Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 5 februari 2008

GF-Dagboken 5 februari

Av Lina - 5 februari 2008 10:42

Det blir lite nördvarning på den här bloggen nu. Väldigt detaljerat och sådär, men detta är bra för mig ;)


Vi har fortsatt med GF i framförmappen och med tanke på hur passen sett ut på förmiddagen igår valde jag att jobba med sitt. Målet var en ren repetition av sitt framför mig. Ett pass skulle bestå av 10 rep, och jag ville testa det på fem olika platser inomhus.


Pass 1 (köket, plastgolv)

Jag ställer upp, hon provar först ligg och sedan backa. Hon provar sedan att backa ut genom köksdörren och lägga sig utanför tröskeln. När inget av detta förstärks kommer hon tillbaka och testar sitt; k/b. Hon testar sedan att backa igen, men vid utebliven förstärkning väljer hon sättanden framför och fortsätter med det resten av passet.


Kommentar: Ligg och backa ligger högt i mappen. Detta att backa ut och lägga sig utanför tröskeln är också helt logiskt eftersom hon blivit förstärkt otaliga gånger för att ligga där när vi sitter och äter och sambon inte vill ha en hund kring benen.


Pass 2 (köket, plastgolv)

Vill inte höja kriterierna eftersom ovan rep. inte var ren, så vi kör samma plats igen.


Jag ställer upp och hon bjuder genast ett sättande, och fortsätter sedan att bjuda sättanden genom hela passet. Dock! Vid ett tillfälle fepplar jag med belöningen så att det blir knepigt för henne att komma åt den. Det blir ett avbrott i flytet och när hon äntligen är på banan igen testar hon ligg och backa, men när hon inte blir förstärkt för det återgår hon snabbt till sättanden och håller resten av passet rent.


Kommentar: Lägganden och backa är starka beteenden! Hon tar till dem by default när hon blir osäker eller kommer av sig.


Pass 3 (sovrummet på matta)

Jag ställer upp och hon tar först ett steg bakåt, men avbryter snabbt och testar ett sättande – k/b. Hon håller passet rent tills jag fepplar med belöningen igen!! Kastar dumt så att den studsar på hennes nos och upp i sängen. Visserligen blir det en rolig belöning, för hon studsar efter upp i sängen och ser glad ut åt att få vara där lite :) Men när hon hoppar ner på golvet igen testar hon… tada! Ligg/backa… och sedan tillbaka till sättande för att hålla resten av passet rent.


Kommentar: Det var något om att lägganden och backa är defaultbeteenden…


Pass 4 (sovrummet på matta)

Eftersom jag klantar mig med belöningen ovan vill jag se om det går att få ett helt rent pass om jag skärper till mig och håller ordning på kastandet! Och det funkar. Jag fokuserar på att klicka och belöna rätt, och vi får ett helt rent pass med sitt.


Pass 5 (hallen, klinker; lite halkigt)

Ställer upp och Pejla provar först ett halvt läggande och sedan ett par tveksamma steg bakåt, sedan ett distinkt sättande – k/b. Nästa tre rep är någon form av ställanden följt av sitt. Förstärker sättandet varje gång, och efter dessa tre rep bryter hon kedjan och gör rena sättanden.


Kommentar: Läggandet och backandet är som sagt starkt, men ändå inte lika starkt som nyss. Ställandet är förmodligen en produkt av miljön – vi är i hallen där vi tränat måååånga ställanden förut.


Pass 6 (hallen, klinker; lite halkigt)

Vill testa om vi kan få ett rent pass. Ställer upp och koncentrerar mig åter på att hålla ordning på händer och klick. Det blir ett helt rent pass med sättanden, bra flyt och fokus, och inga som helst konstigheter.


Pass 7 (Badrummet, trägolv)

Jag plockar bort badrumsmattan så att hon ska slippa fundera på att targeta den. Ställer upp och hon kör ett helt rent pass med 10 snabba sättanden.


Pass 8 (garagehallen, klinker)

Inga konstigheter – 10 rena sättanden utan någon som helst tveksamhet.


Slutkommentar:

Det är nyttigt att få uppleva det man läst och hört av dem som kan. Som att detta med "default-beteenden" dyker upp när hunden blir osäker. Det blir så himla tydligt när jag läser mina anteckningar! Och jag tycker det är bra att jag får gå igenom upplevelsen och iaktagelsen av detta. Jag lär mig enormt mycket på det. Bland annat hur VIKTIGT det är att jag håller mig fokuserad på det jag ska göra och inte slarvar med förstärkningen (gäller både k/b)!


Däremot väcker ju detta även tankar om störningsträning som jag måste fundera vidare på... :)


Dessutom blir jag så oerhört medveten om hur starka miljösignalerna är för en hund - detta att hon plockar fram ställanden på vissa platser, även om hon bjuder "rätt" beteende så kommer ställandet även med på ett hörn och detta högst troligen på grund av miljösignalerna. Både plats och belöningsplacering ska nog tilläggas, för ställandena kommer gärna fram när jag lägger belöningen bakom henne också.


Nördigt, som sagt, men det passar mig att få gräva ner mig i detaljerna och analysera resultaten. Har mycket mer i mina anteckningar än såhär, men någon måtta får det ändå vara (jag sitter ju på jobbet!) :/

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards