt rent pass efter detta; förutom någonstans mitt i då jag själv testar att flytta mig något steg och vrida mig lite åt höger - då provar hon ligg/backa. "Ny situation" signalerar kanske nytt beteende då? Och då väljer man det som ligger högst i mappen... OM jag vill hålla rena repetitioner av sitt bör jag alltså stå kvar på samma ställe i nuläget, men vill träna upp sättandena så att det funkar att flytta runt lite framöver (det funkar med ligg och backa t.ex)


5. Sitt

Börjar under detta pass att gå på stället och hon och hon provar ligg (gå på stället = signal för läggande under baklänges march), men provar sedan sitt när förstärkningen uteblir för läggandet. Trampar på stället hela passet och hon kör sitt rakt igenom efter detta.


6. Sitt

Lika ovan fast på ny plats - fungerar bra!


Vi tar en lite längre paus med lek och kissande. Placerar mig sedan på snöskaren på baksidan - vill träna ställanden och kunna kasta godbiten bakom henne utan att den försvinner för mycket - skare = bra då godbitarna både syns bra kontrastmässigt och inte heller försvinner ner bland pinnar och strån.


7. Ställanden

Ställer upp och hon kommer mot mig, stannar och får k/b bakåt. Hon fattar galoppen genast och bjuder ställanden på löpande band. Dock blir de lite mesiga efter en stund och jag dröjer med klicket några gånger så att hon hinner börja backa lite. Efter några sådana rep blir det bättre fart, både i travet mot mig och i själva ställandena. Matte = nöjd!


Kommentar

Hade inget anteckningsblock med mig ut - det ska jag ha nästa gång - för de där små detaljerna som kan avslöja mönster och annat när man läser igenom anteckningarna försvann ju nu. Men i grova drag har jag insett vikten av att jag själv står still vid beteenden som hon inte är helt säker på, och även vikten av att byta plats vid nytt pass för att hon ska få möjlighet att generalisera bättre på alla beteenden. (Saker jag redan "vet" men som är viktigt att uppmärksamma i den egna praktiska träningen).

 
 
Eva

Eva

11 februari 2008 20:46

Du skrev om Stå:
"...jag flyttar mig någon meter och börjar klicka innan hon hinner bjuda på ett "medvetet" stå - ett par klick, sedan dröjer jag lite på klickandet, hon står kvar resten av rep utan problem."
Menar du att du klickar om hon bara står kvar likadant hela tiden mellan k/b? Eller väntar du tills hon flyttat sig något? Jag trodde man skulle byta plats så hunden fick börja om början, liksom, men det blir ju inget flyt då, och andra beteenden testas istället för fortsatta Stå. Jag har nog missat något?

http://skogsstjrna.blogspot.com

 
Ingen bild

Hundbiten

11 februari 2008 22:04

Ja, jag klicker för att hon står kvar i det läget (inte ställanden, de tränade jag senare i passet). Jag vill att hon står och håller kontakten med mig där.

 
Matilda

Matilda

12 februari 2008 00:11

Väldigt intressant att följa er! Jag är ju ny inom klicketräning och vill lära mig så mycket sommöjligt. och man lär sig faktiskt en hel del av att läs om er träning :D

http://www.goldenliv.com

 
malte o snokas

malte o snokas

12 februari 2008 17:28

oj va ni kan mycket....när får man ligga i soffan o kela?/undrar malte o snokas

http://www.malteochsnoken.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards