Hundbiten - en blogg om hundträning / klickerträning med Lina, Pejla & Zaphod

Direktlänk till inlägg 19 januari 2008

Hjälp

Av Lina - 19 januari 2008 17:20

Idag har vi tränat platsliggning inomhus med stor hjälp. Jag använder mig själv som omvänt lockande, skulle man kunna säga. Pejla lägger sig och jag backar iväg direkt. Så fort hon lägger ner hakan i backen byter jag håll och går emot henne. Lyfter hon hakan backar jag igen.


Några gånger i början gick jag iväg runt ett hörn på en vägg, så att hon inte kunde se mig. Däremot kunde jag se henne tack vare att hennes plats speglade sig i ett fönster, och på så sätt kunde jag dyka upp i hennes synfält så fort hakan åkte ner i golvet igen.


Det gick ganska snabbt framåt faktiskt, och på slutet kunde jag stå med fötterna på varsin sida om hennes huvud utan att hon lyfte huvudet.


Belönade förstås varje gång jag kunde komma ända fram till henne, med köttfärsmums.


Några saker som vi bör träna på framöver (hur ska jag hinna med allt?!)


- Explosiva starter - Har läst om det lite varstans på senare tid, och fick en bra förklaring av Helena häromdagen så att vi borde kunna komma igång.


- Jobba med störningar - vi är superdåliga på det och utan störningsträning blir det ju ingenting av någonting i slutändan - inte ens en liten tappad godbit på golvet klarar hon av särskilt bra... Och utomhus... har fortfarande problemet med de här överslagen, eller vad det nu är fråga om, när hon far iväg och börjar rycka upp gräs, pinnar eller snö... vette tusan hur jag ska hantera detta riktigt!


- Träna TAJMING! - måste bli bättre på det så att jag förstärker samma sak hela tiden, både när jag klickar och döper beteenden...


- Bli bättre på att sätta på kommando på beteenden - jag är helt lost här ibland - och mycket handlar om min egen tajming.


- Ha bättre tålamod! Jag går nog allt för snabbt fram ibland. Men det är svårt detta, för ibland går det för snabbt för att jag ska hinna med... Det kanske är läge att börja föra logg after all...

 
 
Ingen bild

Marta

19 januari 2008 18:42

Jag försöker att loggföra ett moment/GF/vecka, vi får väl se hur länge jag orkar hålla på? Det är i alla fall väldigt effektiv och träningen blir väldigt tydlig och strukturerad, det är bra!

Det är livsfarligt att läsa andras bloggar, särskilt nu inför lydnadsutmaningen, man får inspiration och ideér från alla håll vad man borde ta tag och jobba med. Jag försöker skriva en lista där jag rankar svaga, medelsvaga och starka moment/GF som ingår i Lkl1 varje vecka så att jag verkligen jobbar med VÅRA svagheter och inte tar för mycket intryck utifrån även om vi skulle behöva träna på allt....

Ni är i alla fall riktigt duktiga!!

 
AK

AK

21 januari 2008 18:57

så smart det låter med platsträningen! bra!
jag orkar inte föra logg, jag tror nog det går att få till utan...dels kan man loggföra lite i huvudet...sen tror jag mkt på att "bara köra på" att man blir en bättre hundtränare av att öva och försöka...men det kanske bara är lata jag som flyr undan.. ;-)

http://bacillen.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 26 september 2011 11:59

Nu har jag bloggat på bloggplatsen/bloggagratis i fem år! Men nu är det dags att flytta vidare. Jag har haft hemsida och bloggar lite utspritt under en lång period, men har nu äntligen samlat ihop allt på ett enda ställe.   Den här bloggen får li...

Av Lina - 23 september 2011 15:42


Vill bara nämna att jag har ett helt nytt täcke, Back on Track, 74 cm, till salu. Jag lyckades beställa ett alldeles för stort täcke, och säljer det därför nu på Tradera.    Länk till annonsen   Bild framletad på nätet för att illustrera m...

Av Lina - 21 september 2011 15:19

Jag håller en grundlydnadskurs på Torsby BK på onsdagförmiddagarna och har en blandad grupp av engagerade deltagare. Jag gillar verkligen att hålla kurs, och när man får deltagare som verkligen vill träna, är det extra givande.   Vi har under kur...

Av Lina - 18 september 2011 18:17

Jag håller på att undersöka intresset för Åsa Jakobssons kurs i avslappning/uppmärksamhet. Åsa bor i Skåne, men jag har länge velat ta upp henne till Torsby/Värmland för denna kurs.   Vi behöver ett gäng på 6 ekipage, plus ett antal observatörer....

Av Lina - 31 augusti 2011 15:53

Igår var vi i Värmskog på vallningskurs igen. Och det hände en hel del för Zaphods och min del. Vi gick, återigen, i liten fålla, i koppel som jag släppte ganska omedelbart för att komma på andra sidan fåren. Första passet gick finfint! Han går för n...

Ovido - Quiz & Flashcards