Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 28 januari 2008

Självträning

Av Lina - 28 januari 2008 18:31

De senaste dagarnas träning har mest bestått i att jag tränat mig själv att bli bättre på att hålla koll på vad jag håller på med :)


Har fokuserat promenaderna till att gå på sådana ställen där Pejla kan springa lös. Det är så himla mycket roligare för oss båda, och hon får sträcka ut ordentligt. Dessutom kan jag fokusera på att själv hålla mig cool och ostressad, vad hon än tar sig för; belöna "rätt" beteenden (kontakt) och i övrigt låta henne springa runt och hoppa över stenar och grenar bäst hon vill.


Vi tog en sådan promenad i morse, och nu på eftermiddagen tog jag även med barnen. Vi gick över fälten till en pulkabacke som jag råkat hitta tack vare dessa promenader. Engångsgrill, korv, bröd och festis packades i väskan; barnen drog med sina pulkor, och Pejla sprang fritt.


Väl framme vid backen tände jag grillen medan barnen åkte pulka, och medan tändvätskan brann ut tränade vi lite lägganden, ställanden och backa. Gjorde några godisupplet också, och Pejla stortrivdes bland farttokiga ungar och smaskig korv.


Läste för övrigt ett intressant inlägg i Morten Egvedts blogg igår. Det har fått mig att fundera på vilken typ av klickertränare jag själv är (eller kanske snarare, vill vara). Det tål att funderas på lite till, men hur som helst finner jag det ganska befriande att det inte finns en enda väg att gå. För ibland kan jag känna mig låst vid något som jag någonstans i bakhuvudet ändå känner att det inte är riktigt rätt för oss. Så personligen tror jag att jag är någon slags blandning av de båda typerna han beskriver i bloggen, men att jag vill luta mer åt den fria sidan än den kontrollerade.


Om tjugo minuter drar vi ut på långpromenad. I koppel för första gången på flera dagar då vi ska möta upp klubbkompisarna inne i samhället. Älskar verkligen dessa promenader. Hundarna har blivit så duktiga på att gå tillsammans utan att busa och dra för mycket, och vi har så trevligt och mycket att prata om. Bäst att dra på långkalsongerna och fixa iordning lite förstärkningar till vänser jackficka då!

 
 
maria y

maria y

28 januari 2008 20:35

Åh, snö och pulka! Jag blir sååå avundsjuk.
Vi har bara lera....

http://cowgirlup.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marta

29 januari 2008 09:37

Du är så himla duktig som tar dig tid att se över din träning och hur du vill jobba och utvecklas. Jag är inne i en riktig fegperiod och har knappt vågat släppa Villgott öht sedan han stack för mig. Jag vet ju att det är helt galet för jag gör ju bara problemet större genom att inte jobba mer med lösträningen. Jag får försöka komma ut mer, det får väl bli lina på i alla fall så att jag slipper kalla kårar utmed ryggraden....Om han bara hade varit storspringande och bara kunde njuta av att vara lös, men det enda han gör är ju att spåra runt som en tok, trist...

 
Ingen bild

Hundbiten

29 januari 2008 09:54

Det är skönt med snö Maria, men vi har verkligen skitzofrent väder - snö och kallt i ett par dagar, sedan tö och vårfåglar (!) i en halv vecka, lite blötleriga dagar, och så börjar det om med vinter igen. Helt jätteknäppt. Men det gäller ju att passa på att njuta av de snödagarna vi bjuds :)

Marta - jag nämnde ju långlina för dig för någon halv vecka sedan, och det ironiska är att det räckt med att jag TÄNKT långlina, så går det plötsligt bättre. Och den här lösträningen ger så himla mycket mer än koppelträning. Eller ja, koppelträning, jag vet inte om jag ens vill kalla det träning, det vi gör i koppel... Sedan nosar hon också en hel massa när hon är lös, men det går ju att ropa på henne, och hon spårar nog inte så mycket. Min största farhåga är istället att hon ska kuta fram till en annan hund eller människa; det är det vi har att jobba med...

 
Ingen bild

Marta

29 januari 2008 15:40

Oj vilken kontrollklickare jag är! Jag tro dels att det beror på att jag tidigare har tränat trad. och dels att jag (tyvärr eller med all rätt eller rent av självförvållat?) inte litar på min hund.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards