Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 23 januari 2008

Lite träning blir det ju ändå...

Av Lina - 23 januari 2008 21:25

Det går liksom inte att gå precis hela dagen utan att träna något litet iallfall.


Igår kväll fortsatte vi med burlekar. Har börjat sätta kommando på att springa och lägga sig i buren, och hon tycker fortfarande att träningen är lika rolig. 


Har under de senaste dagarnas promenader gått flera gånger på ställen över fälten här där jag kan ha henne lös utan risk för hundmöten eller andra människor. Har koncentrerat mig väldigt mycket på att bara studera vad hon tar sig för. Nummer ett är att hon springer mycket. Drar på i full fart bortöver, men hon håller ändå koll på mig. Ändrar jag riktning tar det inte lång stund förrän hon kommer rusandes intill mig - även om hon inte tar kontakt med långvarig närhet, så håller hon ändå koll på mig.


Varje gång jag gjort såhär (4-5 gånger hittills), utspelar sig också vidare samma sak: När hon kutat av sig en stund, efter kanske dryga fem minuter, så kommer hon allt oftare till mig och stannar längre och längre stunder. Förstärker självklart detta med lek eller några godbitar och kel.


Har väl inte direkt utvärderat detta än, men jag ser en del återkommande mönster som nog kan vara bra att vara medveten om.


Under kvällens promenad kopplade jag lös henne en stund, satte henne och gjorde några inkallningar med fokus på att jag själv skulle stå STILL under hela hennes väg in till mig. Det gick helt suveränt. Tre stycken gjorde vi, på ca 25, 50 och 40 meter. Hon kom som en tok i full fart och flög in vid sidan. Det var mörkt, så jag såg väl inte helt hur ingångarna såg ut, men hon slog inte i mina ben iallafall, vilket kändes väldigt positivt.


Ny belöning kom som en skänk från ovan också (känner mig rätt tråkig och fantasilös emellanåt) - jag halkade precis när hon kom och satte sig första gången, trillade omkull i snön - och gissa om det var populärt :D Rullade runt med henne i snön en stund och belönade på samma sätt de två följande gångerna också. Det var en riktig förstärkare för mig också - att släppa lös och dumma sig på backen är faktiskt överraskande trevligt. :) 

 
 
Ingen bild

Marta

24 januari 2008 09:39

Vad härlig hon är Pejla! Hon är ju ung och har massor av spring i benen, det är ju toppen att hon söker upp dig för kontakt i alla fall även om den inte är så långvarig och även om du upplever att hon springer lite väl mycket?

Det är ju de där överraskningsmomenten som ger så mycket, tänk om man kunde komma på lite spontana belöningar lite oftare, vilken positiv effekt det skulle ha på träningen? Jag skall ta fasta på det och planera in oförutsägbara belöningar/jackpots, måste bara fundera fram några bra först...

 
Ingen bild

Hundbiten

24 januari 2008 11:05

Detta med belöningar behöver jag verkligen få lite hjälp med. Det är svårt att vara kreativ ibland! Märker för övrigt mer och mer att förstärkningar för vår träning handlar om att jag ska blanda in mig själv mer. Det är inte konstigt egentligen - hon är aldrig så glad som när hon får hälsa på/leka med en människa (eller hund förstås) - så att det ökar frekvensen på beteenden är ju inte konstigt. Gäller bara att hitta fler såna där ramla-omkull-typer av förstärkare...


Appropå böcker för den delen (som vi pratade om lite kort i din blogg) - läser om en till bok nu - Skjut inte hunden. LUSLÄSER det första kapitlet och antecknar saker som jag kommer på. Känns bra att gå tillbaka till grunden. Och den boken är verkligen bra.

 
Ingen bild

Marta

24 januari 2008 11:27

Jag började också om med Skjut inte hunden för ett tag sedan med post it block i högsta hugg(kom inte så långt bara, det kom nya böcker emellan). Jag tror att det är helt rätt att göra så, inte sträckläste man skolböcker för att sedan lägga dem åt sidan och sedan tro att man lärt sig hela boken utantill? Jag skall helt klart ta fasta på det och läsa böckerna som om det vore ren kurslitteratur!

 
Ingen bild

Hundbiten

24 januari 2008 12:00

Haha :)
Låg i sängen och läste igår, men sprang upp till kontoret och rotade fram post it lappar jag också :D Ordning och reda, lätt att hitta, så ska det va :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards