Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 8 februari 2008

Stora tjejen

Av Lina - 8 februari 2008 10:27

Födelsedagen förflöt väl mest som en vanlig dag. Pejla fick en fin teckning av dottern i födelsedagspresent, och av mig fick hon nya matskålar i en sån där ställning som jag länge gått och funderat på att köpa.


Och idag fick hon sin ettårsvaccination. "Nu är hon ju snart vuxen", sa veterinären och jag tänkte att "nä, det är hon inte alls!" :) Hon är liiiiten ;) I minst ett år till :) Vi tränade lite på att ligga ner och ta det relativt lugnt i väntrummet. Det gick bra. Hon blir överväldigande glad varje gång vi kommer till veterinären och har väl lite svårt att slappna av. Hon fick nosa runt lite i väntrummet först, men sedan satte jag mig på en stol och väntade på att hon skulle slappna av lite på ett eller annat sätt. Det blev en del pipande på folk hon ville hälsa på, men tillslut la hon sig ändå ner vid mina fötter och fick godbitar lite då och då. Och hon låg kvar, så jag är väldigt nöjd.


Sprutan märkte hon inte av tror jag. Vetten la lite godbitar på britsen hon stod på, och medan hon smaskade i sig dem fick hon sprutan i nacken, och sedan var det klart. Nemas problemas :)


I övrigt har vi tränat en del sitt och försöker också shejpa position framåt; alltså att hon ska stå med rumpan mot mig. Det är jätteroligt och kräver rätt mycket av mig och är bra träning i tajming och i att sätta kriterier. Det finns en tråd på klickerforum som handlar om detta, så den som är intresserad kan läsa mer där.


Igår tog vi en promenad med Anna och Charlie. Vi stannade och tränade lite på ett ställe, och jag var riktigt förbannad på mig själv efteråt eftersom jag lyckades tappa Pejla två gånger och hon stack iväg bort till Charlie för att leka. Det var helt och hållet mitt fel, båda gångerna. Dumma, dumma matte!


Helena med bordertassar har för övrigt bloggat flitigt och väldigt intressant de senaste dagarna. Mycket läsvärt där! Dels Luriga tankar om lockande och andra hjälper. Och lite tidigare en historisk tillbakablick över "nej" i hundträningssammanhang. Mycket intressant. Och när vi ändå är inne på "nej" vill jag gärna rekommendera er att också läsa Maria Y:s bloggande om ämnet; dels ett inlägg om varför hon själv inte använder nej i sin träning, och dels det väldigt intressanta inlägget om vilka bieffekter ett "nej" kan ha i träningen. Samtliga inlägg har några dagar på nacken, och många har säkert redan läst dem, men jag tycker att de är värda att läsas flera gånger.

 
 
Helena

Helena

8 februari 2008 11:40

Ha, du var snabbare än jag med vaccinationssprutan efter 1-årsdagen! För oss dröjde det nog en vecka innan jag fick ändan ur, fast jag redan hade vaccin i kylskåpet och allt. Det är väl det där med bagarns barn ...

http://bordertass.wordpress.com

 
Ingen bild

Hundbiten

8 februari 2008 13:30

Ja, det kan jag tro! :D
Jag åkte förbi veterinären häromdagen när jag körde dottern till en kompis, och kom då bara på det där med ettårsvaccinationen, bara sådär - så jag gick in och beställde en tid.

Nästa dag kom ett kort på posten från vetten - en påminnelse om att min hund snart blir ett och behöver vaccineras :)

 
Ingen bild

Helena

8 februari 2008 14:00

Jag fick faktiskt också påminnelse, i mejl från uppfödaren någon vecka före födelsedagen (utskickat till alla kullsyskonen). Så jag kan inte skylla på det :-).

 
Ehlin

Ehlin

8 februari 2008 18:51

Hej Lina:)

Det var så lite så.. Ja, hon har blivit såå stor nu din "lilla" flicka! Hiihihi..
Haha, javisst! Klart att Pejlan ska få en liten kompis att pussa på! Absolut - inte alls någon tvekan inte! :P

Trevlig helg på er! Kram /E, S & A

http://www.ehlin-hundarna.dinstudio.se

 
Ingen bild

Veronica, Rio & Oliver

9 februari 2008 00:21

GRATTIS Pejla i efterskott på din 1-årsdag.
Tänk va fort valptiden går.

Jodå det finns bruna valpar kvar. :))
Det finns bilder ute nu på valparna hos Conovers, även bilder finns på min hemsida.

Angående apoorteringskurser, kolla in FRK Värmland. De har uppdaterat den sidan nu.
Sedan brukar det komma upp om kurser på SSRK Värmland. Länkar hittar du på min hemsida.
Ska kolla lite om jag vet någon som finns uppe i Torsbytrakten. Annars får du ta dig en tur neråt Karlstad och hänga med oss framöver.

Ha en trevlig helg. :))

 
emma & skott

emma & skott

10 februari 2008 18:44

Hej på er!
jag måste erkänna att besöken hos er haglar inte tätt från min sida =(
Men vi vill passa på att säga -GRATTIS- Pejla i efterskott!! Hoppas att du fick en härlig dag!!

Tänk va tiden går fort....
Kramar Emma & Skott

http://dualdogs.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards