Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 11 februari 2008

Vårigt

Av Lina - 11 februari 2008 08:25

På lördagen tog vi en långpromenad. Eller ja, vi gick väl inte längre än vanligt, men vi stannade på vägen på en ödslig fotbollsplan och tränade lite lydnad. Håller på att försöka shejpa position utåt; dvs att Pejla ska vända rumpan till och stå där. Inte helt lätt! Men vi har kört många pass inomhus och jag tyckte att det var dags att prova ute. Det gick rätt bra. Hon står inte stilla än, men hon har fattat att hon ska vända sig bort från mig. Och ute är det ju gott om plats också, vilket innebär att jag kan kasta belöningen framåt och att vi förflyttar oss framåt några gånger = jag får upp frekvensen.


Tränade även lite ställanden - började med några backa, klickade sedan för den första rörelsen, belönade bakåt osv, som jag gjort inomhus.


Det gick också bra, men det blir inte lika effektivt som hemma förstås. När det knäpper i skogen eller om en hund skäller på avstånd, eller om något annat "konstigt" händer, så tappar hon lätt koncentrationen. I dessa lägen funkar ändå godbitsförstärkning bäst - med lek blir hon lätt ännu mer ofokuserad och flamsar omkring istället :)


Senare på lördagen fick Pejla en springtur med husse, medan matte fick en heldag med tjejkompisarna med träning, relax på badhus och god middag i trevligt sällskap. Pejla är inte riktigt van att matte är borta så många timmar, men det hade gått rätt bra tror jag. Hon var dock väldigt glad när jag kom hem runt midnatt :)


Igår blev det ingen träning alls, utan bara en skön långpromenad till vårfågelsång och droppande träd. Konstigt väder, men väldigt skönt var det iallafall. Och Pejla fick springa lös en hel del och verkade allmänt glad och nöjd med det.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards