Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 22 januari 2008

Paus

Av Lina - 22 januari 2008 10:14

Efter att Madelen och Kiwi var här i söndags har vi inte tränat någonting. Jag har funderat en del dock, på det här med hundträningen. För det är ofta så, för mig iallafall, att jag har perioder då jag tycker allting går så lätt. Tyvärr brukar de kulminera i någon slags insikt om hur yttepyttelite vi faktiskt "kan", och hur mycket vi har kvar. Jag brukar bli lite depp av det, men vet att det snart går över. Och i sådana här lägen tror jag det enda vettiga är att ta en paus. Den behöver inte vara lång, men jag behöver tid att reflektera lite.


Igår tog vi en långpromenad med klubbkompisarna och det var otroligt skönt. Det hade snöat hela dagen, och helt plötsligt har vi vinter igen. Det piggar verkligen upp. Pejla sköter sig jättebra på dessa promenader nu. Visst gör hon en del "missar", men det blir enklare och enklare att ignorera dem när hon ändå sköter sig fint den allra största delen av tiden. Dragandet i kopplet är i princip borta. Och här har jag ju ett kvitto på att envis träning lönar sig. Det är bra att ha i bakhuvudet när andra saker i träningen känns stora och oövervinnerliga.


Två bilder som Madelen tog på oss i söndags. Passivitetsträning (som vi ska ta tag i på riktigt igen) och lite backa under baklänges marsch:



 
 
Ingen bild

Marta

22 januari 2008 10:37

Bra tänkt! Det blir väl lätt så när man jobbar på och tycker att allt flyter på. Inträffar då någonting som man inte råder över (större störningar) så blir man helt paralyserad och man vet inte hur man skall tackla det hela. Jag tror ändå att om man har grunden och hela tiden jobbar med hunden så kommer inte steget att vara så långt till att hunden faktiskt också fungerar med sörning. Det handlar nog mycket om att få hunden på rätt nivå i varje enskild situation också?

Koppelgåendet går ju helt fantastiskt bra, där ser du ju tydliga resultat av din träning!

 
Jana

Jana

22 januari 2008 11:16

Ibland blir det jättebra med en liten paus då och då, det ska ju inte bli tråkigt heller.
Och det där med jätteprojekt är väl också bara en fördel. Tänk om ni var klara med all träning om ett år. Vad ska ni då göra resten av livet?

http://isgardsdjur.bloggagratis.se

 
AK&Kråka

AK&Kråka

23 januari 2008 03:29

StOOra kramar från oss!

http://bacillen.wordpress.com

 
Tina

Tina

23 januari 2008 10:44

Det är lungt, pauser är bara bra. Ibland måste man stanna upp och utvärdera innan man kan gå vidare. Tänk på vilka framsteg ni gjort hitills. Träningen får aldrig bli ett krav eller ett måste.
Kram
Tina

http://workinglabs.wordpress.com

 
Ingen bild

Hundbiten

23 januari 2008 13:20

Marta - du är så klok. Naturligtvis är det så - jag måste lära mig att jobba med hennes aktivitetsnivå, jag har inte riktigt hittat rätt där.

Jana - Jätteprojekt kan vara fördel på det sättet du beskriver, absolut :) Ibland har man kanske lite väl höga krav ställda på sig själv och tycker att man borde ha utvecklats mer än man gjort, och det är nog snarare det som får mig depp - att jag inte kan hejda kraven på mig själv liksom...

AK - Kram tebax :)

Tina - Krav och måsten är dumheter som sätter käppar i hjulen. Det ska ju vara roligt!

 
Eva

Eva

23 januari 2008 16:37

Tycker ni är så duktiga och har kommit så långt. Ungefär var i din blogg kan man läsa om hur du tog tag i koppelgåendet? Det är något vi verkligen behöver ta tag i, och alla sätt jag har försökt hittills har gett klent resultat.

http://skogsstjrna.blogspot.com

 
Ingen bild

Hundbiten

23 januari 2008 19:11

Hej Eva!
Oj, jag vet inte på rak arm vart i bloggen jag skrivit om det - det har blivit en del inlägg om koppelgående har jag en känsla av :)

Men stommen i den träning jag lyckats bäst med har varit att belöna, belöna, belöna för gående så som jag vill ha det... Du får använda sökfunktionen i bloggen kanske? ;)

Kolla här för många bra tankar om detta:
http://klickerforum.se/viewtopic.php?f=23&t=323&st=0&sk=t&sd=a&hilit=koppeltr%C3%A5d

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards