Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 21 januari 2008

Störigt...

Av Lina - 21 januari 2008 15:55

Efter träffen med Madelen och Kiwi igår blev jag lite depp. Inte på grund av dem förstås, vi hade jättetrevligt.


Men det blev så himla övertydligt att jag verkligen måste ta tag i detta med att träna med störningar... Jag vet ju det, egentligen, men det har inte blivit av på långa vägar så mycket som det uppenbarligen behövs... Och just nu känns det bara som ett jätteprojekt! Kanske för att det är första hunden och jag blir osäker på hur jag ska göra i olika situationer. Kanske för att jag inser vilken tid och energi jag måste lägga ner på det... Tid och energi som jag inte vet vart jag ska hitta...


När vi tränade igår orkade inte Pejla hålla fokus på mig riktigt. Visst fick vi till det i de övningar vi gjorde, men hela tiden måste hon kolla sig omkring innan hon bjöd på en ny repetition. Och två gånger stack hon iväg... :(


Långlina kanske är nödvändigt? Bättre belöningar? Sänkta kriterier? Högre frekvens? Blä... känner mig rätt misslyckad för närvarande och hundträning känns inte alls som det roligaste i världen längre.

 
 
Madelen

Madelen

21 januari 2008 16:33

Om du bara tränar kontaktövningar nära andra hundar, det gjorde jag de första gångerna - med skitgott godis. Kräv inget annat än just kontakt och "överdriv" glädjen. När du känner att hon ger dig dem och blir lite mer koncentrerad så gör något som går som ett smäck när ni är själva och sänk kriterierna så hon lyckas första gången. Jag har nog haft väldigt tur när det gäller Kiwi att hon bara tittar på mig, men som vi pratade om så är ju det det enda jag har tränat på i början också. Sen att hon stack två gånger, vad gör det. Om du inte har tränat med hundar förut så kan du inte räkna med för mycket. Hon måste ju få undersöka för att komma på att det inte är kul hos hunden utan hos dig - åter igen - överdriv din glädje, det var ju inte så att hon lattjade järnet hos oss. Jag tyckte hon var jätteduktig för att vara 11 månader...11 månader, tänk på det. Oj va långt det blev.

http://k9kiwi.wordpress.com

 
AK

AK

21 januari 2008 19:35

jag håller med madelen!
ung oerfaren hund, fokusera på att ha kul tillsammans!
Angående att hon stack, läs om det i senaste canis...om rottisen som hellre hade leksaken själv...
Kramar!!

http://bacillen.wordpress.com

 
Ingen bild

Marta

21 januari 2008 20:17

Jag läste ditt inlägg på jobbet tidigare idag men hade inte tid att svara.

Som du såg så kom jag ju till samma insikt igår, en riktigt jobbig sådan men det finns ju inga andra alternativ än att börja jobba på det?

Som Madelen säger, hon är ju inte ens året. Likaså var hon ju fantastisk när vi var uppe hos er. Hon kopplar ju av hur bra som helst och har ju inga poblem med människor eller andra hundar(hmmm lite för positiv kanske?)Du jobbar ju jättebra med henne så jag är övertygad om att allt kommer att falla på plats iom att hon blir äldre, i kombination med din flitiga träning.

Du vet ju inte hur hon skulle varit om du tränar mer störningsträning? Det finns ju baksidor med allt och lagom är som bekant bäst.

Jag jobbar faktiskt en del som Madelen beskriver, jag belönar bara spontan kontakt/följsamhet om det blir för mycket. Jag tillåter inget stirr eller vims utan backar undan och när sinnesstämningen är den rätta så finns ju kontakten/fokus där igen att belöna.

Man får nog acceptera att bara jobba med kontakten i vissa situationer, lägga på rejäla störningar och belöna kontakt. Måste jag däremot ha upp kontakten så leker jag upp/stör ut honom och håller honom under kommando, det fungerar bättre för oss men att få fram frivilliga beteenden när de är så i det blå, det finns inte.

Jag har lagt GF på fem olika nivåer. 1.Inomhus 2.Inomhus m störning 3.Utomhus 4.Utomhus m störning 5.Nya platser, miljöer, hundar. Jag är inte ens i närheten att ha GF på nivå 1 än så jag har verkligen insett vilket enormt arbete jag har framför mig.

Jag tycker inte att du skall känna dig för nedstämd av det här, du fixar det här!

KRAM

 
Ingen bild

Hundbiten

22 januari 2008 08:13

Tack gulliga ni för att ni påminner mig. Ni har ju rätt! Det där med att sådär tydligt lägga gf på olika nivåer är väldigt bra! Visst gör man det på något sätt ändå, men att göra det sådär tydligt är ju ett enkelt sätt att liksom ställa in hjärnan på rätt spår...

Störningar utomhus = vi bör (försöka) träna kontakt, så enkelt är det. Bara att acceptera och inte slarva sig igenom, för vad vinner vi på det?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards