Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 25 januari 2008

Sköter sig fint!

Av Lina - 25 januari 2008 10:54

Idag tog jag sällskap av dottern på morgonpromenaden. Vi följde henne till skolan, helt enkelt.


Testade att släppa kopplet rätt mycket och låta det släpa. Hon är faktiskt otroligt duktig på att lyssna på mig om jag säger "Pejla kom", eller "vänta". Och även på att gå "här" frivilligt en hel del. Jag vet inte varför jag blir så förvånad!


På hemvägen fick hon ännu mer frihet. Viftade iväg henne med "varsågod" några gånger på ställen där hon kunde springa en bit. Lät henne också springa ner i bäcken och leka en stund efter en stunds fin följsamhet.


Hade is i magen när vi kom av en gångbana ut på vanlig väg - såg en promenerande människa, utan hund, lite längre bort. Men istället för att fokusera på hur jag skulle få in Pejla och koppla henne, fokuserade jag på att bara ha koll på henne. Hon sprang lite före en bit, men innan hon hann för långt sa jag lugnt "vänta", och hon väntade. När jag kom ikapp sa jag "kom här", och hon gick vardagsfot. Hela förloppet tog ju bara några minuter, men jag hann tänka, att det är ju såhär jag vill ha det. Hela tiden! Lös hund som tar ansvar och lyssnar på mig. Härligt!

När hon gått vardagsfot igen sa jag "varsågod" och skickade in henne på vår tomt där vi busade och hade kul en stund innan vi gick in igen.


Igår var jag lite djärv och testade lite baklängeskedjning av inkallning med ställande och läggande. Och fy fasen vilken duktig hund jag har! Både när hon ställde sig och la sig gled hon fram över golvet. Det såg för härligt ut. Och glad var hon också, hon hade så jäkla kul. Börjar inse hur viktigt det är att höja kriterierna så att hunden inte blir uttråkad - tror att vi fastnat för mycket där ibland, och när jag sedan testat att höja är hon genast på och tycker att det är buskul. Längtar tills tränarutbildningen börjar så att jag kan få proffessionell hjälp att strukturera upp mig själv!

 
 
Ingen bild

Marta

25 januari 2008 12:02

Där ser du! Pejla skulle ju inte klarat övningen om inte du hade varit skicklig nog att lära henne den, eller hur!

Vad glad jag blir av att läsa att du känner dig lite mer motiverad och nöjd över dig själv och din hund igen!

Stora kramar från oss!

 
Ingen bild

Hundbiten

25 januari 2008 12:25

Kram tebax! :D

 
Gunnel

Gunnel

25 januari 2008 16:19

Ja, visst är det väl precis så man vill kunna ha det?! Nu har ju jag inte ens en olydig hund, men i alla fall. Varje gång jag ser ett ekipage med hunden lufsandes i närheten av sin ägare, utan koppel, så tänker jag att precis så skulle jag också vilja ha det om jag hade en hund. Lyckliga du som har det så! Trevlig helg!

http://www.humraliv.blogg.se

 
Eva

Eva

25 januari 2008 17:23

Precis, du är duktig, det är därför det går så bra!
Så där önskar jag, nånstans långt fram i tiden, att Kasper kan bli. Än har vi så långt dit att jag nästan inte vågar tänka på det...
Tack för länktipset häromdan, var där och läste. Fanns en del bra tänk där.

http://skogsstjrna.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards