Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 4 februari 2008

GF-Dagboken 4 februari

Av Lina - 4 februari 2008 13:11

Med tanke på ordning och reda bland grundfärdigheter lägger jag upp en ny kategori i bloggen som heter GF-Dagboken. Detta är första inlägget i denna kategori :) Vi får se om jag kommer använda kategorin som jag tänkt, men just nu känns det vettigt att föra dagbok över hur grundfärdighetsträningen går. Jag kommer under specifika pass att träna grundfärdigheter och föra anteckningar kring vad som händer. Renskriver anteckningarna här och hoppas att jag så småningom ska kunna se bevis för att träningen leder framåt; att vi kan jobba med ökande kriterier; att repetitionerna blir renare; att latenstiden blir kortare; att hon blir helt repetitions- och felklok osv osv :) Således:



Första GF-Dagboken

Eftersom detta blir första gången jag tränar GF (Grundfärdigheter) med noggranna anteckningar vill jag helt enkelt kolla av läget. Hur ligger vi till? Vilken/vilka GF ligger högst? Vilka är svårare att plocka fram? Hur ser latenstiden ut?


Planen är att vid första passet förstärka det första hon bjuder på; sedan paus; och fortsatt förstärka på nästa GF hon bjuder på osv. Fokus på rena repetitioner av beteende - inget stort fokus på precision (alltså inte på hur hon sätter sig, hur hon lägger sig osv, utan bara att hon gör det). Jag vill köra fem pass och vill under passen få fram fem olika GF. Och eftersom jag i nuläget inte vill förstärka backa återstår i vår framförmapp fokus, sättanden, lägganden, ingångar och ställanden.




Pass 1 (Köket)

Jag ställer upp och väntar på beteende. Efter ca 3 sekunder inser jag att hon redan bjuder på ett beteende – Fokus! Jag ser hur hon liksom gör en ansats till att göra något annat, men jag hinner k/b medan hon står kvar och tittar på mig. Håller hög frekvens och sätter ett kriterie under passets gång som lyder att hon ska fokusera på mig, inte på godishanden.

Vid ett par tillfällen när jag sänker frekvensen eftersom hon tittar på godishanden provar hon att backa. Hon sätter sig även två gånger, men håller då fokus på mig ändå.

Stående med fokus: 16/20 repetitioner.

Kommentar: Jag gjorde en stor insikt när jag efter bara några sekunder insåg att jag oändligt många gånger struntat i att belöna henne för enbart fokus stående framför mig och istället väntat på något mer aktivt beteende. Något så litet och enkelt kommer förmodligen ändå vara avgörande för vår grundfärdighetsträning framöver nu när jag blivit medveten om det.




Pass 2 (Mattan vid pianot)

Jag ställer upp, det går en sekund, och Pejla bjuder på ett läggande. Då tar vi det! Av 20 repetitioner lägger hon sig ner på alla, men tidigt i passet sätter hon sig först i tre av dem, och går sedan ner i läggande. Räknar ändå dessa som lägganden eftersom jag inte har några kriterier som styr hur hon lägger sig i detta pass. Belönar hela tiden ur position för att hon ändå ska få möjlighet att lägga sig direkt från stående, vilket hon alltså också gör de allra flesta gångerna.

Lägganden: 20/20

Kommentar: Vi har tränat en del lägganden och ligg kvar på denna plats förut, och förmodligen har det betydelse att hon så snabbt väljer att bjuda på ett läggande när vi startar.


Pass 3 (Långkorridoren)

Ställer upp och hon provar genast med ett läggande. Bra! Det var ju det hon senast blev förstärkt för. När hon nu inte blir förstärkt hoppar hon upp och gör samtidigt en antydan till bakåtvikt. Jag ger k/b för detta och belönar med godbit bakom henne (kastar alltså). Hon tar den, går mot mig igen och bjuder ett tydligt stopp med bakåtvikt. Hon håller hela passet rent och bjuder inget annat än ställanden.

Ställanden: 20/20

Kommentar: Att hon först provar ett läggande är naturligt eftersom vi nyss tränat lägganden. Att nästa beteende blir ställande är också helt naturligt eftersom vi tränat MYCKET på det just på den här platsen.

 

Pass 4 (Badrummet)

Jag ställer upp och hon bjuder på ett ligg på badrumsmattan. När hon inte blir förstärkt sätter hon sig upp men provar direkt ett läggande igen. Hon sitter alltså kanske max en halv sekund innan hon provar läggandet igen. När hon inte blir förstärkt sätter hon sig igen, och denna gång sitter hon så pass att jag hinner klicka för det. Kastar godbit så att hon får resa sig för att hämta den bakom.

Nu sker följande: Hon äter godbiten, vänder upp, går emot mig, gör ett stopp med bakåtvikt rakt framför mig och går sedan ett par steg åt (mitt) vänster och sätter sig på badrumsmattan. Intressant! Jag klickar för sättandet och kastar som förut godbit bakom henne. Följande 6-7 repetitionerna gör hon exakt samma kedja – vänder upp och går mot mig, gör ett stopp med bakåtvikt rakt framför, viker sedan av och sätter sig på badrumsmattan – utom gång nr 2 då hon först testar att lägga sig på mattan. Jag fortsätter att k/b för sättandena.

Efter ca 8-9 rep testar hon (?) att hoppa över ställandet och sätter sig istället direkt rakt framför mig och får k/b för det. Efter detta är kedjan bruten och hon sätter sig på lite olika ställen i återstående repetitioner, dock hela tiden framför mig, men hon verkar inte angelägen om att targeta badrumsmattan längre.

Kommentar: Platsen var helt ny. Dock har vi tränat lägganden på små mattor på olika platser och förmodligen signalerade badrumsmattan lägganden + att läggandena ligger högt upp i hennes mapp – det är första beteendet hon bjudit hittills i alla pass (utom i pass 1 då jag fångade fokus innan hon han med att bjuda något annat).

 

Pass 5 (Mattan vid tv:n i vardagsrummet)

Jag ställer upp och har redan ingångarna i huvudet eftersom vi redan kört stående med fokus, sättanden, lägganden och ställanden + att jag inte vill förstärka backa idag. Då återstår bara ingången i vår framförmapp som den ser ut hittills.

Jag ställer alltså upp med ”ingång” på hjärnan, och det tar mindre än en sekund och Pejla gör en ingång. Jag belönar i position och flyttar mig själv ur position medan hon sväljer, och sedan följer ett helt rent pass – inte någon gång provar hon något annat beteende. Jag har dock bestämt att inte belöna sneda sättanden. Hon sätter sig snett fyra gånger, men aldrig två gånger i rad.

Kommentar: Förmodligen signalerar jag med min kropp på något sätt när det är dags för ingångar – hon plockar ”alltid” upp ingången när jag tänker på den. Kanske borde jag tänka ingång varje gång jag ställer upp, även om vi ska träna andra GF?


Slutkommentar:

Vi håller relativt rena repetitioner. Sättandet är svårast att hålla rent och är den GF av ovan jag ska plocka ut först och träna mer separat på utan att höja kriterier. Övriga GF ovan tål nog en liten kriteriehöjning och förmodligen handlar den om att få fram en GF i en miljö som signalerar en annan GF - t.ex i långkorridoren vill jag få fram en annan GF än ställanden; på små mattor vill jag få fram annan GF än lägganden osv.

 
 
Helena

Helena

4 februari 2008 14:45

Vad tydligt och bra beskrivet - jag fick genast inspiration till att göra en liknande övning (blir bara lite avundsjuk på dina många olika träningsplatser inomhus). Det påminner mig också om det jag har konstaterat flertalet gånger i min egen träning: om man först planerar träningspasset och sedan utvärderar/reflekterar skriftligt får man i stort sett alltid nya intressanta insikter, som ofta ger tydliga anvisningar om hur man kan gå vidare.

http://bordertass.wordpress.com

 
Ingen bild

Marta

4 februari 2008 15:10

Fantastiskt! Hur är det där med att belöna ur pos egentligen? Jag får lite olika svar från olika håll så jag är lite kluven...Smart att välja olika platser för olika färdigheter, det blir ju väldigt "rent" på det viset. Jag måste testa det när vi blir kryare! Iof tror jag inte att vi har uthållighet att köra 20 rep, vi får nog börja med fem..

 
Ingen bild

Hundbiten

4 februari 2008 16:38

Helena: Ja, planering och utvärdering är ju kanon - när jag läste igenom mina anteckningar uppstod ju mönster som jag inte varit medveten om just under passen, så detta ska jag verkligen fortsätta med.

Marta - att belöna ur position - jag vet inte hur det är med det "generellt", men jag kan ju använda belöningsplaceringen strategiskt för att öka sannolikheten att hon gör rätt igen nästa repetition (typ när jag kastar godit bakom henne efter ett ställande - då lägger jag ju liksom upp det så att hon ska kunna komma rakt emot mig och stanna igen - skulle jag belöna i position i det läget skulle det vara krångligare att få till en ny rep). Och så länge beteendet jag tränar ökar så ser jag inga problem med att belöna ut henne.

 
Vendela&Dagny

Vendela&Dagny

4 februari 2008 20:13

Wow vad du är flitig! Ja det är verkligen nyttigt att anteckna efter varje pass men jag brukar bara orka några dagar sedan blir det för tråkigt;)

http://dagny.taftea.se

 
Ingen bild

Hundbiten

4 februari 2008 20:21

Vendela, det är inte annat än att jag ler när jag läser det du skriver, för jag känner mig själv så väl - gå in för något till 120% för att sedan tappa sugen. Men jag hoppas jag orkar hålla i det här, åtminstone så länge att jag känner att vi kommer vidare. Vi har "stått still" så länge och det här enkla sättet känns som en väg att komma framåt... :) Och det är ju huvudsaken :)

 
Eva

Eva

4 februari 2008 22:14

Superbra! Ska genast försöka ta efter. ;) Har redan gjort ett embryo till ett loggblad, men sen inte kommit till skott med att använda det. Men efter att ha läst detta måste jag ta tag i den biten.
Vill absolut läsa fortsättningen på detta! :D

http://skogsstjrna.blogspot.com

 
Ingen bild

Hundbiten

4 februari 2008 23:06

Jag har också fixat loggblad och kriterieplansmallar, snyggt och prydligt utskrivna, men de ligger tomma.

Jag kan nog komma att ha användning av dem så småningom kanske, men det här sättet passar mig bättre på någotvis - att fritt skriva ner vad som händer. Det blir kanske inte lika renodlat som att föra logg, men än så länge tror jag att jag får ut mer information på det här sättet.

 
Ingen bild

Marta

5 februari 2008 09:02

Jag gjorde några tappra försöka att föra logg men det blev mer text än ettor och nollor så jag skall nog testa att göra lite som du Lina, bättre att anteckna och skriva ner hur man uppfattar passet än att inte göra det alls?

 
Ingen bild

dinnajad

5 februari 2008 17:13

Härlig ide!
Jag ser det som en miniutmaning och testar själv. Vi har inte så många GF så det ska bli spännande.

En fråga: när hon testar beteendet från förra passet belönar du det nån gång och sen ignorerar för att gå vidare eller ignorerar du direkt?
/Karolina

 
Ingen bild

Hundbiten

5 februari 2008 17:29

I det läget ignorerar jag direkt.

 
Eva

Eva

7 februari 2008 07:53

Nu har jag testat lite med Kasper, och det är intressant att se vilka resultat man får. Tack för inspirationen! Läs gärna (och kommentera om du ser nåt knäppt/felaktigt/bra) i min blogg för 7 feb.

http://skogsstjrna.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards